Komt in de avond niet meer in slaap.

Het is een hele tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest. Maar nu heb ik jullie hulp even nodig. Onze dochter van 2jaar en 5maanden, viel altijd heerlijk in slaap, vaak binnen de 15 min. Overdag slaapt ze zo’n 2 uur 13.00-15.00, maar dan moeten we haar ook echt wakker maken anders slaapt ze gerust 3 uur. In de middag is ze ook zo vertrokken, vaak al binnen 5 min. Maar nu de avond, ze is pas net (bijna 22.30) in slaap gevallen. Dik 2,5 uur na haar bedtijd. Ze is gelukkig geen vroege vogel. Ze is niet lastig (soms moet ze huilen als we de kamer uitgaan, maar meestal snel te troosten) en blijft lekker liggen. Ze speelt met haar knuffel en haar nachtlampje, zingt en vertelt verhaaltjes. Ik denk dat ze dus toe is aan het inkorten van haar middagslaapje, maar omdat we haar altijd wakker moeten maken en ze altijd zo slaapt, twijfel ik. Momenteel ben ik zelf 8 weken zwanger en hoop ik dat de middagdutjes nog even blijven, omdat ik zelf ook altijd even ga liggen. Maar goed, tot half 11 in de avond wakker zijn vind ik ook geen optie. Wat zouden jullie doen?

Hier afgelopen maand hetzelfde gehad met als belangrijk verschil dat onze dochter dus wel helemaal overstuur was savonds met naar bed gaan en ik uren bezig was om haar in slaap te krijgen.. 
middagslaap eerst ingekort, maar dat hielp niks. Uiteindelijk eraf gehaald en binnen een paar dagen sliep ze weer gelijk (ook meestal binnen 15 min) 
Op de opvang nog 1x laten slapen en toen was t savonds ook mis dus daar slaapt ze nu ook niet meer. Ze is nu 2 jaar 9 maanden. Besef me dat ze het wel lang heeft volgehouden! Maar ben nu 34 weken zwanger, had mezelf dat ene uurtje in de middag nog zo gegund ?

Dat gevoel heb ik dus ook. Die 2 uurtjes zijn me op dit moment goud waard, omdat ik zelf binnen 5 min ook in slaap val. Het voelt zo tegenstrijdig omdat ze nog zo graag slaapt overdag. De slaapjes die ze overgeslagen heeft in de middag, zijn op 1 hand te tellen. Tuurlijk heeft ze dan een dipje, maar vervolgens zit ze weer vol energie om te spelen. Eens kijken wat inkorten gaat doen.

Ben zelf nu 24w zwanger en heb een zoontje van bijna 20maanden. Als ik beval is hij dus net wel of net niet 2jaar. snap dat dutje helemaal, ik ga zelf ook nog altijd liggen als hij slaapt. En als je het middagslaapje iets naar voren probeert te trekken? Dus van 12-14 en dan ook echt max 2uurtjes? Ik merk hier namelijk dat na 15u slapen ook problemen geeft met bedtijd.. hebben sws een moeilijke slaper dus zijn wat dat betreft heel structureel. 

Het lijkt er idd op dat ze er aan toe is, al zou je nog even kunnen kijken of het lang wakker blijven 's avonds aanhoudt en of eerst een uurtje slapen al voldoende helpt om weer op normale tijden in slaap te vallen.
Stel je moet de middagslaap toch schrappen is het een optie om haar met was boekjes speeltjes een uurtje in bed te laten spelen, soort rust moment voor haar en ga jij even liggen. Heb ik nooit gedaan hoor (onze kindjes schelen maar 2 jaar) maar misschien lukt het.

Hier een dochter die een week na mijn bevalling dit gedrag ging vertonen. De baby is nu bijna 3 maanden oud en we zijn nog geen stap verder. Ze is nu 2 jaar en 1 maand. Ik vind het echt nog te jong voor geen middagslaapje. Ze heeft het 1 keer perongeluk overgeslagen en was eind van de middag volledig overstuur
We hebben op haar kamer gezeten, om te zien of ze weer verlatingsangst had. Was geen oplossing. We hebben het middagslaapje ingekort tot max 1,5 uur, en ze slaapt nu regelmatig uit zichzelf maar 1 uurtje, levert geen eerdere slaap in de avond op. Toen ze niet sliep, was ze wel direct weg, maar dat was me dus een beetje teveel nog. We hebben het middagslaapje eerder gedaan omdat ze een vroege vogel is. Dan maakt ze in de middag wat meer uren. Geen oplossing. We hebben de bedtijd in de avond vervroegd, omdat we dachten dat ze misschien juist oververmoeid was. Nope. Bedtijd later gemaakt, helpt ietsjes, maar dan feest ze ook gewoon tot een uur of 21.30 door, terwijl ze altijd 19 uur ging slapen.
Het enige dat iets lijkt te helpen is als we haar net als voor de bevalling samen op bed leggen, ipv alleen papa of alleen mamma. Maar dan slaapt ze ook pas een uur tot anderhalf uur later. 
Moet zeggen dat ik het best pittig vind. Twee spoken in de avond. En sinds de baby is de rust tussen de middag ook weg, want altijd wel eentje wakker. Met alle huiluurtjes en nachtvoedingen erbij... Geen rust meer voor ons. Ook die avond niet. 
Ik vrees dat ze de komende maanden gewoon pas laat slaapt tot ze echt klaar is voor geen middagdutje meer.  

Terug
Bovenaan