Kolven op je werk

Hoi dames, ben maandag weer begonnen met werken. Hoe is het bij jullie geregeld kolven op je werk. Ik heb een prima ruimte waar het kan. Hebben jullie met jullie leidinggevende gesproken over workload en is dit gedurende de periode dat je kolft aangepast? Ik heb nog een werkpakket van 36 uur. Werk nu 3×8 uur. Dus 24. Maar door het kolven zijn dit er effectief 18 op dit moment ongeveer… Ik merk dat ik stress krijg van de hoeveelheid werk die er ligt. Dit betekent dus dat ik onwijs moet gaan begrenzen en dat ga ik zeker doen, maar voelt ergens ook inflexibel. Ik bepaal wel zelf mijn eigen agenda en heb nu 3 tijdvakken geblokt. Maar wil toch ook het gesprek aan gaan met mij klanten en mijn leidinggevende (heb een adviesfunctie), om hun verwachting van mijn productiviteit te managen. Ik ben nu een beetje op zoek naar argumentatie en een soort van strategie hoe ik dit verder ga aanpakken. Uiteindelijk zal t 3x per dag misschien niet heel lang zo zijn ivm de vaste voeding die we nu op opbouwen. Mijn dochter is nu 6 maanden en ik kolf nu 3x, om de drie uur. We geven nu s ochtends fruit en s avonds een groentehapje. Binnenkort starten we tussen de middag met brood. Hoe ging dit bij jullie en in welk tempo? Wanneer ging er een voeding af waardoor je minder op t werk hoefde te kolven? <br /><br />Ik ben eigenlijk gewoon ook op zoek naar ervaringen en een beetje bevestiging. Dankjewel voor t delen alvast.<br /><br />
 
Tot 9 maanden mag je in de baas zijn tijd kolven tot maximaal een kwart van je werktijd. Dat betekent dus ook dat je workload aangepast moet worden, anders zit je alsnog in je eigen tijd te kolven. Je bent niet inflexibel, je maakt gebruik van een wettelijk recht wat je hebt.
Bij mij was het prima geregeld. Ik werk in de zorg en doe spreekuren, er werden dan minder afspraken ingepland. 
 
Ook na 9 maanden mag je in de baas z'n tijd kolven, op die tijd heb je dan nog steeds recht namelijk. Je hebt dan alleen geen recht meer op doorbetaling van je salaris voor je kolf-tijd, maar mijn baas deed daar niet moeilijk over.. bovendien zal je na een tijdje minder tijd kwijt zijn omdat je minder kolfmomenten hebt.  Ik weet dat niet meer precies, maar met vanaf ongeveer 9 maanden kolfde ik nog 1x per dag wat me iets van 20 min kostte, en daar heeft mijn baas nooit moeilijk over gedaan.. het zou dus best kunnen dat je vanaf 7 of 8 maanden al naar 2x kan.  
Ik zou het inderdaad bespreekbaar maken, communicatie is key! Geef aan waar je tegenaan loopt en denk mee in oplossingen, dat werd bij mij enorm gewaardeerd (bijv. bepaalde taken tijdelijk overdragen aan een collega?). 
Succes!
 
Terug
Bovenaan