kolven

Hoi allemaal,
wanneer kun je beginnen met kolven? En hoeveel moet je per keer kolven? Ik weet niet hoeveel mijn dochter per keer drinkt, meestal is ze zo'n 15 a 20 minuten per borst bezig en vaak wil ze dan na een kwartier ook nog 5 minuten de tweede borst. Hoe bouw je een voorraad op?
 
Ik ben begonnen met kolven toen mijn zoontje vier weken was. 1 keer per dag, tussen twee voedingen door ging ik kolven. Vaak kolfde ik dan maar een beetje maar als het afgekoeld was deed ik het in ijsblokjes zakjes en dan vroor ik het in.
Als het je dan later nodig hebt doe je gewoon een aantal van die blokjes bij elkaar. Een voorraad bouw je op door regelmatig te gaan kolven, want borstvoeding blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als er meer wordt gevraagd (nl door je baby en de kolf) gaan je borsten ook meer aanmaken en kun je dus prima een voorraad aanleggen.
Kijk op www.borstvoeding.nl voor nuttige adressen en folders over kolven, bewaren en verwarmen van moedermelk.
 
Ik begon met kolven toen mijn dochtertje ergens tussen de 4 en 6 weken oud was. Ik kolfde 1x per dag, meestal ''s ochtends omdat je dan de meeste voeding hebt. Dronk ze een borst leeg, dan kolfde ik de andere. Niet dat er in het begin heel veel uitkwam hoor, maar net als Jip vroor ik het in en dan kun je het later bij elkaar doen en het in een flesje aanbieden. Wacht niet te lang met een flesje afgekolfde melk geven en laat het liever door iemand anders geven dan jijzelf, meestal gaat het dan prima.
Op het consultatiebureau hebben ze bepaalde lijsten/richtlijnen hoeveel er ongeveer in de fles moet zitten voor een kindje van een bepaald gewicht/leeftijd en het aantal voedingen.
Ik hield het altijd ruim aan en keek wel wat ze dronk.
Ik begon met ongeveer 90/100 ml per voeding en bouwde dit rustig op. Ze is nu bijna een half jaar en wanneer ze een fles krijgt (bij de oppas) dan drinkt ze rustig 200ml of ietsje meer achter elkaar leeg. Je zult ook zien, de ene keer drinkt ze meer dan de andere keer.
Veel succes.
 
Hoi,

Ik kolfde al in de kraamtijd als vanwege de stuwing de tepel moeilijk te pakken was. Zodra je kleintje 's nachts wat langer slaapt bijvoorbeeld tot 5.00 uur heb je heel veel voeding, dan geef je één kant en kolf je de ander.(ben je wel echt helemaal wakker, maar met een kopje thee erbij geeft dat niks). Mijn zoontje is 6 weken en als ik 's morgens één kant kolf heb ik een flesje van zo'n 80 ml. Met 5 1/2 week heeft mijn man hem 's avonds een keer een flesje gegeven toen ik een avondje weg was. Ik had gezegd een fles van 120ml (dit nav de hoeveelheid die mijn oudste met flesvoeding dronk op die leeftijd) Dit had hij in 4 minuten op en hij had nog wel meer gelust! Ik denk dat het ook per kind verschillend is. Ook ik vries de melk in in ijsblokjes, maar als ik veel heb doe ik het in een oude zuigfles en vries het dan in.
Succes ermee en begin op tijd met een voorraadje opbouwen dan hoef je nooit bang te zijn dat je niet genoeg op voorraad hebt.
 
Hoi,

Op de website http://www.dsv.nl/~miriam/hoeveel.htm
kun je het gewicht van je kindje invullen en de aantal voedingen en dan kun je precies aflezen hoeveel afgekolvde melk je in de fles moet doen. Ook staat op de website www.borstvoeding.nl heel veel informatie en goede tips.

Succes,
Nathalie
 
Terug
Bovenaan