Kolven; weinig / 'veel' melkproductie

Hallo allemaal,

Ons  zoontje van 9 weken krijgt volledige borstvoeding. Ondanks dat hij overdag nog om de drie uur of eerder wil drinken gaat het zonder problemen en geniet ik van de  momenten samen. Toch merk ik, dat ik er af en toe even 'alleen' tussenuit wil en dan wat langer dan twee a drie uur. Daarom ben ik begonnen met kolven. Ik heb een handkolf (Avent Isis), omdat het alleen voor incidenteel gebruik is. Als ik (af en toe)stuwing heb (meestal 's ochtends) dan lukt het me om 150 cc af te kolven in een kwartier. 's Middags daarentegen krijg ik er bijna niets uit. Over 20 cc doe ik een half uur. Ik heb begrepen, dat ik beetjes melk van eenzelfde dag bij elkaar kan doen, maar ik zie het niet zitten om daar een hele dag  mee bezich te zijn. Ook heb ik het idee, dat ik 's middags mijn borsten zo leeg maak, dat mijn zoontje weinig melk heeft als de volgende voeding zich aandiend.  Omdat hij inmiddels aan een flesje van 125 cc  niet meer genoeg heeft, zullen het toch hoeveelheden van zo'n 150 cc moeten zijn en dat vind ik aardig wat (en dat zal in de toekomst natuuurlijk alleen maar meer worden). Hoe kan ik de productie overdag opvoeren? Of lukt het echt alleen bij volle borsten (stuwing?).
Mocht het nu echt niet lukken, is het dan een idee om die enkele keer een flesje 'kunst' voeding te geven i.p.v. borstvoeding?

Kunnen jullie mij advies geven, want het liefst wil ik het bij borstvoeding houden.

Groetjes van Martine
 
Hoi Martine,

Allereerst raad ik je aan om geen kv te geven als je volledige borstvoeding blijven geven. Hierdoor neemt de productie af.
Kolven moet je echt leren. Het zuigen van de kolf is heel anders dan het zuigen van je zoontje.
Ik weet niet of je beide borsten per drinkbeurt geeft maar zo niet probeer dan de andere borst tijdens het drinken van je  zoon af te kolven. Dit ivm met trs.
Als je wel beide borsten per voeding geeft kolf dan de laatst gegeven borst direct na het voeden.
Je zegt dat je het idee hebt dat je je borsten 's middags zo leeg maakt dat je bang bent dat je zoontje niet voldoende voeding binnen krijgt. Hiervoor hoef je geen angst te hebben. Je zoon kan je borsten veel beter leeg drinken dan de kolf.
Ook is het heel normaal dat je 's middags en 's avonds minder kolft.
Ik kolf volledig af en geef de melk via de fles. Mijn dochtertje is nu 2 weken en ik haal 's ochtends 250 cc uit beide borsten en 's avonds "maar" zo'n 100 tot 150 cc.
(ik kolf iedere voeding om de productie op peil te houden en eventueel te als zij vaker om voedingen vraagt te verhogen)
Ik zou het nog een tijdje proberen het komt echt goed

Succes!

Groetjes Anja     Alysha 14-01-2002 en Jennifer 25-12-2005
 
Hoi martine,

Ik zou ook geen kunst proberen maar met extra kolven de productie op peil brengen. Een uur na het kolven heb je gewoon weer genoeg voeding voor je kleintje ook al voelen je borsten niet vol aan, had ik ook.
Je kan bij de huisarts een neusspray krijgen die heb ik ook gebruikt bij het kolven,Syntocinon. je gebruikt een pufje in een van je neusgaten even wachten en rustig beginnen met kolven. Je voelt dan gelijk de toeschietreflex komen en dan gaat het prima. Je kunt het altijd proberen en het is niet schadelijk.
Ik hoop voor je dat je het nog een poosje volhoud want het is toch wel uniek dat het allemaal zo kan.
Groetjes Irma
 
Hoi,

Vaak kolf je idd in de ochtend het meeste de bv word s nachts heel goed en veel aangemaakt.

Ik heb een maand of 15 gekolfd en ik kolfde heel moeilijk. Ik moest echt iedere dag na de voeding nakolven om zo alle beetjes bij elkaar te sprokkelen voor als ik ging werken. Nu dronk mijn dochertje meestal "maar"150cc maar daar moest ik dan ook echt moeite voor doen.

Soms ging ik er s nachts wel eens uit om te kolven en dat ging heel goed.

Je kan je productie op schroeven door je zoontje bv een dag lang om de 2 uur aan te leggen dat is even wennen en veel maar zo produceren je borsten meer voeding en kan je kolven.
Je kan ook na iedere voeding na kolven en dat steeds wat opbouwen in tijd. Maar dit duurt langer omdat je kind aan de borst beter stimuleert dan een kolf.

Dat je na het kolven geen bv voor je zoontje hebt daar hoef je je geen zorgen over te maken hoor. Je lichaam maakt het zelfs aan als hij begint te drinken dus melk is er altijd wel.

Kolven moet je leren en idd de neusspray wil goed werken als je geen toeschietreflex hebt.

heel veel succes.
 
