kolven

Hallo allemaal,
Ik verwacht nu elk moment mijn eerste kindje. Ik wil graag zo lang mogelijk borstvoeding gaan geven. Nu hebben mijn man en ik over ruim 2 maanden iets te vieren en willen er dan samen tussen uit (er van uit gaande dat we nog steeds willen tegen die tijd, misschien kunnen we ons kleintje wel helemaal niet achter laten....). Dus dat wordt afkolven. Nu heb ik daar een paar vragen over.
- Welke melk kolf je af, drinkt je kindje niet alles op?
- Kan ik in 1 maand voldoende melk afkolven om een dag en een nacht weg te gaan?
- Wil mijn kindje hierna nog wel aan de borst of wil hij voortaan uit de fles drinken?
- Als ik weg ben, hoe vaak moet ik dan afkolven (om de hoeveel uur)?
- Wat zijn de voordelen / nadelen van een handkolf en automatische kolf?
- Willen we tegen die tijd ons 2 maanden oude baby achterlaten bij oma, of verklaren jullie ons voor gek?
Nou, ben benieuwd. Alvast bedankt voor je reactie.
 
Hoi,
om antwoord te geven op je vragen:
-je kolft tussendoor je gewone voedingen extra af. Dus als er bijv 3 uur tussen de voedingen zit, dan probeer je 1 uur na de voeding te kolven ,dan heb je in elk geval weer genoeg voor de volgende voeding.Verwacht in het begin geen grote hoeveelheden, dit kan slechts 30 cc zijn , het gaat vanzelf beter, je moet kolven ook nog leren en je borsten ook.
-Als je elke dag bijv. 2 keer kolft, dan heb je in 1 maand als het goed is ruim genoeg om een dag en nacht weg te gaan. Het is wel belangrijk dat je voordien hebt geoefend met drinken uit een flesje, anders is het honger lijden voor je kindje.
-Volgens mij kan het geen kwaad om je kind een dag niet aan de borst te hebben, in denk persoonlijk niet dat hij/zij daarna het borstdrinken verleerd is
-je moet als je weg bent evenveel kolven als je normaliter zou voeden, dus elke 3 uur voeden is ook elke 3 uur kolven, anders loop je het risico dat je borstvoeding minder wordt
-het voordeel van een handkolf zit em vooral in de prijs (electrische zijn flink prijzig), die van Avent zijn uitstekend, en sommige mensen vinden een handkolf prettiger aanvoelen dan een electrische omdat die nogal hard zuigt (ookal kun je de zuigkracht regelen zoals die van Medela). Een electrische pomp kan echter dubbelzijdig kolven en je bent dus 2 keer zo snel klaar, plus je krijgt geen lamme hand. In feite in een electrische kolf erg aan te bevelen als je vaak gaat kolven, bijv als je weer aan het werk moet.
-ik veklaar je absoluut niet voor gek dat je lekker een dag weggaat met je man, tijd en aandacht voor elkaar in heel belangrijk zeker in de eerste tijd. Bovendien doe je er de oma ook een plezier mee als je je kindje brengt, dan kunnen ze mooi wat qualitytijd met kleinkind doorbrengen. Ik waarschuw je echter wel voor de moederhormonen, het kan zijn dat je je kind helemaal niet weg WILT brengen, dat had ik tenminste. Ik dacht van mezelf een vrij makkelijke moeder te worden, maar er blijkt geen grotere kloek op aarde te zijn dan ik, zo gek bleek ik op mijn dochtertje (5 maanden nu).

Ik wens je heel veel sterkte met de rest van je zwangerschap, geniet er van. Verder een goede bevalling toegewenst, ik hoop dat alles voorspoedig zal verlopen.
Succes !!
Groetjes, Francine.
 
Nog vergeten te vertellen...bij borstvoedingsorganisaties (La Leche League of Borstvoeding Natuurlijk) kun je foldermateriaal bestellen over afkolven en bewaren. Verder kun je daar kolven etc kopen. Er zit vast een contactpersoon bij jou in de buurt, maar dan moet je even bellen. In denk ook wel dat ze een website hebben of zo.
Succes.
 
De borstvoedingsorganisties hebben inderdaad een site en [natuurlijk] ook een forum.Op http://www.borstvoeding.nl vind je de borstvoedingsverenigingen, info van vereniging van lactatiekundigen en een link naar het bv-forum.
 
Ik wil graag nog even toevoegen dat het verstandig is om je kindje al op tijd te laten wennen aan het flesdrinken. Ik zou het al proberen met een week of 4-5.
Je kunt gewoon kolven op het moment dat je kindje eigenlijk bij jou zou drinken. Je vangt het op in een flesje en geeft het dan aan je kindje.
Ik zou het een paar keer per week doen in de hoop dat je kindje went aan zowel borst- als flesdrinken. Dit scheelt een heleboel ongemakken bij oma!
Je gaat nog een spannende, onvergetelijke tijd tegemoet. Geniet ervan en heel veel suc-6!!
 
Ik vergeet nog te zeggen dat er kant en klare pakjes Nutrilon 1 te koop zijn, in 200 en 500 ml verpakkingen. Je kunt overwegen zo'n pakje mee te geven aan oma, voor achter de hand. Ik kan me voorstellen dat je dat een fijn idee vindt als je zelf niet in de buurt bent om te voeden en twijfelt of je wel genoeg gekolft hebt. Het is geen probleem om je kindje dat een keertje te geven.
 
Hoi hoi,
Alle tips die hierboven staan zou ik je ook geven.
Wij hebben hetzelfde gedaan. Toen onze dochter twee en een halve maand was moesten we naar een belangrijke bruiloft. Dochterlief is gaan logeren bij opa en oma en er zat genoeg melk in de vriezer. Je zou eventueel bij een fles voeding wat water kunnen doen, zodat ze iets meer te drinken heeft. Krijgt ze wel dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen.
Wat echt heel belangrijk is, is het wennen aan de fles. Daar zou ik ruim op tijd mee beginnen, anders gaat het hele feest niet door. Wij zijn met vier en een halve week begonnen met af en toe een flesje tussendoor. Gegeven door papa, kon die dat ook een keertje doen. En dat ging geweldig.
Veel succes ermee!
 
Terug
Bovenaan