Kolven

Hey meiden,

Ik ben benieuwd hoe jullie het afkolven ervaren... de mama's die nog bv geven dan.
Ik heb het vorige week twee dagen moeten doen omdat ik met de oudste lang in het ziekenhuis was...maar ik kreeg niet meer dan 80 cc....
Bij de oudste 2 had ik daar ook al zo veel moeite mee en nu dus weer.
Ik heb een prachtige Avent kolf en het doet ook geen pijn, maar er komt gewoon nauwelijks iets uit...
Hoe lang zijn jullie bezig voor een flesje vol? Nog tips?

Bodhi is vandaag 1 maand en drinkt vast meer dan 80 cc, want hij is ontzettend tevreden en er zit steeds zo'n 3 a 4 uur tussen een voeding dat hij zich meldt...dus ik denk dat ik wel genoeg voeding heb.

Liefs Brigitte

Ik ben er deze keer nog niet aan begonnen. Bij mijn vorige had ik er in het begin ook zo'n moeite mee. Maar na een paar dagen, kolfde ik liters :)

Heb je een electrische kolf? Dat scheelt echt. Met een handkolf is het heel moeilijk het drink ritme na te bootsen. Ik heb een enkele electrische kolf, van medela, op batterijen. Heel fijn ding. Je kan er evt een huren bij de thuiszorgwinkel he!

Succes ermee.

Hoi Brigitte,
Kolven is gewoon niet zo natuurlijk als zelf voeden, dus als er niet veel melk komt betekent het niet dat je niet voldoende melk hebt voor Bodhi.
Wat je kunt doen is i.d. een electrische kolf huren dit scheelt vaak al.
En op een vast tijdstip van de dag kolven. Je borsten moeten namelijk wennen aan de productie die Bodhi vraagt. Misschien heeft hij een tijdstip van de dag dat hij minder komt? Neem dan dat tijdstip om te kolven. B.v. na de laatste voeding. Na ongeveer 2-3 dagen wennen je borsten eraan dat er om dat tijdstip een voeding wordt gevraagd en gaan vanzelf meer produceren. Mocht je snachts toch te tekort komen voor hem, kun je in het begin hem het flesje aanbieden (kan papa mooi doen) of het is een mooi moment om hem van de nachtvoeding af te krijgen! De gekolfde melk mag maximaal 12 uur in de koelkast staan voordat je hem in de vriezer zet.
Nog een andere tip is vraag bij de verloskundige, huisarts of lactatiekundige om een neusspray die de toeschietreflex opwekt, vaak helpt het om voor het kolven deze te gebruiken om het wat natuurlijker te maken.
En frequenter kolven op de dag helpt ook goed, beter vaker kolven dan te lang kolven. Maar dit is vaak moeilijk te combineren als je ook nog moet voeden tussendoor!
Succes! Liefs Bowi (aprilforum)

Hai Brigitte,

Ik kolf al sinds de geboorte van mijn kleine. Dit moest omdat hij 7 weken te vroeg is geboren.
Inmiddels is hij 8 weken en kolf ik per kolfbeurt 100-150 ml. Het verschilt heel erg per moment van de dag. Ik kolf altijd voor of na dat ik mijn kleine heb gevoed, hij krijgt al zijn voedingen met de fles.
Ik kolf per borst ongeveer 10 minuten, tenzij het dan nog stroomt dan ga ik nog even door tot max 15 minuten per borst. En dat 6 keer op een dag.
Verder heb ik inderdaad gehoord dat je met kolven minder melk eruit krijgt dan je kleine kan, dus hij zal wel genoeg binnen krijgen hoor :)

Liefs,
Marieke (november mama)

Hey meid.

Bij mij wisseld het kolven ook nogal.
Ik merk dat als ik echt MOET kolven of een beetje haast heb dat het dan nauwelijks lukt.
Krijg dan ook geen toeschietreflex.
Heb jij dat wel?
Soms komt er maar 50 cc uit 1 borst en soms met gemak 150 cc uit 1 borst (binnen 5 minuten)
Ik voed ook maar 1 borst per keer, omdat ik zoveel voeding heb.
Ik kolf trouwens handmatig met de avent kolf. Gaat bij mij veel beter dan de Electrische, die ik ook wel heb hoor!

Als je een voorraad aan wil leggen wordt er geadviseerd om sochtends 1 borst te voeden en de andere leeg te kloven. Of twee uur na de laatste voeding te kolven.

Succes!
liefs Daan

Terug
Bovenaan