Kolven tijdens zwangerschap

<p>Ik ben benieuwd of hier moeders zijn die ervaring hebben met alvast (proberen) te kolven voordat je bevallen bent. </p><p>Ik ben nu zwanger van nr.2 en bij de 1e veel problemen rondom borstvoeding gehad. Met name dat het niet goed op gang kwam (pas na 5 dagen een paar ml) daarom ben ik me nu aan het oriënteren op kolven tijdens de zwangerschap. De voor- en nadelen. </p><p>Op internet is er wel wat over te vinden en heb binnenkort een afspraak met een lactatiekundige. Maar vind het ook wel fijn om wat ervaringen te horen. </p><p> </p><p> </p>

Ja, ik ben aan het kolven en nu 34+4 zwanger. 
Mijn reden om te kolven is dat ik een borstverkleining gehad heb en bij mijn andere kinderen de eerste dagen bijvoeding nodig was, dat wil ik nu proberen te voorkomen door alvast af te kolven. 
Helemaal met de hand lukt het mij niet goed (paar druppeltjes), maar met de handkolf gaat het heel goed. Eerste 2 a 3 dagen was het wel nog druppeltjes werk, maar daarna kolf ik zo'n 5 a 6 ml per dag. 
Dat zuig ik op in 5ml spuitjes (waar tot bijna 6ml in past). Die label ik (naam en datum) en vries ik in. 
Inmiddels heb ik al wel zo'n 70ml in de vriezer liggen. Ik vind het een heel fijn idee. De eerste dagen zal de kleine toch steeds maar zo'n 5 tot 10ml per keer drinken, dus als ik nog even zo door ga heb ik genoeg om mee bij te voeden zelfs al krijgt ze de eerste dagen zelf nog niets uit mijn borsten. Komt de bv daarna nog niet goed op gang dan kan ze altijd nog kv krijgen, maar dan zijn die eerste cruciale dagen voor een goede afdichting van haar darmpjes in elk geval geweest. 

Op internet lees je trouwens overal dat je pas na 37weken moet beginnen. Maar aangezien ik van mijn andere kinderen rond 37 weken bevallen ben wilde ik niet zo lang wachten. Na overleg met de gyn toestemming gekregen om eerder te beginnen, maar direct stoppen als ik er harde buiken van zou krijgen. Nou, ik krijg om het minste of geringste harde buiken, maar van het kolven niet. Dus ik voel me er compleet gerust op dat het veilig is. (Mijn gyn zei dat je met een orgasme vele malen meer oxytocine aanmaakt en dat wordt ook niet afgeraden, dus ze vond het een beetje onzin om niet te mogen kolven. Tenzij je een voorgeschiedenis met vroeggeboorte hebt. Maarja...dan worden orgasmes dus ook afgeraden). 

Nadelen vraag je ook, euh, die heb ik eigenlijk niet. Ja, het kost tijd/moeite... maar dat heb ik er graag voor over. 
Overigens schijnt het niet te helpen met het op gang komen van de bv na de bevalling, daar spelen andere processen/hormonen een rol. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Het is echt om al wat te hebben om mee te kunnen bijvoeden. 

Bedankt voor je verhaal! Wanneer ben je begonnen met kolven? En hoe vaak / lang kolf je dan? 
Het is niet alleen om te hopen dat de borstvoeding beter op gang komt maar voornamelijk ook vanwege t bijvoeden. Ik ben niet tegen op kunstvoeding. Maar mijn zoon bleek koemelkallergie te hebben, hij heeft vanaf dag 2 tot nog. 1.5 week bijvoeding gehad en daar dus heel erg veel last van gehad (bleek achteraf) en t duurde lang voordat hij klachten vrij was. Ik zou nu dus ook heel graag bijvoeding willen geven met moedermelk zodat als dit kindje ook koemelkallergie heeft ze er niet meteen na de geboorte mee belast wordt. 

Ik ben met 28 weken ongeveer gaan uitproberen of het lukte (was heel nieuwsgierig), toen een dag of 4 gedaan en er kwam al vrij snel meer uit. Dus toen had ik wel vertrouwen erin. En nu iets meer dan 2 weken elke dag aan het kolven, dus vanaf 32 weken zo'n beetje. 
Hier inderdaad ook een dochter mijn koemelkallergie en daarom ook zo duidelijk de wens om de eerste tijd (in elk geval de eerste dagen) geen kv te hoeven geven. De darmen schijnen de eerste dagen nog de grote koemelkeiwitten te kunnen doorlaten naar de bloedbaan, waardoor de kans op allergie groter is. Moedermelk (colostrum) dicht de darmwand in de eerste dagen af. Dus daarom zijn die eerste dagen in mijn ogen zo belangrijk. 
Ik ben ook niet anti kunstvoeding, als het nodig is is het nodig, maar liefst wel niet te vroeg. ;) 

Ik ben ook begonnen met kolven, nu ruim 36 weken zwanger. 
Ik heb een borstverkleining gehad en na overleg met een lactatiekundige besloten toch alvast te kolven. Ik doe het pas een paar dagen en ook gewoon met de hand. Ik vind het vrij arbeidsintensief maar ik wil graag mijn kindje meegeven wat ik kan. 

Ik weet dat mijn zus bij de derde ook tijdens de zwangerschap gekolfd heeft omdat de tweede met 34  weken kwam en ze bang was dat dat nu weer zou gebeuren. Dat ging ook goed en zij heeft uiteindelijk een handkolf gebruikt omdat Echt zuiver manueel kolven erg gevoelig was. 
Ik ga denk ik ook de handkolf proberen en kijken of dat werkt. Ik had de eerste keer meteen 15ml maar vandaag was het weer een stuk minder, 4 ml ofso. 
Er is best eea over te vinden als je zoekt op antenataal kolven. Tav harde buiken is mijn ervaring hetzelfde en werd me ook gezegd: liever vanaf de 37e week maar als je seks mag hebben dan moet dit eigenlijk ook gewoon kunnen zonder grote risico s. 

Bedankt voor jullie verhalen. Geeft mij meer zekerheid nu ik weet dat het niet zo gek is en er meer vrouwen zijn die het doen. 
Ik ga met de verloskundige/lactactiekundige bespreken wanneer voor mij het beste moment is om dan te beginnen. Bij de vorige zwangerschap met 37 weken bevallen. Dus zat er zelf aan te denken om dan rond de 34 weken te gaan beginnen. Met de hand afkolven vond ik niet fijn, dus zal nu een handkolf of elektrische worden 

Ik heb ook 2 x prenataal gekolfd. Met de hand en van af 37 weken 3 x 10 minuten per dag. Tenzij ik geen zin had. Geen last gehad van stuwing, kloven of dat mn productie niet op gang kwam. Mijn meisjes kwamen de eerste 2 maanden 1-1.5 kilo per maand aan dus liep als een tierelier 

Terug
Bovenaan