Kort meeroken schadelijk?

Hallo,

Ik ben nu  5 weken zwanger.

Als wij bij mijn schoonouders op  bezoek gaan dan staat de kamer daar altijd helemaal blauw van de rook. Is het erg schadelijk als je daar een hele dag in zit?

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik wil eigenlijk nog niet vertellen dat ik zwanger ben  en  al zou ik dat vandaag toch doen dan is het   mosterd na de maaltijd. Iedereen  rookt als een ketter, mijn schoonmoeder, zwagers en schoonzusters dus die rooklucht hangt er sowieso.  

Wat moet ik doen?

Hoi,

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik ken het probleem, mijn schoonmoeder steekt de ene met de andere aan.
Ook mijn schoonzusje en mijn man roken.
Mijn man rookt niet thuis, alleen buiten.

Ik weet niet hoe vaak je op bezoek gaat, maar als dat 1 keer per week is of nog minder zou ik mij nog niet zoveel zorgen maken.
Als je elke dag in de rook zit is het een ander verhaal.
Nadat je verteld hebt dat je zwanger bent zou ik wel laten merken dat je het niet prettig vindt dat er gerookt wordt terwijl je zwanger bent, laat staan als je kindje geboren is.

Toen mijn man en ik vertelden dat we zwanger waren heb ik dit ook gedaan.
Ik zag er gewoon tegenop om er heen te gaan op bezoek, maar we waren helemaal verbaasd dat toen wij binnen waren de asbakken naar de berging gingen en mijn schoonmoeder zei dat er in de kamer niet meer gerookt mocht worden als ik er was.

Ben nu 31 weken zwanger en ze houd het nog steeds vol, ook tijdens de verjaardagen (mijn schoonvader en schoonmoeder zijn alle twee jarig geweest) mocht er door het bezoek niet gerookt worden.
Ik denk dat ze bang is dat ik anders niet met de kindjes (ben zwanger van een tweeling) op bezoek kom zodra ze geboren zijn.

Doen ze er niets op uit en vindt je het totaal niet prettig zou ik er gewoon niet te vaak heen gaan, je kindje gaat boven alles hoor!
Maar volgens mij kan af en toe geen kwaad hoor!

Hoi,

Ja, ook passief roken is schadelijk. Vorige week was er een aflevering op tv van Oprah Winfrey over (stoppen met) roken. Een moeder gaf toe dat zij in de auto rookte, ook als haar kind bij haar in de auto zat. De arts die bij Oprah aanwezig was zei daar het volgende op: "Van elke vier sigaretten die jij rookt, rookt je kind er één!"

Meer informatie over meeroken en zwangerschap kun je vinden op de site van Stivoro: Stivoro-Meeroken en zwangerschap.

Groetjes van Yvonne

Hoi,

ook wij zitten met dit probleem: mijn schoonouders roken als ketters en luchten vrijwel niet in huis, (want dan moeten ze te hard stoken- de verwarming staat daat vaak ook op 23, wat de rook in huis niet ten goede komt).
Wij hebben het aangekaart en afgesproken dat er niet daar in huis gerookt wordt als wij er zijn, niet nu ik zwanger ben en niet straks als we er met ons kindje zijn. Van te voren zullen ze (stevig) moeten luchten en als we het toch nog te erg vinden, zullen we dat aankaarten (en op dat moment zelf weggaan).
We zijn er sindsdien nog niet geweest (we lopen de deur niet plat- voornamelijk vanwege de rook), dus we moeten nog even zien hoe het loopt. Wat ons betreft is de keuze wel dat wanneer er te weinig rekening mee wordt gehouden, wij daar niet meer heengaan. Ze zijn dan welkom bij ons, maar ook 10 minuten meeroken weiger ik. Uiteindelijk is het dan hun keuze: zijn de kinderen en kleinkinderen belangrijker, of zijn het die stomme sigaretten? Ik ga me dus ook niet schuldig voelen als we daar uiteindelijk niet zouden kunnen zijn: het is hun beslissing en als zij er geen rekening mee willen houden of dat onvoldoende willen doen, dan weet ik waar ik aan toe ben en hoe belangrijk wij met z'n allen zijn. En mocht het nodig zijn, dan zullen wij ze dat ook op die manier voorleggen.

Terug
Bovenaan