Kolven

Hoi hoi,

Ik zou binnenkort graag willen beginnen met kolven, zodat we een melkvoorraadje krijgen en zodat papa onze dochter ook eens een flesje kan geven.

Maar.. hoe pak ik dit aan? Op welk moment van de dag kolf je? De kraamzorg zei tussen de voedingen in, ongeveer 1 a 2 uur na de voeding. We voeden onze dochter op verzoek. De ene keer zit er 3 uur tussen, de andere keer meld ze zich al na 1 of 2 uur. Als ik dan net gekolfd heb en ze meldt zich daarna al.. dan is het niet handig dat mijn borsten net leeg zijn lijkt me.

Kan iemand me advies geven hierover hoe we dit aanpakken?
 
Ik zou het 's ochtends doen na de eerste voeding. Mijn borsten zaten altijd ontzettend vol in de ochtend. Als je direct na je voeding kolft, dan krijg je niet ook meer productie. Het zal niet veel zijn, maar na een paar dagen heb je een hele voeding
 
Ik deed het vaak sochtends direct na de 1e voeding.. na zo'n nacht zat ik aardig vol en was er nog genoeg te kolven na het voeden. Wat later kolfde ik savonds voordat ik ging slapen nog even omdat ik toen wist dat ze wel een paar uurtjes sliep.. Probeer een beetje wat voor jou werkt! Je hoeft ook niet meteen liters te kolven he, alle beetjes helpen :)
 
Zoals hier ook al werd gezegd....ik kolfde ook na de eerste ochtend voeding. Nou kwam dochterlief hier de hele nacht door wel hoor, dus wanneer de eerste voeding was...nouja...
Maar mocht ze zich daarna snel melden, dan komt dat helemaal goed....de eerste keren met kolven had ik echt geen hele fles bij elkaar....ik deed er misschien wel bijna een week over voordat ik echt een fles col had. Maar daarna werd kolven steeds makkelijker en kon ik een voorraadje aanleggen ivm werken.
Veel succes....en....gewoon ergens beginnen wanneer jij denkt dat het goed voelt. De rest komt vanzelf.
 
Ik kolfde in het begin telkens ongeveer een kwartier na de voeding. Dat was dan niet veel, maar zo kon ik wel telkens beetjes van 10 ml ofzo bij elkaar stoppen, en dan had je toch een beetje. Overigens is er natuurlijk ook niet zoveel aan de hand als je kindje een keer de melk die je net gekolfd hebt meteen drinkt. Zo kan je kindje ook wennen aan de fles en van pappa drinken krijgen. 

Mijn kindje kwam 's nachts ook om de 2 uur, en 's morgens had ik (denk mede daardoor) niet echt extra melk over ofzo, en 2 uur na de voeding was meestal tijdens de volgende voeding, dus dat was voor mij ook geen optie, en een uur na het begin van de voeding was meestal ongeveer dat kwartier na het einde van de voeding. 

Met meteen na het voeden kolven schijn je de productie een beetje te kunnen stimuleren, en dat was ook de voornaamste reden dat ik het zo deed, want het begon bij mij met een trage start (misschien door de keizersnede) en na 2 dagen was mijn zoontje teveel afgevallen en moest ik kunstvoeding bijgeven. Door zo bij te kolven kon ik binnen de kraamweek het flesje kunstvoeding van 30 ml dat hij na elke voeding kreeg vervangen door 30 ml extra moedermelk, en ik ben toen nog een klein beetje doorgegaan om het te stimuleren zodat er ook af en toe kleine beetjes in de vriezer konden. Het betekende wel dat ik zo'n beetje de hele dag bezig was met voeden.

Inmiddels is mijn zoontje 11 maanden en ben ik hetzelfde trucje nogmaals aan het uitvoeren om de productie te stimuleren, omdat mijn melkproductie vorige maand flink terug is gelopen ivm overmatig bloedverlies bij een miskraam. Maar inmiddels ben ik wel weer fit genoeg om te proberen net dat beetje extra te vragen van mijn lijf en neemt mijn productie gelukkig weer toe, want ik vind die kunstvoeding maar een gedoe. (Hij krijgt nu nog zo'n 300 ml kunstvoeding per dag naast de borstvoeding.)
 
Ik deed het in het begin ook in de ochtend na de eerste voeding. Inmiddels (kleine is nu bijna 5 maanden) kolf ik elke ochtend rond 6 uur omdat mijn dochter klokje rond slaapt en mijn borsten dan op knappen staan. Dus nu kolf ik voor de eerste voeding. Hiermee leg ik een extra voorraad aan voor als de productie een keer minder wordt of ik kan er straks pannenkoekjes mee bakken ?
 
Ik kolfde een voeding tussendoor en savonds voor ik naar bed ging, werkte voor mij prima. Dat kolven direct na het voeden leek me gek, omdat ze dan al (bijna) leeg zijn. Je kan ook even kijken wat goed voor je werkt, miss ook per persoon en per schema anders.
 
Terug
Bovenaan