Kolven

Onze zoon is bijna acht weken oud en ik ben nu bezig om een voorraadje borstvoeding op te bouwen in de vriezer om een keer zelf iets langer weg te kunnen zijn en met oog op de opvang over aantal weken.

Hoeveel voeding hebben jullie op voorraad? In welke hoeveelheid vriezen jullie porties in? Wat is een goed moment om te kolven? Probeer nu direct na ochtendvoeding en evt tussen voedingen door. Mijn zoontje drinkt per keer echt wel aan twee borsten, dus niet mogelijk om na voeding andere borst leeg te kolven.. Ik hoor graag jullie ervaringen

Ik kolf inderdaad na de ochtend voeding. In het begin had ik veel te veel melk dus daar heb ik even van geprofiteerd door wat extra te kolven waardoor ik veel heb liggen. (Ik denk zo’n 25 voedingen)
Dat is wel erg veel hoor! Ik denk dat 5 tot 10 voedingen eerder in de richting komt ☺️

Ik Vries ze in in verschillende porties. 100, 120 en 50 cc. Aangezien mijn kindje heel wisselend drinkt.

Handige tip die ik heb gekregen: Vries de melk in in ijsblokjes. Zo kan je elke keer goed doseren hoeveel melk je nodig hebt ☺️

Ik kolf ook in de ochtend na, nadat hij beide kanten had gehad. Dan krijg ik er nog tussen de 60 en 100 ml uit. Ik vries dat in in moedermelkzakjes, die zijn er voor bedoeld. Ijsblokjeszakjes in principe niet, hoewel veel moeders dat gebruiken hoor. Ik koop ze online eigen merk borstkolfwinkel 60 stuks voor 12 euro. Ik vries in in porties van 50 tot hooguit 110 ml. Kan je later altijd meerdere porties samenvoegen tot de gewenste hoeveelheid. Ik hou op een blaadje bij wat er in de vriezer ligt, kan ik makkelijker zien welke voeding eerst op moet en welke porties ik eruit wil halen. Ik had t blaadje van onze oudste nog in de keukenla liggen zag ik. Voordat hij naar de opvang ging had ik 3.5 liter in de vriezer liggen. Dat ga ik nu niet halen, ik ga voor de 3 (zit op 2.5 en begin over 1.5 week)

Ook ik kolfde na de ochtendvoeding, had veel melk dus ze dronk maar uit 1 borst en zat daarom zo aan een voorraadje. Ik vroor het in per 50ml, maar mijn dochter is nooit een grote flesdrinker geweest. 
In het begin gebruikte ik een siliconenijsblokjesmal die je kon afdekken. Maar daarna gebruikte ik ook de borstvoedingszakjes (makkerlijk met datum/hoeveelheid opschrijven). 
Ik had voor 2 dagen aan voorraad ongeveer, dus een voeding of 6-9. Dat is inprincipe ook wel genoeg want op de dag dat je wegbent dan kolf je natuurlijk alle voedingen :) 
Tot een maand of 6 kon ik alle voedingen kolven, daarna ben ik BV in de fles gaan combineren met flesjes KV op de opvang. Uiteindelijk dronk ze dat beter en ligt mijn diepvriesla nog vol met zakjes BV :p

Overigens nog ter aanvulling: die voorraad heb ik nooit echt aan hoeven spreken. Ik ben nooit meerdere dagen van huis geweest en ik kolfde op het werk elke keer ongeveer 1 voeding. Wel ververste ik de voorraad natuurlijk.  Op het hoogtepunt lag er ruim 5 liter in. Dit heb ik op het eind (baby 11 maanden oud) gebruikt om te kunnen stoppen met kolven op het werk en toch die ene voeding overdag kunnen blijven aanbieden tot 1 jaar.

Terug
Bovenaan