Ja, ik ben aan het kolven en nu 34+4 zwanger.
Mijn reden om te kolven is dat ik een borstverkleining gehad heb en bij mijn andere kinderen de eerste dagen bijvoeding nodig was, dat wil ik nu proberen te voorkomen door alvast af te kolven.
Helemaal met de hand lukt het mij niet goed (paar druppeltjes), maar met de handkolf gaat het heel goed. Eerste 2 a 3 dagen was het wel nog druppeltjes werk, maar daarna kolf ik zo'n 5 a 6 ml per dag.
Dat zuig ik op in 5ml spuitjes (waar tot bijna 6ml in past). Die label ik (naam en datum) en vries ik in.
Inmiddels heb ik al wel zo'n 70ml in de vriezer liggen. Ik vind het een heel fijn idee. De eerste dagen zal de kleine toch steeds maar zo'n 5 tot 10ml per keer drinken, dus als ik nog even zo door ga heb ik genoeg om mee bij te voeden zelfs al krijgt ze de eerste dagen zelf nog niets uit mijn borsten. Komt de bv daarna nog niet goed op gang dan kan ze altijd nog kv krijgen, maar dan zijn die eerste cruciale dagen voor een goede afdichting van haar darmpjes in elk geval geweest.
Op internet lees je trouwens overal dat je pas na 37weken moet beginnen. Maar aangezien ik van mijn andere kinderen rond 37 weken bevallen ben wilde ik niet zo lang wachten. Na overleg met de gyn toestemming gekregen om eerder te beginnen, maar direct stoppen als ik er harde buiken van zou krijgen. Nou, ik krijg om het minste of geringste harde buiken, maar van het kolven niet. Dus ik voel me er compleet gerust op dat het veilig is. (Mijn gyn zei dat je met een orgasme vele malen meer oxytocine aanmaakt en dat wordt ook niet afgeraden, dus ze vond het een beetje onzin om niet te mogen kolven. Tenzij je een voorgeschiedenis met vroeggeboorte hebt. Maarja...dan worden orgasmes dus ook afgeraden).
Nadelen vraag je ook, euh, die heb ik eigenlijk niet. Ja, het kost tijd/moeite... maar dat heb ik er graag voor over.
Overigens schijnt het niet te helpen met het op gang komen van de bv na de bevalling, daar spelen andere processen/hormonen een rol. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Het is echt om al wat te hebben om mee te kunnen bijvoeden.