Kolven

<p style="text-align: center;">Hallo :)</p><p>Ik ben vorige week dinsdag bevallen van onze dochtertje en ik geef borstvoeding maar eind juli heb ik een afspraak gepland al voor dat ik was bevallen voor het zetten van permament wenkbrauwen en dan moet ik voor 2 tot 3 weken stoppen met borstvoeding geven dus dan zou ik moeten gaan kolven en me vraag is of dat geen probleem is want dan is me kleine bijna 6 weken en ik vraag me ook af hoeveel ik zou moeten kolven om genoeg melk in de vriezer te hebben voor 2 a 3 weken</p><p> </p>

Je gaat niet genoeg kunnen kolven voor zo'n grote voorraad in zo'n korte tijd. Als je dochter tegen de tijd van je afspraak echt pas 6 weken is en ze dan voor 3 weken uit een fles moet gaan drinken is het ook de vraag of ze het aan de borst drinken niet verleerd is. Ik zou contact opnemen met een lactatiekundige. Wat is eigenlijk de reden die ze geven voor het moeten stoppen met de borstvoeding? Als het echt niet samen gaat en je de borstvoeding echt belangrijk vindt zou ik toch de afspraak proberen te verzetten.

Ik kolf ook en hij verleerd niet t aan de borst bij mij maar dat komt ook omdat ik een tepel hoedje gebruik. Verder kolf ik per borst 15min. Als je merkt dat je kind meer nodig heeft moet je niet langer kolven maar vaker. (Cluster kolven) dan komt t op gang. Maar ik raad jr vooral aan naar een lactatie kundige te gaan. Is echt heel fijn want je krijgt advies op jou afgestemd 

Als je gaat stoppen met kolven, na die 3 weken, dan ga je daar wel last van krijgen. Ik vind het al pittig genoeg met alle regeldagen & stuwing de dag erna. 
Ik ben geen expert, maar zolang je lichaam niet is ontzwangerd, bestaat de kans dat je lichaam het permanente make-up afstoot. Vraag hiernaar zou ik zeggen. 
Eind juli is over ruim een maand; je baby zit dan middenin in de krampjes en dan ook nog je baby een flesje aanleren, lijkt mij persoonlijk pittig. Ik zou hier nog even mee wachten en geen risico nemen met mijn borstvoeding, of m’n dochtertje onnodig belasten hiermee. 
Sorry ben heel negatief misschien, maar wilde je laten weten wat er eventueel mis kan gaan. 

Voor mijn gevoel is het echt een onhaalbare opgave om zo snel zo veel te kolven... Als je dat voor elkaar wilt krijgen, ben je de komende weken een pure melkfabriek, en zelfs dan is het maar de vraag of het lukt. Je hebt ook best een grote kans op flinke overproductie als je zoveel extra kolft ineens. 
Daarnaast is het met zo'n jonge baby best een risico om 2-3 weken over te stappen op een fles. Flesjes drinken makkelijker, dus de kans is groot dat ze daar voorkeur aan blijft geven, of dat ze door de andere drinktechniek niet meer goed aan je borst drinkt..

Eens met alle reacties hierboven. Het duurt echt wel 5-6 weken eer de borstvoeding echt goed op gang is gekomen. Mijn kraamhulp raadde zelfs aan pas vanaf 6 weken met een eerste keer kolven te gaan starten.. 
Het is na je bevalling heel fijn om lekkere dingen voor jezelf in te plannen. Misschien zou je de afspraak kunnen inruilen voor een ander ‘verwenmomentje’ voor jezelf.. massage bijvoorbeeld? Ik zou in ieder geval dit nooit overwegen als je nog borstvoeding geeft.  

Eens met de reacties hier. 
Waarom mag je eigenlijk geen bv geven 2/3 weken erna?
Komen er dan stoffen in je bloed wat in het melk terecht komt? Want als dat zo is moet je ook je melk weg gooien die je die periode gaat kolven. 
Plus als je nu diehard  voorraad gaat kolven dan heb je dan ook onwijze overproductie. ( die je nu waarschijnlijk al hebt omdat je lijf moet leren hoeveel ze moet aanmaken)

Terug
Bovenaan