Koortslip

Hoi Dames,

Ik heb weer wat nieuws een KOORTSLIP. Is dat schadelijk, erg, of kan het geen kwaad ??? Weet het niet. Is mijn eerste keer dat ik dat heb en dan ook nog nu ik zwanger ben.
Iemand raad??

Groetjes van mij, 8wk vandaag
 
Ik heb er regelmatig last van (grrr rotdingen!!)
Maar tijdens de zwangerschap kan het absoluut geen kwaad hoor.
Je moet alleen oppassen als je na de bevalling een koortslip krijgt dat je je kindje niet besmet.

Oh ja, en je mag nu geen zovirax gebruiken. Ik doe er nu vaak zinkzalf of calendulan op dat helpt ook goed.

groetjes petra
 
Zolang je zwanger bent kan het geen kwaad (voor jezelf of je baby). Zodra je kindje geboren is, of je bij een andere baby op bezoek gaat, moet je wel voorzichtig zijn. Door dit kind te zoenen zou je het virus over kunnen brengen. Helaas is het zo dat wanneer je dit virus onder de leden hebt, je er nooit meer vanaf zult komen. Het "verstopt" zich namelijk ergens in je lichaam om, wanneer jouw weerstand daalt, weer te voorschijn te komen.
 
Een koortslip is feitelijk hetzelfde als genitale herpes, alleen op een andere plek. Je kunt wel met een koortslip geslachtsdelen besmetten en andersom. Probeer om het niet 'over te laten springen,' dit zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren wanneer jij je partner kust en daarbij besmet, en hij jou vervolgens op je onderste lippen kust. Of wanneer je hem oraal pleziert en vervolgens gemeenschap met hem hebt. Ik weet de details niet meer, of het nou ook kwaad kon tijdens de zwangerschap, maar ik zou in elk geval proberen om verspreiding naar beneden te voorkomen.
 
Een koortslip is inderdaad erg besmettelijk, maar alleen op het moment dat je blaasjes hebt. Zodra er korsten of schilfertjes op je lip zitten is het niet meer besmettelijk. Op zich is dan voorzichtigheid niet verkeerd natuurlijk. Zovirax mag je overigens WEL gewoon gebruiken. Ik zelf heb er altijd ook erg veel last van gehad, maar tijdens de zwangerschap eigenlijk helemaal niet. Ik gebruikte altijd Zelitrex maar dat mag vanwege de zwangerschap momenteel niet vandaar dat ik wel Zovirax gebruik.
 
Terug
Bovenaan