kolven schema

Mijn zoontje is nu 8 weken en over 4 weken moet ik dus weer aan het werk. Ik wil borstvoeding blijven geven, dus moet gaan kolven. Maar hoe moet ik dat eigenlijk aanpakken? Wat voor schema moet ik dan gaan maken? Heb namelijk ook het idee dat ik nu alvast moet gaan beginnen met kolven om een voorraadje aan te maken?
Dit is nu mijn schema qua voeden en ik ga straks donderdags en vrijdags werken:
6.30
10.30
14.30
18.30
22.30

Ik heb nu twee keer gekolfd voor een moment dat ik liever niet de borst gaf (in gezelschap). Ik kolfde dan 60 cc na de voeding van 6.30, 60 cc   na de voeding van 10.30 en 60 cc na de voeding van 14.30, dan had ik 180 cc voor de laatste voeding van die dag.
Maar als ik dan 's ochtends wakker werd... dan waren mijn borsten helemaal hard (ook niet raar natuurlijk)

Weet eigenlijk niet hoe ik het dan straks moet hebben, als ik dan voor 2 dagen moet kolven? Na iedere voeding een klein beetje extra kolven? En hoe doen jullie dat op de werkdagen? Ik kan sowieso tussen de middag wel even kolven, ik heb een eigen kantoor, maar iedereen kan wel in en uit lopen. Tussen de middag zit ik alleen, omdat iedereen naar huis toe gaat te eten behalve ik. Maar is 1 keer dan voldoende? 's ochtends geef ik natuurlijk dan nog wel de borst, net zoals 's avonds.

En hoe verzamelen jullie dat? Ik heb bekertjes van Avent van 180 cc, maar ik kolf nu dus steeds beetjes. Dat is dan nog warm, kan ik dat dan gewoon toevoegen aan de al afgekoelde (in de koelkast gezette) borstvoeding? En als ik het in de vriezer zet, kan ik dan ook de nog warme melk daar aan toevoegen en in de vriezer zetten?

Pff.. zou eigenlijk niet weten hoe ik het allemaal moet hebben straks, maar wil absoluut borstvoeding blijven geven. Werk is voor mij geen reden om over te stappen op flesvoeding, want het gaat verder super met de borstvoeding!

Liefs Rixt
 
Oh.. en hoeveel moet ik straks kolven? Wat zou een kindje van 3 maand moeten drinken aan borstvoeding? Ik kolf nu al 180 cc, wat hij met gemak opdrinkt en daarna lekker tevreden is.
 
Hallo

Ik heb geen ervaring met werken en kolven. Ben nog thuis maar kolf wel afentoe voor als ik een keer weg ga. Als je kolft ipv voed dan doe je dat rond de zelfde tijd en dan geef je je kindje eerder gekolfde melk of flesvoeding. En wat betreft de hoeveelheid zeggen ze bij mij op het cb gewicht maal 150   delen door aantal voedingen. Dus bij een kindje van 6 kilo is dat 900 en bij 5 voedingen is dat 180 per keer. De laatste voeding kun je trouwens beter wel gewoon geven of afkolven voordat je naar bed gaat anders word je 's morgens met erg volle borsten wakker lijkt me. En op je werk ook net zovaak kolven als je anders zou voeden want anders loopt de productie snel terug.
succes er mee

Groetjes Esther
 
Hoi Rixt

Mijn zoontje is net zo oud als die van jou en ik geef ook nog volledig borstvoeding. We oefenen wel 1 keer per dag met afgekolfde melk met een fles maar dat gaat heeeeeel moeizaam. Na heel veel flessen geprobeerd te hebben, hebben we nu een haberman fles en dat gaat redelijk. Hij drinkt nu 100 cc per fles met veel moeite (terwijl hij wel bijna 6 kilo weegt dus meer zou moeten hebben). Ik moet over 2 weken weer werken dus ben heel benieuwd hoe het dan gaat.
Ik kolf nu 's ochtends na zijn eerste voeding 100 cc en ga op mijn werk 2 keer kolven (gewoon net zoveel als ik anders zou voeden). Je mag op je werk een kwart van de tijd besteden aan borstvoeding dus je werkgever moet daar tijd en ruimte voor bieden.

Groetjes Flora
 
hoi rixt,

mijn vriezer is al aardig vol met extra beetjes die ik na een voeding kolfde. In de eerste weken had ik erg veel melk en als daniel dan maar 1 borst wilde kolfde ik die andere af. Zo heb ik mijn voorraad opgebouwd. Als ik nu na mijn voeding nog zou kolven( daniel is nu ook 8 weken) dan krijg ik er niet veel meer uit. Maar in je schema zie ik dat je geen nachtvoeding meer geeft, kun je dan smorgens misschien maar 1 borst aanbieden en de andere afkolven?
En verschillende voedingen bij elkaar doen, is niet de bedoeling. Als je het meteen die dag geeft is niet erg, maar als je die voedingen in de vriezer doet, dan per kolfbeurt in de vriezer doen. Ik had ook een paar bakjes(avent via) met soms maar 30-40cc. Toen heb ik laatst al die kleine beetjes uit de vriezer gehaald en in 1x als 1voeding gegeven, en daarna heb ik zelf een hele voeding gekolfd. Zo had ik weer een mooie volle bak om in 1x te geven als ik straks ga werken.
Op mijn werk ga ik kolven op de tijden dat daniel de fles krijgt. En meestal kolf je wat minder dan dat je baby uit de borst zou drinken, vandaar die vollere borsten, maar ik laat daniel dan snachts of savonds een keer extra de borst drinken, dit deed ik ook bij mijn andere kinderen, en zo drinken ze je borst weer goed leeg en heb je geen pijnlijke borsten smorgens. Of dan kun je ook weer 1 borst aanbieden en de andere kolven.
Daniel wil trouwens maar 100-120 cc drinken uit de fles. Hij is nu 6,5 kilo. Hij drinkt het wel weer bij als hij aan de bortst gaat, want ik weet dat hij uit mijn borst meer haalt dat dat hij uit de fles kan drinken.
Mijn andere kinderen dronken ook altijd maar 140-150cc als ik weer ging werken. Ik heb slagroom en ze groeiden er reuze goed op.

Drinkt jou kindje al wel goed uit de fles? Want dat moet je ook een paar keer per week doen om ze aan de fles te laten wennen, anders krijg je daar nog problemen mee als ze naar de oppas gaan, weet ik uit eigen ervaring....Mijn 2e kindje was een flesweigeraar en heeft altijd met een lepeltje drinken gehad bij het kdv. Ik had alleen met een week of 6 eens een flesje gegeven en die wilde die toen wel, maar toen ik ging werken wilde hij ineens de fles niet meer en heeft daarna nooit meer uit een fles gedronken.

hopelijk heb je hier wat aan.

succes!!

bianca
 
Hoi Rixt, het is even puzzelen wat het beste werkt in jouw situatie met kolven.

Zelf kolfde ik vaak vrij snel na een voeding of tussen een paar voedingen in, dan had ik telkens kleine beetjes.

Bijvoorbeeld na de ochtendvoeding, als Leah genoeg had, dan zat er nog behoorlijk wat melk in mijn borsten. Of na de laatste voeding, vlak voordat ik naar bed ging.

Hierboven is het ook al gezegd: het is niet goed om melk bij elkaar te voegen met temperatuurverschillen. Ik had dus altijd verschillende bakjes in de koelkast staan. Als ze eenmaal op koelkasttemperatuur waren, kon ik natuurlijk wel de voedingen bij elkaar in een fles doen.

Succes, het vraagt even wat gepuzzel, maar het voelt wel goed als je zo je productie op peil kunt houden en je kindje kunt blijven voeden.

Groetjes, Hannah
 
BIANCA: IK HOOP DAT JE DIT LEEST !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het bleek toch dat jij spruw hebt gehad?????????
Dan mag je die afgekolfde melk uit de diepvries niet meer gebruiken hoor, dan heb je het in no-time weer terug!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laat het even weten als je dit gelezen hebt!!!

Liefs Teddy
 
Dames bedankt voor jullie reactie!!

Flora, ik kolf al vanaf week 2, omdat ik gigantisch veel stuwing had en mijn zoontje dat niet aan kon. Dus hij is eigenlijk van begin af aan gewend om ook de fles te hebben. Ik heb de S-fles van Difrax en die bevalt super. Ik heb alleen nu nog een kleintje van 170 cc, maar omdat hij nu al 180 cc drinkt per voeding moet ik nog even de grote versie halen. Ik geef hem nu eigenlijk steeds de borst, alleen als we naar een feestje gaan (afgelopen  3 weken 6 keer) dan kolf ik wel en geef ik de fles tijdens het feestje (hij gaat gewoon mee). Maar goed ook dat jullie al bezig zijn om je kindje uit een fles te laten drinken, want ik heb wel vaker gehoord dat dit vaak een probleem is.

Bianca, dan moet ik even kijken dus dat ik de gekolfde voeding per dag even verzamel in de koelkast en eind van de dag in 1 beker in de vriezer. Zat nog wel te denken dat we er wel een vriezer bij mogen hebben met al die bekertjes melk. Aangezien de vriezer bij ons altijd vol staat en dat ik 2 dagen achterelkaar werk, dus eigenlijk continue 6 volle bekertjes in de vriezer moeten staan. Moet sowieso nog maar wat extra bekertjes halen voor die tijd, want heb nu 6 bekertjes. Kan wel wat extra gebruiken.

Maar volgens mij is het wel handig dat ik wel op korte termijn al een voorraadje aanmaak. Kan beter wat achter de hand hebben. Als ik moet stressen om een voeding bij elkaar te schrapen voor de oppas, dan zul je zien dat het niet lukt.

Hannah, Als de productie maar op peil blijft inderdaad. Ik zal ook maar werken met meerdere bekertjes in de koelkast verzamelen en daarna bij elkaar in 1 bekertje.... manlief zal wel raar kijken in het begin... al die bekertjes in de koelkast. En dan ook maar een vast plekje "reserveren" in de vriezer...

Teddy, Ja idd... de spruw zal zeker in de melk zitten, of in ieder geval de bacterie/virus. Dus dan krijg je het wel weer terug. Hoop inderdaad dat Bianca dit nog leest, lijkt me niet een prettig idee dat je hierdoor de spruw weer terug krijgt.

Bedankt dames!! Zal 1 dezer dagen maar beginnen met kolven, elke dag een beetje. En dan maar gaan verzamelen!! Het zal even gepuzzel wezen, en weer even wennen aan een nieuw ritme. Zal toch even de tijd moeten nemen om te kolven. Maar dit is voor mij absoluut geen reden om over te stappen op flesvoeding!!

Liefs Rixt
 
Terug
Bovenaan