Kolven

Hallo Allemaal,

Ik wil binnenkort gaan beginnen met kolven en het geven in een flesje (1 of 2 keer per dag).

Nu zit ik met een paar vragen:

* Welke voedingen zou ik dat 't beste kunnen doen?

* Hoeveel moet ik dan in een flesje geven per keer?

Indy is nu 4 weken oud.

Ik moet binnenkort naar het cb, maar ben er toch al nieuwsgierig naar hoe ik het moet gaan doen.

Groetjes Renate

Hoi Renate,

Ik kolf sinds Zoë geboorte alle voedingen.omdat zij de kracht niet
heeft om goed aan de borst te drinken.Hier zijn we achter gekomen toen
ze ong. 4 wk oud was.Daarvoor deed ik half borst half via een
flesje.Toen ze 4 wk oud was ben ik dus volledig over gestapt op
borstvoeding via een flesje.Ik kan je dus niet vertellen welke voeding
je het best kan geven als je kolft.Volgens mij maakt het in principe
niet zo veel uit omdat het allemaal moedermelk is wat je geeft.

Hoeveel je per keer moet geven is afhankelijk van het gewicht van je kind.

Zoë is aardig klein.Ze zit onder het gemiddlede qua lengte en
gewicht.Toen zij 4 wk was gaf ik volgens mij 100 cc per keer.Ze is nu
10 week en ik maak flesjes klaar van 150 cc maar heel vaak drinkt ze
die niet helemaal leeg.Het is ook een zaak van uit proberen.Je merkt
het wel aan je kind als het te weinig krijgt,want dan blijven ze na de
voeding huilen,en alles wat je teveel geeft sugen ze zelf weer uit.Ze
zeggen wel eens dat je nooit te veel borstvoeding kan geven,omdat ze
het toch zelf wel weer uit spugen.

succes ermee,

groeten Dianka

Hoi!

bij mij was het geen probleem, ik produceerde veel te veel dus ik was allang blij dat ik wat af kon kolven af en toe. Als Mirne eens besloot om niet na 2.5-3 uur te drinken maar na 4 uur zat ik toch na 3 uur wat af te kolven omdat het zo'n zeer deed.
Dat deed ik dus al vanaf haar geboorte, dus nu ze 13 weken is en naar het KDV gaat had ik wel 2liter melk in de diepvries liggen.

Als je net gaat beginnen zou ik vlak voor de voeding wat afkolven. Je kind kan veel beter zuigen dan die kolf, dus na de voeding kolven is niet zo makkelijk.

Op dit moment is het voor mij nog makkelijker, want overdag als ze er niet is kolf ik de melk af, die geef ik dan de volgende dag weer mee aan het KDV.

De gouden regel is "aantal kg dat je kind weegt" (bijvoorbeeld 5) x 150ml per dag. Dus in dit voorbeedl 750ml.
Dan deel je door het aantal voedingen. Als je 6 voedingen geeft is dan 125ml per voeding.

Barbara

ik geef ook al vanaf de 2 de week bv uit een flesje omdat hij aan de linkerkant niet goed kon toehapen en dus krijgt hij die kant uit de fles en dan weer rechts etc. in het begin gaf ik altijd 100 cc maar daar gaf hij nog aardig wat van terug
ik doe hem nu( 7wk) 110 cc   hier heeft hij ook meer dan genoeg aan geeft hij zelfs vaak nog wat van terug maar als je het precies wil weten moet je inderdaad dat rekensommetje even maken suuces

groetjes mira mv marek 7 wk

Terug
Bovenaan