Kortademig

Hoi allemaal,

Even een vraagje, ik ben nu bijna 16 weken zwanger en nou krijg ik vanmorgen plotseling problemen met mijn ademhaling. Gaat heel moeizaam en maakt ook dat ik wat duizelig ben. Heeft iemand van jullie dit ook gehad of heeft dit niks met de zwangerschap te maken?!

Groetjes,
Margreet
 
Het zou beslist niet moeten; ik zou meteen de huisarts/gyneacoloog bellen.
Als het niks is, is er geen man overboord, en als het wel iets is kun je beter snel geholpen worden :)
 
Je lichaam draait op volle toeren en ik heb ook last gehad van kortademigheid/hyperventilatie/hartkloppingen. Het gaat over maar als je je zorgen maakt zou ik gewoon de verloskundige even bellen, daar zijn ze voor!
 
is vrij normaal en het heeft wel met zw.schap te maken.
vooral in het begin wordt de placenta aangelegd enz. en die heeft veel bloed nodig. je lichaam maakt meer bloed aan, en je hart wordt groter en slaat zowiezo zo'n 10 a 15 slagen meer per min.
dat betekent ook dat je longen veel meer moeten gaan werken. alles eigenlijk.
mijn ervaring is dat het minder wordt. maar zo tegen het einde wordt het weer erger omdat dan je baby tegen je longen maag enzo aandrukt en dan kan je weer minder eten en krijg je weer minder lucht.

liefs van sandy
 
hoi

ik had t rond 20 weken, misselijk, draaierig en neiging tot flauwvallen. ik bleek een lage bloeddruk te hebben. dat is heel normaal rond dtie tijd (weet niet of dat met 16 wk ook zo is). wat ik wel weet is dat als je echt continu een lage bloeddruk hebt, dat je dan wel pech hebt want er schijnt vrij weinig aan te doen te zijn en het kan lang aanhouden.
wat mij wel hielp is ijzerrijk en vooral: voldoende eten. met dit weer lijkt genoeg drinken me ook wel helpen. dus de hele dag door crackers bij de hand met appelstroop of zo (minder zoet merk hebben ze van zonnatura of de natuurwinkel) en gedroogde vruchten. en altijd een flesje water bij de hand.

succes!
lies

ps kan wel slim zijn om de vk te bellen, die kan uitzoeken waar t aan ligt en dan kun je er sneller wat aan doen. want het is voor je zelf ook niet lekker (ik ga er altijd maar van uit dat het kind wel neemt wat het nodig heeft, maar dat zuigt jou dan leeg)

 
Terug
Bovenaan