Koortslip

A

Anoniem

Guest
Nu heb ik een mooi verleden met een ontelbaar aantal koortslippen. Als kind had ik ze al veel, als tiener werd dit niet echt minder en zelfs als 20-er had ik er nog regelmatig last van. Gelukkig heb ik nu ik zwanger ben nog maar eenmaal een koortslip gehad. Maar goed ik dwaal af...

Ik weet dus dat een koortslip erg besmettelijk is en ik doe altijd al HEEL voorzichtig wanneer ik een heb (zeker omdat ik ook met baby's werk). Toch las ik net weer een verhaal dat me minder gelukkig maakte. Een baby'tje overleden doordat moeder voor het eerst in haar leven (na de bevalling) een koortslip kreeg. De vk had gezegd dat het niets ernstigs was en heeft het niet herkend als zijnde koortslip. De baby kreeg dit virus omdat het de eerste keer was voor moeder en de moeder dus geen antistoffen had meegegeven tegen dit virus via de placenta.

Schrok me wild. Ik weet nu al dat ik natuurlijk heel voorzichtig moet doen met kusjes etc... maar dat het dus ook doorgegeven kan worden (en nog erger is want geen antistoffen)   wanneer je nog nooit een koortslip hebt gehad.... daar schrok ik toch wel van.

Zijn er meerdere dames die ook wel eens/regelmatig een koortslip hebben? Zijn er speciale voorbereiding die jullie nemen?

Heb regelmatig een koortslip, ookal gaat het nu in de zwangerschap heel goed. Vooral als mijn weerstand een stuk minder is. Ik slik nu gewoon multivitamines voor zwangeren en heb altijd een pompje zovirax in huis.

Als ik ook maar iets voel direct smeren en de handen wassen wassen wassen met unicura (of andere ontsmettende zeep). En natuurlijk zo voorzichtig mogelijk met de kleine. Geen kusjes ed.
Onze dochter is nu bijna 2,5 jaar en heeft tot nu toe nog niet een koortslip gehad.

Groetjes Noah

Ik heb gelukkig zelden tot nooit een koortslip, maar ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat dit gevaarlijk kan zijn voor de kleine. Vraag gewoon nu alvast een beetje rond, bij huisarts en vk enzo, wat je het beste kan doen, mocht je dalijk na de bevalling weer een koortslip krijgen. Zekerheid voor alles !!

Tja naar mijn idee doe ik dus echt al altijd heel voorzichtig met alles wanneer ik een koortslip heb. Wat mij dus verbaasde was dat je, als je nog nooit eerder een koortslip hebt gehad, maar WEL drager bent van het virus (en dat is zo'n 85 % van de mensen) je geen antistoffen hiertegen doorgeeft via de placenta.

Dus je kunt nu nog nooit een koortslip hebben gehad, maar straks een krijgen...dan is het nog gevaarlijker voor je baby, dan wanneer IK een koortslip zou hebben...aangezien bij mij al antistoffen worden doorgegeven. tenminste zo las ik het. Vind ik toch wel eng hoor

Is ook eng hoor Weekee.  Natuurlijk  wordt er alleen over de erge gevallen geschreven en het  zal ook veel vaker goed gaan als fout, maar toch.

Als je eenmaal besmet bent met een koortslip, kom je er ook nooit meer vanaf. Het virus nesteld zich in je zenuwbanen en daar kan geen antibioticum komen. De ene krijgt het ondanks de besmetting maar 1 keer in zijn leven en de ander (vooral vrouwen) hebben er elke maand last van.  "Gelukkig" heb je zelf wel voor de bevalling (en in de zwangerschap)  een koortslip gehad. Hierdoor heeft het kindje in elk geval genoeg antistoffen  gehad.

Zou voor de zekerheid even informeren aan je vk/gyn wat hij ervan zegt. Hygiene op het moment dat je een koortslip hebt is het belangrijkste.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat als andere mensen een koortslip hebben, ik niet wil dat ze de kleine aanraken enz. Voor mijzelf weet ik wat ik wel en niet aangeraakt heb en dat ik de koortslip goed behandel, maar van anderen weet ik niet wat ze aan de handen hebben zitten en of ze wel de handen goed gewassen hebben. Nu geldt dit andersom ook, ik raak geen andermans kindjes aan als ik een koortslip heb.

Groetjes Noah

Ja dat laatste ben ik zeer zeker met je eens. Ik wil niet dat anderen met een koortslip bij ijn baby komen, aangezien ik dat andersom ook niet doe. Op mijn werk is het wel eens lastig geweest, aangezien ik met baby's werk...maar de ouders en mijn collega's begrijpen het heel goed wanneer ik even niet met de kids kan knuffelen.

Ik zal de vk inderdaad nog maar even vragen.

Hoi,
Ook ik heb in bepaalde periodes veel last van een koortslip (2 verschillende plekjes). Maar deze zwangerschap moet ik zeggen dat het erg goed gaat.
Ik heb na mijn 1e bevalling (deze winter wordt mijn zoontje 4) een doos mondkapjes bij de apotheek gehaald. Ik kreeg op de 10e dag namelijk een koortslip en was behoorlijk bang voor besmetting. Bij borstvoeding deed ik zo'n kapje om, je zit dan toch met je gezicht vlakbij die van de baby. De eerstvolgende 6 maanden heb ik 5 keer last gehad!
Bij mijn 2e weet ik het niet meer zo goed.
Wel heb ik altijd Zovirax in huis en sinds de pleistertjes op de markt zijn, vind ik die ook erg praktisch. Wel laten ze een beetje los als je eet, maar dat is bij de zalf ook zo. En met zo'n pleistertje kun je het plekje tenminste niet per ongeluk aanraken.
Ook verschoon ik mijn lakens vaker. De baby mag je alleen op je bed nemen als het op een handdoek ligt, blijft oppassen geblazen.
Bij de intake van de kraamzorg heb ik ook aangegeven dat ik er last van heb, maar niet hoop dat ik gelijk in het kraambed aan de beurt ben...
In al die jaren heb ik zowel mijn man als onze kinderen nog niet besmet!
Gr. Sonja

mijn zoon heeft altijd last van krentenbaard. wel erg besmettelijk maar volgens mij iets minder erg. vind ik ook altijd erg griezelig. kan me ook voorstellen dat zon verhaal je aangrijpt.

Terug
Bovenaan