koortsblaren en VSD

Hoi meiden,

Ik ben dan nog wel niet zwanger maar ik vroeg me toch wat af en misschien heeft een van jullie er een antwoord op. Ik heb altijd last van koortsblaren op mijn mond en ik weet dat het heel gevaarlijk kan zijn voor zuigelingen (zelfs dodelijk!). Nu vroeg ik me af of je dit virus tijdens je zwangerschap ook door kan geven aan je kindje. Heeft iemand van jullie deze vraag misschien al gesteld aan een vk?
Daarnaast wil ik wat weten over een VSD ("gaatje in mijn hart"). Als ik zwanger zou raken, wil ik 't liefst thuis bevallen en nu vraag ik me af of dat mag als je een gaatje in je hart hebt. Voordat er bij mij bloederige ingrepen worden gedaan, moet ik namelijk altijd antibiotica hebben (kiezen trekken, operaties). Verder kan ik alles doen wat ik wil. Is er iemand die hetzelfde heeft en mijn vraag kan beantwoorden?

Bedankt dat ik hier mijn vragen even kon stellen, ik ben benieuwd of er iemand een antwoord heeft!

Groetjes Kiki
 
Hoi, helaas kan ik je geen antwoord op je vragen geven maar je kunt met deze vragen gerust een verloskundige bellen hoor! Dat staat helemaal niet vreemd. Toen ik 2 dagen over tijd was heb ik de vk gebeld met de vraag of het verstandig was al te testen of dat ik beter kon wachten. Ze reageerde gewoon heel vriendelijk.
 
Over het gaatje in je hart weet ik niks, wel weet ik een beetje van het herpes simplex virus. Daar zijn twee varianten van (die heel erg op elkaar lijken, type I en type II geloof ik), de een komt voornamelijk op de lip voor en de ander op het geslachtsdeel. Maar het kan ook zo zijn dat het type van het geslachtsdeel op de lip voorkomt en andersom. Het kan worden overgedragen van mens tot mens. Ik ben er 99,9% zeker van dat dit niet van moeder tot ongeboren kind overgaat. Wel is het zo dat als je een van de twee varianten aan je geslachtsdeel hzou hebben en je zou op het moment van bevalling een uitbraak hebben, je besmettelijk bent en je het kindje kan besmetten. Verder kun je het door zoenen overbrengen, dus ook het kindje zoentjes geven (op de blote huid) als je een koortslip hebt lijkt me iets wat niet verstandig is.

Het beste is natuurlijk dokter of vk vragen want zij hebben ervoor gestudeerd en ze weten het vast wel.

groetjes, Jane
 
Dank jullie wel voor jullie reactie! Ik vind het zo gek om nu al een vk of ha te bellen, omdat ik eerst maar eens zwanger moet zien te raken...(ik hoop dat dat niet al te lang duurt, maar je weet maar nooit)

Groetjes Kiki

 
Dag Kiki,

ik heb een stuge hartklep (hij sluit niet voor 100%) en ben daar verder ook niet voor onder behandeling, maar moet ook antibiotica hebben bij kiezen trekken enzo. Volgens mij kun je daar rustig om thuis bevallen, want de verloskundige kan je die prik ook geven en de inspanning van de bevalling kan het hart in principe gewoon aan. Ikzelf beval in het ziekenhuis omdat ik zwanger ben van een tweeling; 'k ben wel benieuwd of ik inderdaad een prik moet hebben, lijkt me haast wel, maar dat zal ik nog eens navragen.
Veel succes bij het zwanger worden!
 
Ik heb ook altijd koortsblaren en het kan absoluut geen kwaad voor je kindje tijdens de zwangerschap maar mijn vk vertelde me wel dat je tijdens je zwangerschap geen zovirax mag gebruiken. Vraag me niet waarom dat ben ik ook vergeten te vragen maar ik hoop dat je wel wat aan deze info hebt.

Gr.
Jacqueline
 
Terug
Bovenaan