Koortsstuip, paniek!!


Onze zoon, nu bijna 2 jaar oud, heeft inmiddels 3 x een koortsstuip gehad. Heel ingrijpend, traumatisch om mee te maken vanuit het gevoel van machteloosheid. Wat te doen, zoals: wel of geen paracetamol geven bij verhoging? Mijn vriendin houdt vanwege deze aandoening onze zoon aan huis - geen kinderdagopvang, waarbij ze de illusie heeft hiermee een volgende stuip te voorkomen. De situatie is onhoudbaar en ik krijg het niet aan haar verstand gebracht dat het thuishouden van onze zoon - welhaast opsluiten in huis, niet de oplossing is. Ik zoek ouders met hetzelfde probleem om ervaringen uit te wisselen over hoe je hier het beste mee kunt omgaan. Ook wil ik op termijn een ontmoetingsavond organiseren rond dit onderwerp. Het is verschrikkelijk om mee te maken en wij willen het allerbeste voor onze zoon, en hem een volgende koortsstuip besparen. Wat doe jij als ouder? Reacties graag!!
 
Hoi Alora Max,
Ik werk toevallig op de ambulance.
Een koortsstuip is afschuwelijk om mee te maken als ouder.
Het belangrijkste is, zodra hij koorts krijgt, je de paracetamol spiegel behoudt. Dit wil zeggen dat je je strikt houdt aan het onderhouden van de paracetamol. Hij mag 240 mg 3x per 24 uur. Dus iedere 8 uur 1.
Om de spiegel te behouden zou ik zorgen dat hij iedere 7 uur een zetpil krijgt. Dit zolang hij verhoging heeft.
Waarom? Omdat je een koortsstuip krijgt zodra hij in korte tijd een enorme verhoging ontwikkeld en daardoor de intracraniele druk in zijn hoofd verhoogd.
Je zoon thuis houden is verstandig zodra hij koorts heeft, verder overbodig als hij niet ziek is.
Het is heel naar maar na zijn 5e jaar zal waarschijnlijk geen koortsstuipen meer krijgen. 
Als jullie vragen hebben over het paracetamol gebruik kun je altijd je huisarts raadplegen.
Groetjes, Lee286
 
Terug
Bovenaan