Koortslip

Hoi hoi,

Ik had even een vraagje.
Nu heb ik last van een koortslip en ik heb eens gelezen dat je dan heel erg moet uitkijken met het knuffelen en kussen van je pasgeboren baby.
Nou let ik er natuurlijk heel erg op dat ik niet mt mijn koortslip boven op hem zit, maar tot wanneer zijn ze vatbaar ervoor want ik had gelezen dat ze er heel ziek van kunnen worden tenminste pasgeborene.

Stephan is nu een half jaar dus vroeg me af of hij dan ook nog zo vatbaar ervoor is.
Want helemaal niet knuffelen is toch wel een hele straf voor me.
Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Pam...mv Stephan

Is een koortslip gevaarlijk?

Een koortslip is lastig en pijnlijk maar is in principe niet gevaarlijk voor degene die de koortslip heeft. Voor baby’s is een herpes infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. In het Engels wordt een ‘koortslip-kus’ aan de baby ook wel de kiss of death genoemd: de ‘doodskus’.
Vermijdt dus lichamelijk contact met een baby als u een koortslip heeft. Wanneer u regelmatig een koortslip heeft moet u zelfs zeer terughoudend zijn met het knuffelen en zoenen van pasgeboren baby’s in perioden dat u géén blaasjes heeft. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar is al besmettelijk virus kan worden geproduceerd in de huid.
Wanneer u zelf zwanger bent of een pasgeboren baby heeft en ook regelmatig een koortslip ontwikkelt is het verstandig om dat aan uw arts te melden.

Is een koortslip gevaarlijk?

Een koortslip is lastig en pijnlijk maar is in principe niet gevaarlijk voor degene die de koortslip heeft. Voor baby’s is een herpes infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. In het Engels wordt een ‘koortslip-kus’ aan de baby ook wel de kiss of death genoemd: de ‘doodskus’.
Vermijdt dus lichamelijk contact met een baby als u een koortslip heeft. Wanneer u regelmatig een koortslip heeft moet u zelfs zeer terughoudend zijn met het knuffelen en zoenen van pasgeboren baby’s in perioden dat u géén blaasjes heeft. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar is al besmettelijk virus kan worden geproduceerd in de huid.
Wanneer u zelf zwanger bent of een pasgeboren baby heeft en ook regelmatig een koortslip ontwikkelt is het verstandig om dat aan uw arts te melden.

hoi hoi

nou meid ik kan je de hand schudden...........

ik heb sinds gisteren er ook een...............en zit met hetzelfde probleem.....

Ik vraag me ook af of het nu nog steeds zo gevaarlijk is voor hen..(sophie is ook een half jaar)
Tuurlijk doe ik extra voorzichtig, maar dat doe ik bij mijn vriend en anderen ook..
Ik ga ze niet kussen en raak ze met mijn lippen niet aan..
Knuffelen doe ik wel hoor, zolang ik ze maar niet met mijn lippen aanraak....

Ik moet ze toch ook verzorgen, voeden en verschonen etc.!!!!

Tevens was ik me handen heel goed en smeer ik er meteen zovirax erop..

De blaasjes zijn nu al ingedroogd en troebel geworden. En volgens mij is de kans op besmetting nu dan ook voorbij, maar dat weet ik niet zeker.....dus kus ik nog maar steeds niemand..

Pff vind dit echt heel lastig en het voelt zo onnatuurlijk om zo met je kindje om te gaan, maar alles beter dan dat ze besmet zou worden..ooh ik zou het mezelf nooit vergeven....

Maarre wie weet idd antwoord op de vragen,
Is het nog steeds zo gevaarlijk voor baby's?
en is de kans op besmetting voorbij zodra de blaasjes ingedroogd zijn?

Heel veel liefs tobi

Hoi,
Met name het vocht uit de blaasjes is besmettelijk zo heb ik gehoord.
Wat bij mij soms helpt is om bij de eerste tinteling meteen te deppen met echinea force (de homeopatische druppeltjes die je anders inneemt om weerstand te verhogen). Soms helpt het niet en dan moet ik met smeerseltjes in de weer.
Onlangs heb ik van een kennis gehoord dat zij de pads van Compeed heeft gebruikt (een soort pleistertje voor over "het" plekje heen). Ze werkt als dierenarts assistente en kan dus niet altijd gaan smeren en handen wassen. Bij mij ligt het nu in de kast mocht de volgende koortslip zich aandienen. Volgens mij is dit de oplossing bij de combinatie koortslip - baby.
Succes en sterkte!

Hoi hoi,

Die compeed pads heb ik zelf ook idd, maar werken bij mij helemaal niet.
En van t voren smeren heeft bij mij ook geen nut want ik voel het nooit opkomen. Van de een op de andere dag heb ik ineens zo'n plek zitten.

Ik wist idd ook dat het heel gevaarlijk was voor pasgeborene, maar ja ik dacht omdat Stephan al en half jaar is.
Ach ja nog even volhouden het gaat vast wel over voordat ik een jongetje word .

I.I.G. bedankt voor de reactie's
Groetjes Pam... mv Stephan

Terug
Bovenaan