Kom niet in aanmerking voor zwangerschapsbehandeling.

M'n vriendin en ik proberen nu 1,5 jaar zwanger te worden van ons eerste kind. Op een gegeven moment ging de tijd echt dringen, op dat moment waren wij beide 40 jaar. Om deze reden hebben dan ook een afspraak gemaakt in het ziekenhuis. We wilden weten of wij in aanmerking kwamen voor een vorm van fertilisatiebehandeling.

Juist in de week van de afspraak in het ziekenhuis kwamen we erachter dat m'n vriendin zwanger was. Wat een toeval.
Helaas liep de eerste, maar ook de tweede zwangerschap uit op een miskraam.

Echter, tijdens het eerste gesprek met de arts wist zij ons te vertellen doordat wij op een 'natuurlijke' manier zwanger waren geraakt, er in onze situatie eigenlijk geen vorm van fertilisatiebehandeling van toepassing is.

Mijn vraag: klopt dat? kunnen we na 2 miskramen nog steeds geen beroep doen op enige vorm van fertilisatiebehandeling om onze slagingskansen te vergroten.
Welke stappen kan je ons adviseren?

Groet

Fertiliteitsbehandelingen niet. Je zou wel een onderzoek naar de miskramen kunnen laten doen. Maar dat is meestal pas na 3 miskramen. En omdat ze al ouder is, is de kans op miskramen van 20% naar 50 % gestegen. Misschien dat ze jullie in een ander ziekenhuis wel willen helpen, maar omdat het inderdaad 2 keer spontaan gelukt is, is die kans klein.

Inmiddels kunnen we miskraam nummer 3 ook noteren. Helaas...

Zwanger worden blijkt dus niet het probleem.

De meerdere miskramen worden verklaard door de leeftijd(41 jaar), volgens de gynaecoloog. Op zich, gezien de statistieken is dat ook aannemelijk.

Desondanks blijft toch in het achterhoofd spelen dat er ook een andere medische verklaring voor zou kunnen zijn. De artsen staan er alleen niet echt welwillend tegenover om dat verder te onderzoeken. Wordt zeker niet op aan gestuurd.

Is er iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten? Zou aandringen op meer onderzoek nog zin hebben?

Ik zou wel aandringen op een bloedonderzoek. Bij mij bleek er ook iets niet te kloppen. Ik heb 2 kindjes via hormoonkuren en heb 5 miskramen gehad nu. Omdat ik in 2015 2 keer spontaan zwanger ben geworden, krijg ik ook geen fertiliteitsbehandelingen vergoed helaas. Zelfs met mijn geschiedenis met moeilijk zwanger worden. We zijn nu 3,5 jaar bezig voor een 3e kindje en ik ben nu bijna 37.

Naar aanleiding van de 2e miskraam is er bloed- en sperma-onderzoek gedaan. Allemaal in orde. Vlak voor de 3e zwangerschap nog een HSG onderzoek gedaan bij een ander ziekenhuis. Met name omdat er in maanden na HSG een verhoogde kans op een zwangerschap is. Met succes! Jammer genoeg liep ook deze 3e zwangerschap op een miskraam uit. En daar eindigt het traject. Fertiliteitsbehandelingen komen we niet voor in aanmerking, gezien het feit dat we 3 keer zwanger hebben kunnen raken in ongeveer 2 jaar tijd. Conclusie: u bent te oud (42 inmiddels), de boot gemist zogezegd...

Ergens blijft er toch iets knagen: wie zegt nou dat het werkelijk de leeftijd is? De statistieken? Heb de behoefte om het meer uit te zoeken. Zijn we te volgzaam als we de conclusie van de artsen zonder meer accepteren of is het wishful thinking om te denken dat er met meer onderzoek nog relevante info boven water kan komen? Lastig om daar een balans in te vinden en moeilijk te verteren dat je kinderloos bent omdat je te laat was met je kinderwens....

Is er iemand met een vergelijkbare situatie die daar iets over kan zeggen of adviseren?

Terug
Bovenaan