200cc poeh hee da's veel hoor! 120cc zoals je kolft is een veel reeëlere inhoud voor een fles...
Wanneer kolf je? Ik volgde toen mijn dochtertje baby was een avondstudie en kolfde dan tijdens de koffiepauze, maar dat is niet ideaal, omdat je in de avond doorgaans minder kolft als in de ochtend.
Er zijn wel wat manieren om wat meer melk te kolven.
1. als je aan de andere kant lekt, schaf dan lekbakjes aan voor in je BH, die heb je o.a. van Medela en Avent, als je ze steriliseert met je kolf kun je de melk gewoon bij de afgekolfde melk gieten. Bij mij scheelde dat toch al snel 20-40cc extra.
2. tijdens het kolven je borsten masseren, om de melk richting tepel te duwen
3. bij de Avent scheelt het soms ook als je je kolfritme aanpast. Veel vrouwen kolven mee als ze de kolf wat langer vacuum houden, dus niet op en neer kolven, maar ingeknepen houden zolang je een straal ziet en pas weer opnieuw knijpen als 't minder spuit. In het begin korte rukjes kolven, zo drinkt een baby ook
4. wisselkolven, als je klaar bent met de 2e borst zet je de kolf opnieuw even op de 1e borst, en daarna weer op de 2e.
5. 2 keer kort kolven levert meer op dan 1 keer lang kolven
6. andere kolf proberen, dat maakt soms ook verschil
Maar verder: 200cc is echt een hele plens hoor, misschien kunnen jullie daar ook nog iets aan doen.
Kinderen die borst gewend zijn hebben nogal eens de neiging om door te blijven drinken aan een fles, omdat de melk op een heel andere manier uit de fles komt als uit de borst. Een fles heeft van begin tot eind een constante stroom melk die zonder waarschuwing opeens op is. Bij een borst heb je eerst drupjes, dan stromen en als de borst bijna leeg is weer drupjes. Die drupjes waarschuwen de baby 'bijna op!', en als ze dat gewend zijn blijven ze doordrinken bij een fles tot ze een seintje krijgen (dat niet komt).
Maar misschien kun je om te beginnen een beetje op jouw verzoek gaan voeden: voor je naar cursus gaat laat je je borsten goed leegdrinken, zodat ze in elk geval met een vol buikje afscheid van je neemt.
Verder de fles: zit er een newbornspeen op? Is de dop heel stevig vastgedraaid?
Het werkt het beste als de fles borstvoedingsvriendelijk wordt aangeboden: nooit de speen in de mond doen, maar met de speen net zo lang de lipjes aaien tot ze toehapt. Babietje zo rechtop mogelijk laten zitten bij het drinken, zodat de melk niet naar binnen loopt. Minstens eens per voeding een boerpauze inlassen.
Het werkt ook vaak beter als je niet 1 grote fles maakt, maar de voeding over 2 of 3 kleinere flesjes verdeeld. Aan de borst wisselt een kind ook van borst, dus ze zijn gewend aan onderbrekingen.
Pff, hele lap, hoop dat je er wat aan hebt, misschien komt er nog wel meer bij me op, maar dit waren zo'n beetje de eerste dingen waar je op zou kunnen letten.