Koortslip/herpes virus.

Dag Meiden,
Al jaren draag ik het herpes virus bij me dat eens in de zoveel tijd een koortslip veroorzaakt. Heel vervelend en erg pijnlijk (en lelijk) Nu heb ik ook vaak het geluk dat ik 'm niet op mijn lip krijg maar op mijn neus; een rare plaats, maar zo valt 'ie wel veel minder op!
Nu nu ook deze week...Ik heb een rood neusje. Voor het eerst sinds mijn zangerschap. Nu weet ik dat je met het herpes virus en pasgeboren baby's moet oppassen omdat het erg schadelijk kan zijn. Maar nu vraag ik me af, hoe dat zit nu ik zelf drager ben van het virus en zwanger ben. Draag ik het nu over op mijn kindje, of kan ik mijn kind pas bij lichamelijk contact 'besmetten'?.
Mijn vriend dacht het laatste want bijv. bij het HIV virus wil het ook niet altijd zeggen dat als de moeder zwanger is, het kindje ook besmet is bij de geboorte....dus nu ik zwanger ben hoeft het kindje het niet 'over te nemen'.
Ik maak me er totaal geen zorgen over, ik heb het vertrouwen dat Moeder Natuur het wel regelt, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zoiets nou werkt van binnen.......
Al zou ik het niet zo leuk vinden als ons kindje ook die koortsplekken krijgt, want het is niet leuk.....!!!
Groetjes Anke. (22+4)

Hoi,

Ik weet niet zit qua overdragen ed, heeft moedertje natuur inderdaad vast geregeld. De verloskundige kan je dat vast vertellen. Alleen als je bevallen bent moet je oppassen. Door de eerste heftige dagen krijgt je weerstand een opdonder en ben je meer vatbaar voor je koortsplekken. Je moet je dan insmeren en mag je kleintje geen kusjes geven etc. Heel moeilijk. Dus als je iets preventief kunt doen, zal ik je dat zeker aanraden.
Succes.

Hoi,

Zo heb ik eens enigszins paniekerig met de thuiszorgcentrale gebeld, toen Claudia nog maar een paar weekjes oud was en ik ineens koortsuitslag had (ook al jaren af en aan hoor, maar ik had het dit keer niet aan voelen komen). Mij is verteld dat wanneer je tijdens de zwangerschap koortsuitslag krijgt, je juist de antistoffen (dus een bescherming) meegeeft aan je kindje; hij/zij is op deze manier in elk geval tot een half jaar na de geboorte beschermd. Als je borstvoeding geeft, blijf je die antistoffen aan je kindje doorgeven via de moedermelk. Koortsuitslag kan dus niet tijdens de zwangerschap worden overgedragen, maar wel erna, door knuffelen etc.Voorzichtigheid is dus geboden, omdat koortsuitslag idd heel gevaarlijk kan zijn voor een jonge baby (kans op hersenvliesontsteking, vooral overdracht via oogjes of naveltje). Handen wassen voordat je de baby oppakt, niet knuffelen en eventueel een mondkapje dragen tijdens de verzorging van je kindje.
Wat ik ook heb begrepen, is dat het niet zozeer de koortsuitslag van de moeder is, die gevaarlijk kan zijn voor haar kindje, maar juist de koortsuitslag van de buurman/-vrouw, de oma/opa etc., dus van buitenstaanders.

Claudia is nu 2,5 jaar en maait af en toe wel eens met haar armpjes zo langs mijn gezicht; ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat ik het niet aan haar overdraag (ik vind koortsuitslag een heel vervelend iets en zou het erg vinden als zij het ook zou krijgen), maar ik vraag me af of ik in mijn opzet ben geslaagd hoor. De tijd zal het leren...

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

Hoi!

vervelend zo'n koortsneus... Op zich kan het geen kwaad op zo'n lip/neus te hebben tijdens je zwangerschap. Pas heel goed op, zoals altijd, met jezelf infecteren. Zoals je waarschijnlijk allang weet: raak de koortslip in het actieve stadium niet aan. Ook via vingers kun je  anderen en ook jezelf (aan de geslachtsdelen) besmetten. Als het de geslachtsdelen zijn besmet, kan je een probleem hebben met eennatuurlijke bevalling.  Voor nu dus; maak je geen zorgen en geniet!

Voor (geboren) baby’s is een herpes infectie  zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. Vermijdt dus lichamelijk contact (knuffelen/zoenen) met een baby als je  een koortslip hebt. Echter ook als je geen blaasjes hebt, moet je uitkijken met pasgeboren baby's,  want  niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar wordt, kan het  besmettelijke virus  worden geproduceerd in de huid.

Je verloskundige zal het zeker met je bespreken! Bij mij vroegen ze er in ieder geval om.

Geniet van je zwangerschap!!

Liefs,
Bien

Toen onze kleine geboren werd en iemand met een koortslip op bezoek kwam, was de kinderarts woedend en noemde het zelfs "de kus des doods"... Zo gevaarlijk is het!!   Echt oppassen hoor!!  

Het is absoluut  NIET gevaarlijk. Zeker niet tijdens de zwangerschap, want dan zit de baby nog beschermd in je baarmoeder en kan het herpesvirus er niet bij.
Ik ben zelf ook drager van het herpesvirus, ben alleen een van de ongelukkigen die de andere variant heeft: Herpes Genitalis.
Ook die is niet gevaarlijk tijdens de zwangerschap, maar ik moet wel uitkijken dat ik geen aanval heb tijdens de bevalling.
Dus even kort samengevat:

Zolang de baby in de baarmoeder zit is er niets aan de hand. De baby krijgt wel jou antistoffen mee en is dus zelfs beter beschermd tegen Herpes. Zodra de vliezen zijn gebroken kan de baby in contact komen met Herpes. Maar alleen op het moment dat je een aanval hebt en met de 'besmette' plek op jou huid, de huid van de baby aanraakt.

Mocht je nog meer informatie willen, dan kun je altijd even kijken op www.hiso.nl

Succes verder

Hallo meiden,

Ik wist inderdaad al dat een koortslip erg gevaarlijk kan zijn voor pasgeboren baby's.
Nu heb ik gelukkig nog nooit een koortslip gehad, maar mijn man soms wel.
Hij heeft er vooral last van als hij aan het eind van zijn latijn is. Hard gewerkt, veel meegemaakt en moe!
Echt iets om ook een koortslip te krijgen als we net een kleine hebben!
Maar hoe ga je daar dan mee om, ik kan de kersverse papa toch moeilijk uit huis zetten.

Hier denk ik best wel eens over na, hoe ga je dat dan oplossen.

Groetjes Fennie

Terug
Bovenaan