Kolven

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben nu bijna 24 weken zwanger van de tweede en wil graag straks na de geboorte de borstvoeding afkolven en geven via fles ipv echt kind aan de borst. Bij mijn 1e was borstvoeding erg tegen gevallen en ik merkte dat toen zij kv kreeg, ik een stuk minder onzeker was omdat ik wist hoeveel ze binnen kreeg. Dat wil ik deze keer ook, alleen dan wil ik dus borstvoeding via fles doen ipv kv. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het heel intensief/heftig om alle voedingen af te kolven? Of nog tips?<br /><br />Liefs</p>

Mijn advies, vertrouw op jezelf en geef gewoon BV. Een keer per dag kolven en dan zie je wat je productie is.
bij twijfel een Lactatiedeskundige vragen, zij kunnen je alles vertellen! 

Kolven en fles geven is heel intensief. Ik vond het superzwaar en ben na 6 weken gaan afbouwen. Ik was alleen maar bezig met kolven en voeden. Mijn dochter drinkt erg langzaam dus met kolven en voeden was ik zo 1,5 uur verder. Reken maar uit. Als je borstvoeding kunt geven zou ik het dan ook zeker proberen.

Hoi,
Mijn kleine man is morgen 4 weken oud, en ik kolf vanaf dag één en hij krijgt het via de fles. 
Dit omdat hij aan de borst niet wilde drinken, twee keer lactatie deskundige langsgeweest, maar mocht niet baten. 

Ik heb de eerste week denk ik wel echt om de drie uur gekolfd, om de productie goed op gang te krijgen. Daarna kon ik er steeds wat meer tijd tussen laten. Nu kan ik om de 5 uur kolven en dan savonds rond 00:00 de laatste keer en dan rond 07:00 weer. Dit gaat allemaal prima. Ik heb altijd wel 2 á 3 voedingen op voorraad in de koelkast en weet inderdaad precies wat hij binnen krijgt. Dit geeft mij erg veel rust. Om mij heen zie ik vaak dat baby's erg veel huilen of veel aangelegd moeten worden met borstvoeding, wij hebben dit helemaal niet. Hij komt gewoon netjes om de 3 á 4 uur voor een voeding. Ik vind het om eerlijk te zijn ideaal en heb ook niet het idee dat ik meer tijd kwijt ben dan wanneer ik hem aan de borst zou leggen. Dan ben je namelijk ook al gauw 30/40 minuten bezig met voeden. Dit ben ik nu kwijt aan flesje geven + kolven. En snachts hoef ik alleen een flesje te geven waardoor we eigenlijk binnen 20 minuutjes weer lekker slapen. 

Ik heb het ook gedaan bij mijn zoon. 10 weken lang. Omdat uit de borst drinken niet lukte. Ik vond het erg intensief! Je moet kolven en dan nog de fles geven..  qua tijd dubbel zoveel kwijt. 
Ik ben nu zwanger van de 2e. En ik wil ook weer borstvoeding gaan geven, maar ik denk dan ook deels aan de borst / kolven omdat ik het wel als prettig heb ervaren dat iemand anders ook een keer de voeding kan doen. En mijn zoon op die manier meteen goed uit de fles heeft leren drinken. Maar misschien als de borstvoeding dit keer wel goed gaat dat ik toch daar voor kies. Want..  kolven is echt intensief en ik heb dan nog wel een kindje rondlopen. 
Succes met je keuze!

Ik heb het ook 12 weken lang gedaan maar ook ik vond het tijdrovend en heel intensief zoals gebruiker 10109805 ook zegt. Ik was er ook zo'n uur tot anderhalf uur mee bezig per voeding. Mijn dochter wilde niet goed aanhappen en werd gefrustreerd aan de borst. Vandaar die keuze gemaakt, nu krijgt ze kunstvoeding en moet zeggen je bent een stuk minder bezig met het hele voedingsmoment. Maar doen wat voor jezelf het prettigste is! 
Succes met de keuze! :) 

Hier een mama van 3 en bij alledrie de kids alles gekolfd. De jongste is nu ruim 4 maanden en ik ga door t/m 6 maanden. Ik ben erg vastberaden. De eerste 2 kids zaten dicht op elkaar qua leeftijd en gaf geen probleem met kolven en nog een peuter van destijds 1,5.
Ik heb het met liefde gedaan en nog steeds. Ik vind het erg belangrijk dat ze mijn melk krijgt met zoveel goede anti- en bouwstoffen!
Ja.. je bent er tijd aan kwijt.. maar ik weet niet beter. Ik kolf 15 min en ze drinkt haar fles in 15 minuten. Tijd investeren in juiste speen vd fles vinden zodat je een niet te snelle en niet te langzame drinktijd hebt. Accepteren dat je misschien wat kv moet bijgeven in het begin om alles op gang te brengen.. Of wellicht afentoe een flesje kv erbij blijft geven afhankelijk van je productie.
Voordelen: 
- je ziet wat je kind binnenkrijgt
- je zit snel in een ritme
- een ander kan ook de fles geven. 's Avonds geeft mijn man vaak de fles en zit ik naast hem te kolven terwijl we een mooie serie kijken ? 
Houd wel rekening met tijd die je kwijt bent aan het omspoelen van de kolfset, afentoe uitkoken ed. Maar.. het heeft vooral ook te maken met hoe graag je het wilt en hoe flexibel je bent in je hoofd. Ik ben niet perfectionistisch en doe het rustiger aan in het huishouden. De melk vind ik belangrijker dan dat ik in een museum leef. Daarnaast nog 2 kids en rijden naar school, clubjes/sport etc. Dus waar kies je bewust voor. 'If you want it all'.. dan wordt het pittig(er). Laatst zat ik tussen mijn 2 oudste kids in, in de auto te kolven (man reed).. kon niet anders! ? Het is niet altijd makkelijk of praktisch.. het is soms even doorzetten, vooral in het begin. Afspreken met vriendinnen moet tussen kolfbeurten in. Maar wat voel ik me trots en oer dat ons meisje grotendeels mijn melk krijgt!
Ik zeg er wel bij dat wij verschrikkelijk makkelijke kids hadden/hebben.. Sliepen alledrie door met 4 weken in de nacht.. eigenlijk nooit huilen.. steady ritme.. overal mee naar toe.. heel ontspannen en tevreden waren ze. Dat was/is ook een meewerkende factor. En ook ik heb wel eens moeite hoor.. dat ik denk.. pff.. gaan we weer. Maar ik ga tóch nog even door. Ben wat dat betreft ook eigenwijs! ??
Succes! ?

Ik kan uit ervaring zeggen dat borstvoeding geven aan kind 1 heeeeeeeel anders kan zijn dan aan kind 2. Mijn zoontje snapte niets van al dat aanhappen. Uiteindelijk is het met veel frustratie wel gelukt om borstvoeding te geven, maar ik had me voorgenomen om bij mijn dochtertje niet zo lang aan te klooien. Dat kon ook niet met nog een rondlopende peuter. 
Mijn dochtertje bleek echter een borstvoedingswonder. Ze hapte meteen goed aan en dronk in totaal maar 10 minuutjes (wel 1 voeding extra). Zo anders dan bij mijn zoontje die na 1 uur proberen aan te leggen nog eens 40 minuten dronk. 

Terug
Bovenaan