Koortslip

Dag mama's
ik weet dat er meerdere topics zijn over dit onderwerp, maar ik maak me echt zorgen!

Gister heb ik mijn baby van 2 maanden bij mij oma gebracht om op te passen. Mijn tante had meerderen korstjes op haar lip van koortslippen ( ik weet niet of je dat zo zegt maar goed )

ik zag dit pas toen ik mijn baby kwam ophalen. Ik vroeg haar meteen of ze hem gekust had maar dag had ze niet. Ik weet niet wanneer het gevaarlijk is en welke leeftijd. Maak me echt zorgen

Hoe gevaarlijk is het? En hoe zit het precies met mij als moeder en een koortslip. Ik bedoel, ik heb vaker in mijn levenn een koortslip gehad en ook meteen na de bevalling. Of ik tijdens de zwangerschap een koortslip heb gehad weet ik niet.</p>
<p style="text-align: left;"></p>
<p style="text-align: left;"></p>

Hoi mamaatje,

Ik ben zelf op het moment ook in verwachting en heb nu ook een koortslip. Tijdens de zwangerschap is het niet erg, omdat het niet in contact komt met de baby. Direct na de bevalling is een koortslip wel een groot risico en dit blijft volgens mij tot je kindje een jaar is (maar dit weet ik niet zeker). Bij pasgeboren baby's is het het ergste, dan kunnen baby's er zelfs aan doodgaan als ze het virus oplopen door besmetting. Wat jij als moeder dan kunt doen is zorgen dat je kind niet in contact komt met het virus, dus niet kussen, opletten met knuffelen en als je je lip hebt aangeraakt meteen je handen wassen met zeep. Je speeksel kan het virus ook overdragen als het actief in uitbraak is, dus beter het zekere voor het onzekere nemen. Het virus is het meest besmettelijk als de blaasjes er zijn en daar vocht uit komt. Maar ook al zitten er korstjes: ik zou persoonlijk zekerheid willen en wachten met direct contact tot de koortslop helemaal weg is (ook de korstjes dus).

Wat betreft je tante: ik ga er vanuit dat zij de hygiëne regels weet en voorzichtig is geweest. Hopelijk heb je nu genoeg informatie! Je kunt ook altijd bij je huisarts navragen tot wanneer je kind het grootste risico loopt.

Groetjes Jomie

Hallo,

Er is een verschil wie het heeft .. alleen jij, omdat jij de moeder bent besmet je je baby niet. Omdat je baby van jou komt. Heel gek maar dat is wel zo, dit heeft mijn verloskundige verteld. Wel als vader het heeft of iemand anders.. dan het liefst niet eens in de buurt komen van de baby! Maar jij als moeder, kan je kind gewoon verzorgen als je koortslip hebt.. alleen niet expres kusjes geven.

Over de oma van de baby.. zou ik zeker even de huisarts bellen. Wat ik van mijn verloskundige hoor is dat de baby uit de buurt moet blijven.

Sara

Hoi Sara,

Weet je zeker dat dit klopt? Mijn verloskundige zei namelijk dat het nog steeds een groot risico is als ik degene ben die de koortslip heeft en ik nog steeds mijn kindje kan besmetten. Dus mocht ik na de bevallig of met de bevalling een koortslip hebben, moet ik erg goed uitkijken. Ik ben namelijk ook besmet door mijn moeder, gelukkig wel toen ik al wat ouder was. Mijn man heb ik gelukkig tot nu toe nog niet besmet!

Ik denk dat je nog steeds je kindje kan verzorgen, maar je moet wel zorgen dat je alle maatregelen hebt genomen (zoals ik al zei, handen wassen als je aan je mond hebt gezeten, etc.). Mijn advies is om het toch eens even heel goed na te vragen voor het kindje toch besmet wordt! In dit geval denk ik nog steeds: beter het zekere voor het onzekere...

Hoi JomieJW,

Dit is wat op internet staat en wat mijn verloskundige Tijdens de zwangerschap worden dan beschermende antistoffen meegegeven aan de baby. Daardoor hebben deze baby’s een natuurlijke bescherming en is de kans klein dat ze op jonge leeftijd een een koortslip krijgen. Als de moeder nooit is besmet, krijgt een baby geen antistoffen mee en is de baby extra kwetsbaar.

Bijv. Ik zelf ben zwanger en had ook koortslip dus de baby heeft beschermende antistoffen meegekregen.

Voor extra informatie heb je ook deze linkhttps://www.24baby.nl/baby/gezondheid/koortslip-baby/
Sara

Hallo dames,

Het klopt echt niet dat je je eigen kind niet kan besmetten. Mijn buurvrouw heeft ook haar eigen kind besmettelijk voordat ze 1 jaar was, dus let goed op!! 90 % van de bevolking heeft het virus bij zich, alleen bij 10% geeft het klachten. Dus als een kind het niet zou kunnen krijgen als de moeder dragen is van het virus, zou bijna iedereen immuum moeten zijn. En dat is niet zo. Als je na een bevalling in het ziekenhuis bent en als moeder een koortslip krijgt, krijg je een mondkapje. Dat is ook niet voor niets!

Het is een rot virus, wat bij pasgeboren tot hersenvliesontsteking kan leiden. Pasgeboren is tot ongeveer 4-6 maanden, maar vooral gevaarlijk voor net geboren of premature baby's.

Ik zou aan je tante vragen of ze goed op de hygiene heeft gelet  (niet knuffelen, niet lip aanraken en handen wassen als ze het wel aanraakte). Ik vind het uberhaupt onverantwoordelijk dat ze het niet vooraf gemeld heeft. Mensen met een koortslip moeten ook niet op visite gaan bij kleine baby's. Je moet als moeder wel de kans krijgen om te beslissen of je je kleine baby daar aan blood wilt stellen.

Naar de huisarts heeft nu weinig zin. Die zal adviseren het in de gaten te houden. Als er blaasjes verschijnen, Zovirax smeren. Zolang je kind niet ziek is, hoef je niet meer te doen dan dat. Bij koorts wel gelijk naar de huisarts,  want dan kan er een ontsteking zijn. Let ook op de oogjes! Houdt de handles goed schoon, zodat de baby zichzelf niet ergens anders besmet.
<p style="text-align: left;">Succes en hopelijk zijn je zorgen voor niets. Incubatietijd is ongeveer een week, dus als er volgende week niets is gebeurd, kun je opgelucht adem halen.</p>
<p style="text-align: left;">Liefs, <span style="line-height: 1.5;">Anna </span></p>

<p style="text-align: center;">Het is wel degelijk gevaarlijk als je zelf een koortslip heeft voor je baby , ze krijgen wel iets van anti stoffen mee maar dit is niet genoeg om ze daarvoor te beschermen .</p>
<p style="text-align: center;"></p>
<p style="text-align: center;">ik heb zelf ook vaak een koortslip en nu ook net een baby van 3 maanden , ik probeer daar zeel erg mee uit te kijken , en gebruik zelf altijd van die koortslip pleistertjes .. van zovirax volgend mij . Dan is t toch nog uitkijken maar is je koortslip afgesloten .</p>
<p style="text-align: center;"></p>
<p style="text-align: center;">En als t korstjes zijn die is ingedroogd zijn is t niet meer besmettelijk , Maarja beter t zekere voor onzekere kind idd goed in de gaten houden</p>

Terug
Bovenaan