kolven

Zaterdag heb ik een handkolf gekocht, omdat ik besloten heb om te proberen te kolven wanneer ik weer ga werken.
Echter ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven.

- Hoe kan ik nu al een voorraadje opbouwen? Ik ben nu nu thuis en geef volledig borstvoeding (ongeveer 7 voedingen op een dag)
Na de voedingen ben ik nu begonnen met kolven, maar dit is zo weinig..
Krijgt mijn zoon hierdoor ook niet tekort bij zijn volgende voeding. Er zit maar 3 uur tussen!

Wanneer kan ik het beste kolven. Ik weet dat snachts je productie er hoog is, maar ik zie mezelf niet snachts na een voeding van een half uur, nog een half uur beneden zitten!

Graag jullie hulp.

Mariska
 
Hallo Mariska,

Gewoon rustig opbouwen. Wat je tussen twee voedinge afkolft maken je borsten ook weer aan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je zoon tekort komt. Veel vrouwen kolven 'smorgens 1 borst volledig als hun kindje aan 1 borst genoeg heeft gedronken. Het si handig om op een paar vaste tijdstippen te kolven.. na een paar dagen zul je vanzelf meren dat je borsten zich aanpassen en je productie oploopt.

Voor het kolven zelf.. Lekker rustig voor gaan zitten (oefening baart kunst), zorg dat je niet te koud zit. Van te voren even je borsten los masseren helpt ook.

Kijk ook even op het borstvoedingsforum, daar lees je meer tips en antwoorden.

http://www.network54.com/Hide/Forum/89719


 
Hoi Mariska,

Over kolven valt heeel veel te zeggen en te weten. Ik denk dat je veel aan debrochure van lLL zult hebben over afkolven en bewaren. Kost iets van 2 euro ofzo. Je kunt hem bestellen via www.borstvoeding.nl
 
De site van borstvoeding natuurlijk http://www.vbn.borstvoeding.nl/ heeft ook veel tips. Ik heb vooral 's ochtends veel melk dus dan kolf ik het meest. Heb wel voorraadje opgebouwd door na laatste voeding inderdaad ook te kolven. Toen ik nog verlof had, vond ik dat ook niet zo erg. En uiteindelijk heb je eigenlijk vooral voorraad nodig voor de eerste werkdag; daarna kolf je in principe telkens tijdens je werkdag de voorraad voor de volgende.
Ik ben nu weer 6 weken aan het werk en tot nog toe gaat het gelukkig.
Succes!
 
In de tijd dat mijn dochter doorsliep kreeg ik s nachts last van stuwing. Deze kolfde ik altijd af om zo een voorraad op te bouwen. Ook kolfde ik wel af na de laatste voeding. En omdat het in de tijd van verlof was bleef ik s morgens langer in bed liggen. Nu ik weer enkele weken aan het werk ben kolf ik een borst af s morgens voordat ik mijn dochter voed. Met de hoeveelheid die ik op het werk af kan kolven heb ik meer dan dat ze op een dag bij de oppas in de fles krijgt.
Maar door de hoeveelheid die ik in weken vooraf heb opbouwen, heb ik in ieder geval een buffer als het kolven een keer minder lukt.
 
Terug
Bovenaan