Koortslip

Hallo allemaal,

Mijn man heeft van tijd tot tijd last van een koortslip.
Ik heb wel eens gehoord dat dit voor babies erg gevaarlijk kan zijn.
Wie weet hier meer over en weet welke voorzorgsmaatregelen we in acht moeten nemen?
Mag mijn man tijdens zijn "koortsliptijd"  onze 11 weken oude dochter niet knuffelen  of kusjes geven of  mag ie helemaal niet in haar buurt  komen?

Groetjes
Pascalle
mv Indra
 
Hoi,

Je moet er voor zorgen dat ze niet in contact komt met de koortsuitslag je man kan haar best vast houden en knuffelen maar niet kussen.
En iedere keer als hij op de arm neemt even de handen wassen van te voren, want het idd heel besmettelijk en ongemerkt kom je toch aan deuitslag dus de handen goed wassen

Groeten saskia
 
hoi hoi,,

Ik heb een vriendin die dat vaak heeft en van daar dat ik het heb nagevraagd op het cb,
Ze zeiden dat dit echt heel gevaarlijk kan zijn voor baby's op het moment dat een koortslip nog niet is ingedroogt, ze  adviseerde mij om mijn vriendin niet te laten knuffelen en kussen met mijn kind op zo'n moment, heel vervelend want ze is zelf ook bezig zwanger te raken, als ik jou was zou ik het zelf nog even navragen bij de huisarts of cb.

Groetjes, mary jane
 
Hoi Pascalle,

Ik wil je niet al te ongerust maken, maar grote voorzichtigheid bij een koortslip & babies is zeker geboden! Goed de handen wassen, geen kusjes geven en zorgen voor goede hygiene. Dus áltijd voorzichtig zijn als je man of iemand in de omgeving een koortslip heeft. In zeer ernstige gevallen kan een besmetting met het herpes-virus bij (hele) jonge babies zorgen voor hersenvliesontsteking of zelfs hersenontsteking. Zie ook het volgende antwoord bij: http://www.ouders.nl/kindarts/ka0573.htm
Ik ben logopedist en bij toeval heeft een collega van mij een kind van 3 jaar in behandeling die recentelijk een hersenontsteking heeft opgelopen ten gevolge van een herpes-virus (dat kan de koortslip zijn, maar ook door andere herpes-gerelateerde infecties). Ik heb trouwens geen idee tot welke leeftijd contact met een koortslip bij kinderen gevaarlijk kan zijn.
Zelf heb ik ook af en toe een koortslip. Wat bij mij goed helpt, is om direct bij de eerste tinteling te deppen met pure echinaforce druppels. Meestal is 1 of 2 dagen deppen al voldoende en breekt de koortslip  dan niet eens door! Wie weet helpt dit ook goed bij je man/vriend.

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04

 
Hoi Pascalle,



Ben moeder van een 4 mnd oude zoon en heb zelf ook af en toe last van
een koortslip. Een mondkapje is sowieso goed voor je man omdat een kind
makkelijk met zijn handjes aan je lip komt. Tip van de verloskundige
was, zo gauw je de koortslip voelt opkomen de hele dag koelen met een
ijsklontje of zo'n ijskoud blikje drinken en 's nachts tandpasta op de
plek smeren, dit koelt en vormt daarna een beschermend korstje (het
ziet er niet uit, maar ach als het de risico's beperkt.....)

Heb het geprobeerd en inderdaad, na 1,5 dag was het blaasje al helemaal opgedroogd en na 3 dagen was het echt weg.



~Groetjes,

Silvia

 
Terug
Bovenaan