Kortademig

<p>Hoi Dames,</p><p>Ben deze week 23w en heb ineens last van kortademigheid.</p><p>Vandaag en gisteren voelde ik me ook steeds aanhoudend benauwd. Voel soms ook beetje druk rond m'n middenrif en maag. Zelfs als ik teveel praat of eet voel ik me soms kortademig.</p><p>Is dat normaal rond deze tijd?</p><p>Komt het omdat de boel al in verdrukking komt? Las ook dingen als zwangerschaps vergiftiging of bloedarmoede als je je vaak kortademig voelt. Maar mijn bloeddruk was vorige week lekker laag en tijdens intake was mijn hb waarde ook goed.</p><p>Herkennen jullie dit?</p><p>Thanks</p>

Ik heb er ook al weken last van. Baarmoeder groeit en die verdrukt de longen dus minder zuurstof. Goed rechtop zitten en rustig in en uit ademen vooral niet hyperventileren ;) 

Heb je misschien ook last van dat je hart extra overslagen maakt? Dat had ik namelijk rond de 24 weken, en dat zorgde er ook voor dat ik er wat kortademig van werd. Voel je pols maar eens een tijdje als je weer kortademig bent. Kan geen kwaad hoor overigens! Maar is wel vervelend.
Je baarmoeder kan t nog niet echt zijn denk ik, die zit nog niet bij je longen. Niet teveel op letten en gewoon je ding blijven doen. 

Ik ben nu 25 weken maar ik heb het ook. Als ik indd veel praat kan ik al benauwd worden. Of een klein stukje lopen. Ik kan ook maar kleine beetje eten. Zoveel ruimte heb ik niet;)

Heb ik ook last van.. als ik teveel eet of drink word ik benauwd en krijg ik een snelle hartslag! Word er helemaal dol van.. bloeddruk goed en heb verder geen klachten. VK heeft het ook uitgelegd zoals hierboven. Alles maakt ruimte voor de baby dus ook je longen hebben minder ruimte, klinkt best logisch. Vervelend is het wel! De afgelopen dagen eet ik veel salades, geen brood of andere zware maaltijden en ik merk dat het wel wat helpt wat..

Thanks! Fijn om te lezen. 
Op dit moment gaat het gelukkig wel weer. Alleen nog als ik teveel praat, eet of teveel heb gedaan. Of als mijn darmen vol zitten en tegen mijn maag drukt. Begin van de week was ik het zowat de hele dag, voelde zo naar en dat benauwde weer hielp ook niet echt mee.
Dan zal het inderdaad mijn groeiende buik zijn. Geen zware maaltijden en beter kleine beetjes verspreid over de dag eten werd mij ook geadviseerd ja. Het helpt wel.

Als het goed is wordt je ijzer binnenkort nog een keer gecheckt. Ik zat ook hoog in eerste trimester, maar slik nu sinds week 31 bij omdat ik behoorlijk was gedaald. De baby groeit en maakt meer bloed aan en neemt jouw ijzer. Dus het kan best zijn dat naast verdrukking/ruimte maken etc dat toch mee kan spelen. 
Ik heb zelf een hele goede basisconditie, maar merkte al een poosje dat ik afentoe echt kortademig was en overvallen werd door een benauwde vermoeidheid. Als ik dan even ging zitten/liggen was het daarna wel weer beter en ging het over. Ik dacht dat dit te maken had met mijn lage bloeddruk, maar het lagere ijzergehalte speelde zeker mee.

Ah oké. Ja mijn hb was bij de intake toen gewoon goed. Maar ik ga het bij de volgende controle even extra na vragen. En klopt rond 30 weken word er weer naar gekeken.

Terug
Bovenaan