Kolven

Hoi, ik heb een (dure) dubbelzijdige kolf van Medela, en kolf alle voedingen af, aangezien gewoon drinken niet te harden is.Heb het ook al een poosje met tepelhoedjes geprobeerd, maar ging ook steeds slechter. Dan maar aan het kolven geslagen. Nu heb ik steeds meer het probleem dat er aan de linker borst nauwelijks wat uitkomt, en rechts wel. Ik heb al massage geprobeerd, ontspannen, regeldagen ingelast ( met als gevolg dat rechts nu meer produceert, maar ik links een gigantische stuwing heb na 3 uur), en ik weet het even niet meer. Nu is mijn dochter ook nog eens gaan eten ( lees; bunkeren), en ik krijg het niet meer bij elkaar gekolfd met 1 borst. Ik vul de flesjes nu maar aan met kunstvoeding, maar als ze nog meer gaat drinken zal ik alsmaar meer moeten geven vrees ik. Heeft iemand nog tips om een luie borst aan het werk te zetten. Zijn zusje rechts doet het wel goed !! Alvast bedankt voor jullie reactie !
 
Hoi Francien

Ik heb ook gekolfd met een dubbelzijdige elektrische kolf (voor mijn zoon, inmiddels 2,5 jaar oud) en merkte daarbij ook altijd dat mijn linkerborst minder melk gaf, meestal de helft minder. Lastig, maar ik denk dat je er niet zoveel aan kunt doen. Gewoon bij neerleggen denk ik. Voor mijn dochter van nu 6 maanden hoefde ik niet structureel te kolfen, omdat ze goed aan de borst dronk. Maar bij haar merkte ik goed dat ze na het drinken aan de linkerborst sneller weer honger had dan aan de rechterborst. Dus toen ben ik voor een keer gaan kolfen en ja hoor, nog steeds minder produktie links. Het zij zo....

Maar om je op te beuren, hier nog wat informatie van de borstvoedingscursus die ik heb gevolgd: bijna elke vrouw (99%)heeft genoeg om minimaal een tweeling te voeden en ook vrouwen met maar 1 borst zijn prima in staat om hun kind volledig te voeden. Nu levert kolfen echter wel minder op dan direkt aan de borst drinken, dat is dan wel weer jammer. Je moet er dus meer moeite voor doen. Meid, in ieder geval veel succes en bedenk dat elke druppel moedermelk die ze binnenkrijgt nog altijd gezonder is dan kunstvoeding, toch?

Esther
 
Volgens mij ligt het eraan of je rechts- of linkshandig bent. Ik ben rechtshandig en mijn rechterborst gaf de helft minder melk dan links. Bij mijn vriendin is het precies andersom. Misschien helpt het om tussendoor die ene borst extra af te kolven om de melkproductie te stimuleren, maar misschien is dat inderdaad niet nodig, zoals Esther al zegt. Succes ermee!
 
een tip van een andere orde: bij mij was het aanleggen ook niet te harden, toen ben ik haar anders aan gaan leggen. ipv voor mij langs onder mijn oksel, heb je dat al geprobeerd? Goed drinken is ook erg belangrijk. Succes nog. Dalida
 
Hallo Francien,

Wat betreft het verschil tussen links en rechts, dat heb ik ook altijd gehad. Gisteren een dag gewerkt en ik kan nu af met 1x op zo'n dag te kolven, omdat mijn dochtertje al 7 mnd is. Ik heb nu rechts zo'n 140 ml gekolfd en links maar 20 ofzo. Het enige wat je eraan kan doen is idd links wat vaker kolven, maar ik weet niet of dat kan met jouw kolf, of dat je hem dan steeds moet 'ombouwen' en verder gewoon accepteren dat links minder produceert dan rechts.

Hoe oud is je dochtertje en hoe lang drinkt ze al niet meer aan de borst? Misschien kan je een keer bellen met iemand van de bv-verenigingen of een lactatiekundige of je een keer kunt kijken of ze toch met minder pijn aan de borst kan. Als drinken aan de borst nl. pijn blijft doen, is er meestal iets aan de hand (spruw of aanlegproblemen). Misschien dat je met een beetje hulp je dochter toch weer aan de borst kunt krijgen? Het nr van een vrijwilliger (gratis) of een lactatiekundige (kost geloof ik zo'n 50 euro) kan je vinden via www.borstvoeding.nl en daar zit ook een bv-forum waar je goed en snel geholpen wordt met vragen over bv. Ik weet dat er meerdere moeders schrijven die enkel kolven en niet (meer) live voeden.

Succes ermee en ik hoop dat je het allemaal 'bij elkaar gesprokkeld krijgt'.

Groetjes en liefs, Henrike, mv Justin (2,3 jr) en Anique (7 mnd)
 
Bedankt voor jullie reacties ! Om op jullie vragen te reageren.. mijn dochtertje is nu 12 weken.Ik heb bij het live aanleggen zowel de wijkzuster als mijn moeder (kraamverpleegkundige) mee laten kijken, en daar lag het probleem niet. Er waren geen kloven, of een rare vorm tepel of iets dergelijks. Het tepelhoedje was een tijdelijke oplossing, want daar begon ze steeds slechter aan te drinken, bleef hongerig en wilde elke 2 uur weer 3 kwartier drinken (sabbelen). Ze kwam daardoor niet zo goed aan haar slaapjes toe, met daardoor een moe meissie. Ze ging steeds meer drinken omdat ze als een gek aan het groeien is (gelukkig), dus ook het kolven was op een gegeven moment niet genoeg meer. Na zelf regeldagen ingelast te hebben, produceerde de rechter borst wel iets meer, maar nog steeds niet voldoende. Ik heb afgelopen vrijdag een half uur gebeld met een dame van La Leche League, en die kwam tot 1 oplossing..ik moest weer gewoon gaan voeden, en waarschijnlijk zou spruw de oorzaak zijn van de pijn. Dus ik met dochterlief naar de huisarts getogen, maar het was geen spruw. Heb nu dit hele weekend lopen malen wat te doen..en toch besloten de borstvoeding te gaan afbouwen. Het de hele dag kolven, en voeding sprokkelen om mijn meisje te voeden begon behalve een dagtaak ook een obsessie te worden. Terwijl borstvoeding geven juist fijn hoort te zijn, en ik zeer gemotiveerd was om mijn kindje eens even een half jaar of langer aan de borst te voeden.
Ik kijk nu of het mogelijk is om haar bijvoorbeeld alleen de ochtendvoeding aan de borst te geven, maar hoe dat zal gaan moet ik afwachten. Het voelt in elk geval als een opluchting dat dit gedoe maar eens klaar is. Mocht ik ooit nog een tweede kindje krijgen, dan ga ik het zeker weer gewoon proberen, al is het alleen maar om je kindje een goede start mee te geven.
Bedankt voor het meedenken !!

Groetjes, Francien.
 
Terug
Bovenaan