Kolven terwijl baby bij kinderopvang lukt niet?!

Hi allemaal,

Graag alle tips en hulp ?!

Mijn zoontje van 7 maanden gaat sinds een maand naar de opvang. 1 dag in de week. Ik heb nooit echt veel kunnen kolven per borst, vaak max 60ml per borst. Dus heb op die manier wel een voorraad kunnen maken voor de opvang. Nu gebeurt het volgende...

Er komt dus nauwelijk tot geen melk uit mijn borst als hij op de opvang is! Terwijl hij wel voldoende kan drinken uit mijn beiden borsten. Mijn vriezer voorraad is bijna op... Zijn er mama's die kv meegeven alleen naar de opvang en voor de rest wel bv geven? Kan mijn productie hierdoor minder worden?

Ik wil nog lang niet stoppen met bv...??

Alvast bedankt ❤️
 
Heb je al geprobeerd om tijdens het kolven naar een filmpje van je baby te kijken? 


Als het echt niet lukt zou ik het proberen met de kunstvoeding. 1 dag in de week is niet veel dus misschien blijft je productie wel op niveau. Al zou ik denk ik niet helemaal overslaan met kolven die dag. Ookal levert het weinig op. Ik zou het toch minimaal 1 keer doen. Dan krijgt je lichaam iig wel dat seintje met de vraag om melk. 
 
Ik zou je vraag even stellen in de Facebook groep van La Leche League of deze even bellen! Of bel even een lactatiekundige IBCLC, deze weten hier uiteraard veel vanaf! Je productie gaat omlaag wanneer je kv mee gaat geven, denk ik.

Misschien dat je kolf niet lekker voor jou werkt? Heb je al eens een andere kolf geprobeerd, of een andere maat borstschild? Hopelijk kan iemand met echt verstand hiervan je helpen!!

Liefs en sterkte!!
 
Er zijn wel wat tips die je kunt proberen. Sowieso krijg je alleen een toeschietreflex als je ontspannen bent. Dus een aparte ruimte en er echt even de tijd voor nemen, lekker gaan zitten is wel belangrijk. Een filmpje van ke kleintje, of iets met de geur ofzo kan helpen. En eerst even je borst masseren en strelen kan helpen. 
Daarnaast maakt de kolf of het programma soms ook wel uit. Per kolf kan het verschillen hoe de borst "bewerkt" wordt om de toeschietreflex op te roepen. Ook kan het zijn dat je schildjes niet goed passen. Omdat je ook zegt dat je anders ook niet veel gekolfd krijgt. Veel lactatiekundigen kunnen je ook heel goed over de kolf inlichten. 
Ik weet niet hoe stabiel je productie is en of het een dagje niet kolven zou doorstaan. Ik zou denk ik toch wel even een consult bij een lactatiekundige met kennis over kolfapparaten boeken voor je dat probeert. 
 
Toen ik de borstvoedingsthee ging drinken merkte ik dat mijn productie omhoog ging. Ik vond dat zelf in mijn geval juist niet prettig, omdat ik daardoor gevoelige borsten kreeg en geen probleem had met productie. ik nam een x een bakje, maar ben daar dus nee gestoot. Maar misschien is het voor jou een oplossing? Zeker als je graag nog een tijdje door wilt gaan met de bv. Geen idee of het kwaad kan, maar even uitzoeken en beoordelen voor jezelf is misschien wel een idee? Heel veel succes!
 
Ik had zelf ook weinig productie. Een van de belangrijkste redenen dat ik toen ben gaan afbouwen en over gegaan naar kunstvoeding. Is dat geen optie voor je? Ik vond het zelf enorm stress schelen en gedoe en m’n kinderen zijn er ook goed groot op geworden.
 
Wat bij mij echt hielp om een goede toeschietreflex te krijgen. Ik had een filmpje van mijn kindje terwijl hij aan de borst bij mij dronk. Als ik deze keek, met geluid, zodat je drinkgeluidje van je kindje ook goed hoort, dan kwam mijn toeschietreflwx gelijk en kon ik dus veel beter kolven dan zonder dit filmpje
 
Dit had ik ook. In overleg met de Lactatiekundige oxytocinespray via de huisarts gekregen. Dit hielp voor mij wel. Succes!
 
Terug
Bovenaan