Hoi Martine,

Om goed te kunnen kolven, is het belangrijk dat de melk goed toeschiet (je laat de melk dan 'los', je geeft de melk). Je hebt inmiddels al veel goede tips gekregen; dit is wat je ook nog kunt toepassen:

Zorg er in elk geval voor dat je ontspannen bent (een paar keer diep in- en uitademen  wil nog wel eens helpen) en dat je lekker warm bent  als je gaat kolven; dan schiet de melk gemakkelijker toe. Neem iets warms te drinken.  Je zou warme compressen op je borst kunnen leggen;  dit bevordert het toeschieten van de melk én de doorstroming ervan. Ook kun je je borsten stimuleren door met je vingertoppen licht over je borst te strijken, richting de tepel. Het wil ook wel eens helpen om de tepel te stimuleren, door er met je vlakke hand rondjes overheen te draaien.
Met je kindje in de buurt is het vaak gemakkelijker om een tsr op te wekken; je lichaam reageert op de geluidjes en de geur.  Als je gaat kolven en je kindje is niet in de buurt, zou je naar een foto, video- of geluidsopnames van je baby kunnen kijken/luisteren of je zou aan kledingstuk met zijn geur eraan kunnen ruiken.

's Morgens hebben veel moeders na de eerste ochtendvoeding nog aardig wat melk over; dat is dus een heel goed tijdstip om te kolven. Baby's laten over het algemeen 's morgens wat meer tijd tussen 2 voedingen dan 's middags; je zou tussen die 2 voedingen in nogmaals kunnen kolven?

Je geeft zelf al aan dat je van plan bent om de kolf incidenteel te gebruiken. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; hoe meer melk er wordt gevraagd, des te meer melk wordt er aangemaakt. En dat geldt ook voor het afkolven van moedermelk, want dan wordt er immers ook een extra voeding gevraagd. Probeer daarom het kolven af te stemmen op het gebruik, om te voorkomen dat je straks met een overproductie zit. Als je het kolven wilt terugbrengen, bouw dit dan rustig af en controleer je borsten regelmatig op harde plekken.

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hoi Martine,

Ik kolf smorgens rond de 140 cc uit 1 borst, maar dat is veel voormelk. Op mijn werk haal ik uit 2 borsten "maar" 100 - 125 cc, maar die is veel vetter. Soms kolf ik savonds wel eens en dan is de opbrengst helemaal weinig, maar die is wel het vetst van alles. Het schijnt heel normaal te zijn dat je smorgens meer kunt halen dan later op de dag, maar dat de samenstelling wel veranderd over de dag.

Ik heb trouwens ook de isis. Wat verder met kolven nog enorm scheelt, is of je een toeschietreflex weet te krijgen of niet. Zonder dat krijg je misschien maar 10cc, maar met kom je al snel hoger uit. Ik kan ht voelen tintelen als ik die reflex krijg. Je ziet dan ook dat er veel meer melk uit je borst komt en dat die soms wat geler is. Daar zit ook meer achtermelk in dan als je alleen maar de reflex niet krijgt. Het helpt als je de ene kant kolft, terwijl je kleintje aan de andere kant dringt.

Ik viond het wel lastig om die reflex op te wekken. Bij mij helpt totale afleiding: niet aan de kleine denken of aan voeding of babygehuil. Moeilijke rekensommetjes, mijn schoonmoeder bellen of dingen van het werk overdenken helpen bij mij veel beter.

En ten slotte je vraag over de kunstvoeding; als het sporadisch voorkomt dan kun je dat best doen. Ik doe het wel en dat gaat hardstikke goed. Enige wat neit handig is dat de pakken poeder maar 4 weken geopend houdnbaar zijn en dat je op tijd een nieuw pak moet aanbreken, ook al is de vorige nog lang niet op.

Oh, ja, mijn zoontje is nu 5 maanden en krijgt met kolven nog steeds volledige BV en heel soms een fles poedermelk.

groetjs
greet
 
Hoi Martine,

Ik kolf smorgens rond de 140 cc uit 1 borst, maar dat is veel voormelk. Op mijn werk haal ik uit 2 borsten "maar" 100 - 125 cc, maar die is veel vetter. Soms kolf ik savonds wel eens en dan is de opbrengst helemaal weinig, maar die is wel het vetst van alles. Het schijnt heel normaal te zijn dat je smorgens meer kunt halen dan later op de dag, maar dat de samenstelling wel veranderd over de dag.

Ik heb trouwens ook de isis. Wat verder met kolven nog enorm scheelt, is of je een toeschietreflex weet te krijgen of niet. Zonder dat krijg je misschien maar 10cc, maar met kom je al snel hoger uit. Ik kan ht voelen tintelen als ik die reflex krijg. Je ziet dan ook dat er veel meer melk uit je borst komt en dat die soms wat geler is. Daar zit ook meer achtermelk in dan als je alleen maar de reflex niet krijgt. Het helpt als je de ene kant kolft, terwijl je kleintje aan de andere kant dringt.

Ik viond het wel lastig om die reflex op te wekken. Bij mij helpt totale afleiding: niet aan de kleine denken of aan voeding of babygehuil. Moeilijke rekensommetjes, mijn schoonmoeder bellen of dingen van het werk overdenken helpen bij mij veel beter.

En ten slotte je vraag over de kunstvoeding; als het sporadisch voorkomt dan kun je dat best doen. Ik doe het wel en dat gaat hardstikke goed. Enige wat neit handig is dat de pakken poeder maar 4 weken geopend houdnbaar zijn en dat je op tijd een nieuw pak moet aanbreken, ook al is de vorige nog lang niet op.

Oh, ja, mijn zoontje is nu 5 maanden en krijgt met kolven nog steeds volledige BV en heel soms een fles poedermelk.

groetjs
greet
 
Bedankt voor al jullie tips. Het gaat al een stuk beter! Nog een vraagje: Doen jullie de 'beetjes' afgekolfde melk aan het eind van de dag (of als je genoeg hebt voor een hele voeding) bij elkaar? Dit kan volgens mij alleen als deze afgekoeld is.
Ik heb trouwens de AVENT wegwerpbekers gekocht (die je meerder malen kunt gebruiken). Erg handig!

Groetjes van Martine
 
Terug
Bovenaan