Kolven?

Hallo allemaal,

Even weer een vraagje over kolven. Ik ben het al een paar weken wat tussendoor aan het proberen en het lukt ook wel een beetje. Nu staat er veel geschreven over het hoe en wat, tips etc. over kolven. Maar een echte uitleg over hoe het nu gaat, hoe lang, hoe vaak tsr, vaker stoppen tussendoor etc. staat er allemaal niet gezegd (per keer dat je kolft, dus niet per dag!). Ik heb zelf het idee dat ik altijd "maar wat doe voor een paar minuten". Want langer duurt het bij mij meestal niet. Nu ben ik er eerlijk gezegd ook nog niet echt serieus voor gaan zitten. Maar ik weet ook nog niet echt hoe het moet. Over een week over 3 moet ik weer gaan werken en dus moet ik nu serieus wat gaan doen.

Dus ik hoop dat jullie met mij willen delen:  hoe gaat het werkelijk gaat als je er voor gaat zitten. Hoe lang doe je het, hoe lang loopt de melk ongeveer, hoe vaak stop je tussendoor en begin je weer, wat "vang" je ongeveer etc.

Tja, het zijn heel wat vragen ik weet het.........
Alvast bedankt.

Groetjes Marieke

hallo

Ja het is allemaal wat omslagtig de informatie.
Maar eerst een vraag geef je een kant borstvoeding per keer of twee kanten?
Ik gaf twee kanten borstvoeding, toen ik moest werken ben ik een tijd van te voren begonnen met kolven. Dit tussen de voedingen doen, en dan gewoon tot dat het minder ging lopen. wel na 1 a 1/2 uur dat lianne mijn dochter had gedronken. En alleen overdag niet s avonds omdat mevrouw dan niet tevreden meer was.
Wat ik afkolvde was ongeveer 50 cc per borst. En dat vroor ik in.
Op mijn werk kolfde ik de uren die lianne zou komen voor de voeding en dan had ik zo 160 cc voeding per keer. en dat was dan voor de volgende dag. Ik zat niet echt lang een minuut of tien en soms nog korter. Wel had ik een dubbele kolf, en tussen door stopte ik niet. Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
groeten auriske

Tja, is ook lastig uit te leggen omdat het bij iedere vrouw verschillend is... en omdat iedereen een andere kolf heeft.

Kolven levert 's morgens meestal het meeste op (hoeveelheden per vrouw verschillend) dan ben je namelijk nog lekker uitgerust en profiteer je nog van alle goede hormonen van de nacht.

Een voorraadje kolven kan op verschillende manieren. Je kan nakolven na de voeding, je kan één borst kolven en één borst voeden, je kan kolven tussen de voedingen door (na ca 1 á 1,5 uur).

Kolven doe je zolang als het prettig voelt, maar als melk gestopt is met lopen, mag je ook wel stoppen met kolven. Tuurlijk kan je nog een tweede, derde of vierde TSR krijgen en daarop wachten.... maar hoeft dus niet.

Wat in ieder geval wel handig is om te weten, is dat er een neusspray is die je tsr kan helpen opwekken. Deze kan je met recept bij apotheek halen. Het heet syntocinon en is een onschuldig middel wat veel voordelen heeft.

Op het borstvoedingsforum van de samenwerkende borstvoeding organisaties is een heel apart forum voor kolvende moeders. Daar kan je heel veel tips krijgen.

Doe gekolfde melk pas bij elkaar als het dezelfde temperatuur heeft, maar je kunt ook de gekolfde melk in kleine porties gelijk in de vriezer doen. Kleinere porties zijn wat makkelijker samen te voegen tot de hoeveelheid die je nodig hebt. Je uk wordt immers groter en zal langzaam aan meer gaan drinken.

Groetjes Nynke
borstvoeden.info

Terug
Bovenaan