koortslip

Hallo, ik ben nieuw hier. Zoek naar informatie over koortslip en babies. Mijn zoontje van zeven weken heeft een kusje gekregen van zijn nichtje die een koortslip had. Ik ben op de hoogte van de gevaren die een infectie met het herpesvirus oplevert voor pasgeborenen.
Vervangend huisarts gebeld, die zei dat ik hem goed in de gaten moest houden en er nu weinig aan te doen was.
Heeft er iemand ervaringen hiermee? En, is een baby van zeven weken ng een pasgeborene (de arts zei: hij is nog wel heel klein, ja).

Groeten
Car

hallo

zelf heb ik rgelmatig last van koorstlippen, als de zon weer op komt in het voorjaar en zomer, maar ookals ik weinig slaap krijg. mijn dochter is nu 20 mnd oud en komt nog steeds 2 keer per nacht was vorheen tothaar 15de maand 6x per nacht. dus je kan begrijpen dat ik weekelijks of maanden met koorstlippen loop

mijn dochter en mijn man krijgen gewoon een kus van mij, maar gewoon even goed uitkijken, als de koorstip links zit knuffel ik met mijn rechter kant

succes

Hoi Car,

ik weet niet of je er nog achter kunt komen hoe ver de koortsuitslag van je nichtje was? het is namelijk zo, dat je besmet raakt door het vocht uit de blaasjes. Dus als de blaasjes nog niet geknapt waren is er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand. En als er al korstjes op zaten is volgens mij het kritieke punt ook al gepasseerd.

Veel sterkte en heel goed oppassen!

mama van Rêve (alweer bijna 15 weken)

Hoi
Dit is meer een reactie op 'friends'.
Ik heb ook regelmatig last van koortslip en ik slik dan 3 x 1000 mg L-Lysine. Het is een aminozuur. Je koopt het bij een vitaminewinkel/reformwinkel, ze kunnen je daar ook vertellen hoe het werkt, op internet is daarover ook veel te vinden.
Bij mij werkt het supersnel! Ik heb gewerkt in een ziekenhuis en de assistentes op de kinderafdeling namen het, omdat ze met een koortslip niet mochten werken. Het werkt echt veeeel beter dan die stomme cremes. Soms in 'risicovolle' periodes (zon, menstruatie etc) slik ik ook wel gewoon 1x daags door zodat ik geen koortslip krijg.
Voor een baby lijkt het me uiteraard niet geschikt !!!

Groetjes

Wasabimammie!

Van een koortslip kunnen kleine babies hersenvliesontsteking krijgen. En dat kan levensbedreigend zijn.
Maar zoals al eerder geschreven hier is een koortslip alleen gevaarlijk en besmettelijk in de 'blaasjes' fase.

Ik heb het soms ook wel eens. Toen mijn mannetje net geboren was heb ik compeed (zijn een soort doorzichtige pleistertjes) in huis gehaald. Dan sluit je de koortslip toch een beetje af.
Verder gewoon goed handen wassen en proberen niet te zoenen of zoenen met de 'goede' kant.

Een duidelijk teken bij hersenvliesontsteking is wat ze noemen luierpijn. Dit houdt in dat je kindje het niet fijn vindt als zijn/haar luier verschoont wordt. Dit komt omdat ze door de hersenvliesonsteking een stijve nek krijgen en als je de billetjes optilt om de luier te verschonen gaat het nekje automatisch ook mee.
Als je kindje (samen met koorts) deze symptomen vertoond moet je onmiddelijk contact opnemen met de huisarts.  

Heb ik van mijn zusje (studeerd geneeskunde).

Ik ga ook eens kijken naar die pilletjes.....wie weet helpt dat ook.

Terug
Bovenaan