Koorts en borstvoeding

Wie herkent dit? Ik ben zo'n 4 weken geleden bevallen en geef alleen borstvoeding. Nu heb ik al een aantal keer koorts gekregen. (Soms zelfs meer dan 40 graden) Het duurt altijd maar 1 dag en dan is het weer over. Dan blijft de koorts een aantal dagen weg en dan komt het weer terug, nu al 5 keer.  Ik denk zelf dat het van de stuwing komt omdat ik veel melk heb. Ook de artsen denken dit. Wie herkent dit en wat hebben jullie eraan gedaan?
 
Hoi Cindy,

Je geeft aan, dat je veel melk hebt. Ik kan me voorstellen, dat je borsten van tijd tot niet niet goed worden geleegd en daardoor (over)vol raken. Er blijft dan teveel melk achter in de melkkliertjes. Die melk moet toch ergens heen en wordt als het ware door de wandjes van die melkkliertjes geperst, waardoor het terechtkomt in het borstweefsel. Het lichaam reageert daarop als ware het een ontsteking en dat kan koorts opleveren, maar ook hoofdpijn of spierpijn; ook dit valt onder de noemer borstontsteking.

Het is erg belangrijk dat de borsten goed en vaak worden geleegd. Om ervoor te zorgen dat ze goed worden geleegd, is het erg belangrijk dat je kindje goed is aangelegd.
Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij (ik  gebruik even "hij", als je een dochtertje hebt, dan bedoel ik natuurlijk  "zij" )  met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan.

Naast vaak en goed aanleggen is het erg belangrijk dat je bedrust neemt, wanneer je verschijnselen van een borstontsteking hebt. Als je pijnlijke borsten hebt, kun je de pijn eventueel verzachten met koude compressen. Gebruik echter vlak voor het voeden warme compressen, om het toeschieten en het doorstromen van de melk te bevorderen. Eventuele harde, rode  of pijnlijke plekken kun je onder de douche proberen weg te masseren. Ook tijdens het voeden kun je proberen om mee te masseren, richting de tepel. Je kindje kan je ook een handje meehelpen; als je hem met zijn kinnetje richting de zere plek aanlegt,  kan hij deze als het ware "wegdrinken".

Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Het duurt een tijdje voordat vraag en aanbod in overeenstemming zijn. Het kan echter ook zijn, dat je consequent teveel melk hebt. Hierover kun je meer lezen op VBN-teveel  ; daar vind je ook goede tips die je kunt toepassen, als je jullie situatie hierin herkent.

Ben je wel eens op www.borstvoedingsforum.nl geweest? Ook daar kun je veel informatie over borstvoeding vinden (o.a. bovenaan het forum, onder "artikelen & links) en je kunt er berichten plaatsen. Niet alleen moeders reageren, ook contactpersonen van de VBN zijn er actief. Een aanrader dus, kijk er maar eens.

Heb je meer behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Beterschap en succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan