Komst (half)broertje of zusje

Ik zit met een dilemma. Mijn dochter is tien en gaat om het weekend naar haar vader. Nu is haar vader met nieuwe vriendin in verwachting. Ik ben van mening dat wanneer kleinkinderen gewenst zijn mijn dochter niet aanwezig is bij de bevalling. Natuurlijk wil ik wel dat zij zo snel mogelijk haar broertje/zusje ziet. Verder wil ik niet teveel aan het 'rooster' veranderen omdat ik regelmaat heel belangrijk vind en er met de komst van een baby al genoeg verandert. Graag hoor ik tips en ideeën hoe anderen hierover denken (of dit al eens hebben gedaan) want dit is niet iets om mijn dochter mee te belasten. Haar belang staat voor mij voorop. Wat is wenselijk in omgang met betrekking tot bevalling en geboorte volgens jullie?

Aangezien ze 10 is kan ze denk ik al een heel eind aangeven hoe ze hier zelf over denkt en wat ze er van vind.
Kun je met je dochter een klein luchtig gesprekje over hebben?
Wanneer ze de baby wil zien.
Vraag haar vader en zijn vriendin hoe zij dit zien wanneer ze haar erbij willen?

Mijn bonus dochter was 4 toen haar bonus broertje kwam en is diezelfde dag naar het ziekenhuis gekomen om haar broertje te bewonderen, ze adoreerd hem volledig.

Toevallig zitten wij aan de andere kant van de situatie. Mijn man heeft al een dochter uit een eerdere relatie en nu zijn we zwanger. Zij zal ook niet bij de bevalling zijn. Niet omdat ze niet mijn dochter is, maar omdat we vinden dat een kind en bevalling niet hoeft mee te maken. Hadden we samen al een kind hebben, zouden we die ook naar opa en oma gebracht hebben. Natuurlijk willen we wel dat ze zo snel mogelijk naar het ziekenhuis komt als het kindje geboren is, super leuk natuurlijk! 
Verder veranderen wij niks aan het rooster dat ze bij ons is. Dat blijft gewoon hetzelfde. 
Ik begrijp wel dat je het lastig vind, maar waarschijnlijk wilt je ex ook het beste voor jullie dochter, dus zullen jullie hier samen wel uitkomen. Succes!

Hoi, 

Bij ons heeft zich afgelopen week deze situatie voor gedaan. Mijn vriend heeft een zoontje van 7 (superlief jochie!) en ik beviel van ons eerste kindje. 

Vanaf het moment dat de bevalling voor de deur stond hebben wij besproken hoe we dit aan zouden pakken. Ik heb aangegeven zijn zoontje er niet bij te willen hebben. Precies hetzelfde wat hierboven ook genoemd is. Ik vind een bevalling geen plek voor kinderen. Het is hectisch en je weet niet hoe het gaat verlopen. Het laatste wat je wil is een kind traumatiseren. Een eigen kind zou ik ook elders onderbrengen. En ik vind dat ene moment heel bijzonder voor papa en mama. Andere kinderen erbij (ook eigen kids hoor!) zouden afleiden of voelen dat ze geen/niet genoeg aandacht krijgen. Dat denk ik hoor, maar wie ben ik? ? 

Gelukkig heeft mijn vriend een goede verstandhouding met zijn ex en met haar is ook besproken dat mocht het beginnen als hun zoontje bij ons is, dat mijn vriend hem komt brengen. Wij hebben het rooster nagenoeg hetzelfde gehouden, op 1 weekend na dat we alles klaar wilden zetten en nog wat halen. 

Dezelfde avond na de bevalling heeft mijn vriend zijn zoontje gehaald zodat hij kennis kon maken met zijn broertje. Hij vond het geweldig! Wij vinden dat we het zo goed hebben gedaan maar voor iedereen is het anders natuurlijk. Het enige wat ik je mee wil geven is houd in gedachten dat je dochter 10 is. Je kan het met haar over hebben maar jij moet de beslissing nemen. Een bevalling is niet niks en eenmaal erbij, kan je niet meer ongedaan maken. 

Succes!

Dank jullie wel voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan. Ik ga ook in gesprek maar wil vooraf wel weten wat ik wil in het belang van het kind. Soms is het lastig te bepalen of ik iets echt in haar belang zo wil of dat het is dat ik zo iets wil dus vandaar het dilemma.
Ik kan aangeven dat ik het voor haar niet goed vind bij de bevalling te zijn, dat ik wel wil dat ze daarna zo snel mogelijk haar broertje/zusje ziet maar dat ik het in haar belang dus het beste vindt om het rooster verder zo aan te houden. Nu heb ik dus voor ogen wat ik wenselijk vind en kan dit gemakkelijker bespreken (ik ben nu beter voorbereid op het gesprek). Nogmaals dank daarvoor.  

Terug
Bovenaan