Koortsstuip die ellendig lang heeft geduurd

Graag hoor ik of andere ouders deze ervaring ook hebben gehad en mij tips kunnen geven.
Afgelopen weekend hebben wij de engste tijd van ons leven gehad. Onze baby van 10 maanden kreeg uit het niets een koortsstuip snachts, een uur ervoor was ze nog wakker en was er nog niks aan de hand behalve een beetje snotterig.
Ze was aan het trillen en schoppen en haar ogen rolde weg, ook maakte ze een eng geluid erbij en werd ze blauw rondom haar mondje.
Meteen 112 gebeld, toen het ambulancepersoneel binnen kwam hebben ze meteen geprobeerd haar eruit te krijgen met medicatie, maar niets hielp. Uiteindelijk een infuus aangelegd, medicatie toegediend en kwam ze er een beetje uit maar bleef buiten bewust zijn, dit duurde ongeveer 3 kwartier. Met gierende sirenes naar het ziekenhuis. In totaal heeft ons meisje zeker 3 uur nog in stuipen gezeten. Anders dan thuis, ze was rustig, haar armpje ging dan omhoog, hartslag steeg naar 190/200 en schoppen. En elke keer kreeg ze weer een shot medicijnen en zuurstof. Uiteindelijk in het infuus gekregen zodat ze de medicatie continue kreeg en naar AMC overgebracht waar ze op de IC moest liggen, hier heeft zij geen stuipen meer gehad. Engste uren van ons leven, we waren zo bang voor hersenbeschadiging of erger. Gelukkig kwam uit de CT scan dat dit niet het geval was. Nog een paar dagen in het ziekenhuis gelegen en ze wordt weer langzaam aan de oude, natuurlijk wel heel vermoeid. Nu hebben we Diazepam in ampullen gekregen die we rectaal moeten toedienen als ze weer zo'n soort gelijke stuip krijgt. Ze weten niet zeker of het koortsstuippen waren of epilepsie maar omdat ze koorts had en positief getest is op Influenza virus vonden ze dat aannemelijker.
Ik vind de toekomst doodeng en durf haar nooit meer alleen te laten. Wie heeft met hun kindje soortgelijke stuipen meegemaakt? Hoe is het in het vervolg gegaan, waren het echt koorststuipen of toch epilepsie? Heb zoveel vragen en angsten..

Dat lijkt me vreselijk om mee te maken.
Ik heb weleens gehoord van iemand van wie het kind koortsstuipen had gehad, dat ze het kind bij koorts inderdaad niet meer alleen lieten. Dus op de bank lieten slapen i.p.v. in het eigen bed overdag bijvoorbeeld.
Normaal gesproken groeien kinderen er uiteindelijk ook weer over heen.

Sterkte!

Ik heb afgelopen november een koortsstuip meegemaakt met mijn jongste van toen bijna 2. Was verschrikkelijk om aan te zien. Was eerst ook een beetje ziek toen we aan het eten waren bij opa en oma dus heb hem en zijn broer alleen meegenomen naar huis. Toen ik hem thuis naar bed wou brengen. Begon het. Stuipen, schuim uit zijn mond, wegdraaien, blauw worden. Tijdens het bellen met 112 waren de stuipen al uit zichzelf weggegaan. Hij was blijkbaar in slaap gevallen. Dit schijnt erbij te horen maar ik dacht dat hij dood was of ging. Moest met mijn zoontje met stuipen en een telefoon vast in de hand naar beneden lopen om de deur open te doen voor de ambulance en gelukkig kwamen ze na een tijdje. Hebben ze zuurstof gegeven omdat zijn saturatie te laag was en toen kwam hij gelukkig wat bij. Voor de zekerheid met de ambulance naar het ziekenhuis geweest en ze wouden ons weer naar huis sturen met medicatie maar dat heb ik niet geaccepteerd. We zijn een nacht gebleven. De 1e keer koorts daarna was 2 wkn geleden maar vond het heel erg eng. Mijn man is toen ook thuis gekomen van werk omdat ik t niet alleen aandurfde. Wij hebben rond deze zelfde tijd ook te horen gekregen dat hij cp 1 heeft. Dit is de mildste categorie hersenverlamming die hij waarschijnlijk in de buik of kort na de geboorte heeft opgelopen waardoor zijn rechterhelft van zijn lichaam niet volledig functioneert. Dit heeft niets met elkaar te maken maar wel behoorlijk wat verwerking. Onze oudste zoon hebben we deze week te horen gekregen dat hij gehoorapparaatjes moet omdat zijn gehoor achteruit is gegaan en een dna test zodat ze misschien kunnen zien of het nog verder achteruit gaat. Dus we zijn nog wel even bezig. Geen flauw idee hoe ik dit allemaal ga organiseren met afspraken werk etc. Maar we komen er wel.. en terug naar de koortsstuip. Als ik om mij heen vraag dan zijn er veel kindjes die koortsstuipen maar 1x hebben gehad en daarna niet meer. Dus hopen dat dat voor zowel ons als jullie geld. Sterkte met alles. Bij ons helpt het om vooral leuke dingen samen te doen, (h)erkenning en praten.

Terug
Bovenaan