Koortslip

Ik draag het herpes virus bij mij d.w.z. af en toe als ik in een iets mindere conditie ben dan komt bij mij een koortslip.
Maar volgens de bijsluiter van de koortslipcreme (zovirax) moet je met je huisarts overleggen of je het wel mag gebruiken tijdens zwangerschap.

Weet iemand van jullie dit? Heb je ervaring met koortslip en zwangerschap?

Het lijkt mij ook heel vervelend als ik straks een koortslip heb als mijn kind er is want dan mag ik het niet zoenen.
Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben?

hoi,

Ik heb ook af en toe last van een koortslip, de lippatches die ze tegenwoordig hebben zijn ideaal.
Je plakt ze over het blaasje en je voelt er nauwelijks iets van.
ook hoef je niet al te voorzichtig te zijn omdat het blaasje volledig afgedekt is.
Wanneer je toch twijfelt vraag je het toch even aan de vk.

groetjes Son

Volgens de verloskundige van mijn vriendin (zwanger met af en toe koortslip) mag je wel zovirax gebruiken, maar moet je het iets minder vaak smeren dan normaal bijv. 4x ipv 8x.
Bij de apotheek hebben ze ook middeltjes die je gewoon onbeperkt mag gebruiken. Dat vertelde weer een andere zwangere vriendin.
Verder moet je echt uitkijken met contact met je kind als je een koortslip hebt. Mijn vriendin deed dan een mondkapje voor (als ze het echt erg had).
Geen idee of dat iets voor je is.
Groetjes V.

Je mag Zovirax inderdaad wel gebruiken, maar niet te vaak. Overleg anders met je verloskundige. En pasgeboren baby's zijn heel gevoelig voor een koortslip. Het is echt gevaarlijk voor ze. Dus gebruik een mondkapje als je koortslip hebt. En ook goed de kraamvisite in de gaten houden. Als iemand een koortslip heeft, leg dan uit dat het gevaarlijk is voor de baby en dat ze dus de baby niet vast mogen houden.
Bij onze thuiszorg organisatie krijg je zelfs een folder over hoe en wat bij een koortslip. Misschien kun je die aanvragen.

Liefs Maria
36w1d zwanger van 2e zoontje!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga die lippads inderdaad maar even proberen. Gelukkig om te lezen dat ik toch wat mag gebruiken tegen koortslip, ook al is het dan minder vaak.
Een mondkapje lijkt mijzelf niet leuk, maar je kind besmetten is nog veel erger.
(heb het zelf ook gekregen als baby via mijn koortslippende opa)

Zovirax mag je idd. gewoon gebruiken mits de blaasjes nog gesloten zijn!
Ik heb de laatste keer trouwens een eigen merk van de apotheek gehad en in die bijsluiter stond dat je het gewoon mocht gebruiken tijdens de zwangerschap (zelfde werkende stof als in zovirax).

Akolip mag je onbeperkt gebruiken , dit is gewoon zinkzalf en helpt extra bij het laten uitdrogen van de blaasjes.

Groet Xanthe

Ik heb zelf ook regelmatig last van een koortslip, van kindsaf al. Tijdens mijn eerste zwangerschap zorgde ik zo goed voor mezelf dat ik de hele zwangerschap en de borstvoedingsperiode niet ziek ben geweest of een koortslip heb gehad. Nu kan ik dat helaas niet zeggen, ik denk toch dat ik te weinig fruit eet en heb nu wel al meerdere keren een koortslip gehad. Maar ik probeer het dan meer met mijn voeding tegen te gaan dan met smeerseltjes, die werken bij mij niet zo.

Als een baby een koortslip krijgt, heeft die er meer last van dan een volwassene. Let er dus wel goed op als de baby er eenmaal is. Ik waste tig keer op een dag mijn handen, zeker voor het verschonen en eten geven. Mijn dochter had een keer een schimmelinfectie wat een beetje leek op koortsuitslag (maar dan op haar schaamlippen), ik zat bijna te janken bij de huisarts, omdat ik dacht dat ik haar herpes had gegeven, maar gelukkig was de schimmelinfectie na een cremetje weer weg.

Hoi

Helaas heb ik ook regelmatig een koortslip, maar ik kijk idd wel heel erg goed uit met baby's. Jammer genoeg ken ik een verhaal van mensen die een baby hebben afgegeven door het herpes virus. Ik wil niemand bang maken maar kijk aub heel goed uit, een mond kapje is vreselijk maar alles voor de baby en alle risico's uitsluiten anders vergeef je je zelf nooit. Ik ben pas tante geworden en had toen een koortslip ik ben wel op visite geweest maar heb van een paar meter afstand de kleine bekeken en ondanks   dat toch mijn handen ontsmet en meteen mijn glas appart gehouden, want je weet niet wat je de ouders en baby aan kan doen. Veiligheid voor alles.Ik vewacht zelf mijn   4de kindje en ik houd er altijd rekening mee en idd mag bezoek met een koortslip best komen maar ik ben er erg bang voor en vraag ze  of ze  als het over is een keer lekker komen knuffelen met de kleine. Als je eenmaal besmet bent kom je er nooit meer af.
 Linda

Terug
Bovenaan