konijnenkeutels ook gevaarlijk?

Hallo

Mij is de door de verloskundige verteldd at kattenpoep gevaarlijk is als je zwanger bent en je komt daarmee in aanraking.
Maar nou vertelde er iemand mij dat ook konijnenkeutels hetzelfde gevaar hebben?
Weten jullie hier meer van?
We waren namelijk net van plan om een konijntje aan te schaffen


Groetjes
 
hai chantal

ja inderdaad,door het verschonen van het konijnenhok kan je ook toxoplasmose krijgen.
En dan gaat het volgens mij om de urine hoor van het konijn.

Ik wist dat dus ook niet toen ik zwanger was van de tweede en ik heb het de heel zwangerschap staan verschonen en mijn man deed dan de kattenbak.

En toen las ik dit in de negende maand ofzo.

mijn dochter heeft hier niets aan over gehouden hoor!
Ik verschoon al zo'n 15 jaar de kattenbak dagelijks dus ik heb de ziekte ooit denk ik weleens gehad en dan kan je hem niet meer krijgen.
Niet dat ik er gaan rekening mee hou hoor,ik eet dan nooit rauw vlees en ook die verboden kaasjes niet.en ook de hokken en bakken mag ik dan aan de anderen overlaten.
Dus ik zou er nog even over na denken of je juist nu een konijntje moet nemen of straks als de kleine er is.Of het verschonen overlaten aan iemand anders he?

doeidoei
 

Hallo,
Ik las je vraag en ik wilde hier even op reageren.   In het eerste antwoord stond de volgende zin:"Ik verschoon al zo'n 15 jaar de kattenbak dagelijks dus ik heb de ziekte ooit denk ik weleens gehad en dan kan je hem niet meer krijgen."

Hier is een GROTE misvatting. Als aanstaande moeder word je er wrs niet meer ziek van, omdat jij inderdaad een afweer heb opgebouwd. Maar je kind word er WEL ziek van. En kan hierdoor ernstige afwijkingen en groeiachterstanden van krijgen.
 
Ik wil je niet bang maken, maar ik wilde de misvatting wel even opklaren.

Dus een konijntje kun je rustig nemen, als je de verschoning van de bak maar aan een ander overlaat.

Liefs   F ( 25 + 3 dgn)
 
Mijn huisarts gaf direct als advies het verzorgen van de konijnen aan iemand anders over te laten. Mijn man en moeder verschonen nu het hok geregeld, en mijn kiddies (dat deden ze al voordat ik zwanger was) zorgen voor het voer.

Denk je er ook aan handschoenen aan te trekken als je in de tuin gaat werken (daar laten katten ook het nodige achter)
 
Ik wil toch nog reageren op Fenna, want als je resistentie hebt tegen Toxoplasmose dan kan je kindje het niet krijgen hoor, althans dat is mij verteld door de VK. Je kan dit ook laten testen tegelijkertijd als je de eerste keer bloed laat prikken (zo rond de 12 wkn gebeurt dit meestal).  Als je dan positief test op toxoplasmose dan heb je antistoffen in je lichaam en ben jij en je kindje dus beschermd.

Op deze site kan je alles lezen over toxoplasmose:
Gezondheidsnet
Groetjes, Linda (39+6)


 
quote: Lynda reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-03-2005 12:18:42'));

Ik wil toch nog reageren op Fenna, want als je resistentie hebt tegen Toxoplasmose dan kan je kindje het niet krijgen hoor, althans dat is mij verteld door de VK. Je kan dit ook laten testen tegelijkertijd als je de eerste keer bloed laat prikken (zo rond de 12 wkn gebeurt dit meestal).  Als je dan positief test op toxoplasmose dan heb je antistoffen in je lichaam en ben jij en je kindje dus beschermd.

Op deze site kan je alles lezen over toxoplasmose:
Gezondheidsnet
Groetjes, Linda (39+6)

Hallo Linda,

Misschien heb je wel gelijk, maar ik heb van verschillende vk en gyn gehoord dat jij als moeder wel resistent kan zijn maar dat je kind dat dus NIET is. Ook heb ik dit vaker gelezen.
Tevens ben ik werkzaam als verpleegkundige en toen ik zwanger was van de eerste heb ik dit aan artsen gevraagd en ook zei beaamden dat wat de gyn en vk zeiden.
Maar het is geen welles nietes iets....dus om toch maar geen risico's te lopen zou ik het toch verschonen van kattenbakken en konijnen toch maar aan een ander overlaten.

groetjes




 
Hallo,

Ik maak me eigenlijk een beetje  boos door alle goed bedoelde antwoorden op de gestelde vraag. Als je niet zeker bent van het antwoord, geef er dan ook geen.
Het kan genoeg zwangeren aan het schrikken maken, die bijvoorbeeld de eerste weken wel gewoon zelf hun konijnenhok hebben verschoond.

Zelf ben ik toen ik de antwoorden las, ook even op het internet gaan serven. Ging dus zelfs aan mijn eigen huisarts twijfelen.

Momenteel ben ik 16 weken zwanger en maak al die weken nog steeds ook het hok schoon van ons lieve konijn. Aangezien ik wist dat je kattenhokken niet meer schoon mocht maken (althans zonder handschoenen niet), heb ik voor de zekerheid direct aan mijn huisarts gevraagd of dat ook voor konijnen geldt. Nee dus. Konijnhokken kun je gewoon schoonmaken. Kan geen kwaad.

Bron Internet:
Toxoplasma kan naar de mens worden overgebracht door dieren. Hij behoort dus tot de zogenaamde zoönosen (ziekten die je van dieren kunt krijgen). De ziekte kan worden opgelopen door het binnenkrijgen van besmettelijke eitjes van de parasiet en door vlees van een besmet dier.
De toxoplasma-parasiet komt van nature voor bij onder andere knaagdieren. Maar ook veel andere diersoorten kunnen een besmetting oplopen. ALLEEN DE KAT is in staat om na het eten van bijvoorbeeld een besmette muis, eitjes van de parasiet te produceren die de ziekte kunnen overbrengen.

En juist van die eitjes kunnen wij de infectie krijgen. Of door rauwe groenten niet goed te wassen, in de tuin te werken zonder handschoenen of door rauw vlees te eten.

Dus in principe is een aankoop van een konijn ook tijdens een zwangerschap goed te doen.

Groetjes Judith


 
Terug
Bovenaan