kortademig ?

Hoi meiden,

Heb dit berichtje ook al op   het algemene forum geplaatst.
Misschien dubbelop, maar weet niet of jullie die ook lezen.
Ben nu 25wk en 3 dgn zwanger, ben kortademig, gevoel dat ik niet kan ademen.
Maakt niet uit of ik actief ben of rust.
OOk pijn bovenin mijn rug. Erg dikke buik. ben nu al ruim 17 kg aangekomen terwijl ik niets meer ben gaan eten, zelfs gezonder.
Heb geen zin om voor elk wissewasje de gin te bellen , misschien herkend een van jullie dit ?

Fijne dag, groetjes Karin

Hoi Karin en andere meiden,

Ben de laatste tijd ook erg kortademig. Het komt soms zomaar opeens opzetten, met hartkloppingen erbij. Bij mij ligt het waarschijnlijk aan m'n te lage ijzerwaarde. Die was zes weken geleden 6,1. Ik geloof dat een normale waarde vanaf 7,5 is en voor zwangere vrouwen zakt die wel vaker en vinden ze 6,8 nog wel oke. Ik heb ijzerpillen voorgeschreven gekregen (ferrofumeraat) maar eigenlijk heb ik nog steeds lasst van die kortademigheid. Daarbij ben ik ook heel erg moe, veel duizelig en misselijk. Ik kan ook niet zo goed lang staan.

Ik let nu ook nog beter op wat ik eet. Zo belemmeren melkprodukten de ijzeropname en bevordert vitamine c juist weer de opname. Ik probeer dus geen melkproducten te combineren met produkten waar veel ijzer inzit. Puntje is wel weer dat melkproducten goed helpen tegen krampen en daar heb ik ook last van. Maar sinds ik echt heel goed let op wat ik eet en wat ik combineer gaat het wel wat beter. Dinsdag wordt mn ijzerwaarde weer opnieuw bepaald.

Nu had ik ook wel weer ergens gelezen dat al deze kwaaltjes vaak het ergste zijn tussen de 30ste en 32ste week, dus als dat zo is ben ik daar bijna!

Anyway, mijn boodschap is het is altijd goed om je ijzer te laten bepalen want dit kan voor veel kwaaltjes zorgen!

Groetjes, Dolly (31 wkn, 5 dgn)

Oja, Karin, vanaf de 25ste week wordt je buik natuurlijk steeds hoger, waardoor je longen ook wat in de verdrukking komen. Dat kan ook een oorzaak zijn van de kortademigheid volgens mij. ik ben pas 7 kilo aangekomen dus aan het gewicht kan het niet liggen hoor volgens mij. Wat ik ook heb gelezen is dat de baby, vooral als het de eerste is, vanaf de 31ste week kan gaan indalen en dat dat dan ook weer ruimte en vooral lucht kan geven! Nog even volhouden dus!

Hoi Karin,

Ik heb dat ook!
Meestal als ik bezig ben (wandelen, stofzuigen, de was ophangen) maar ook als ik ff ga zitten. Dan moet ik even een paar keer heel rustig ademen alsof ik vlak daarvoor te snel ademde. Snap je?
Beetje lastig uit te leggen.

Het klinkt voor anderen vaak als en enorme zucht. Wat zit je dwars  vragen ze dan.
Nou niets, een beetje lucht nodig zeg ik dan.

Mijn ijzer is ook erg laag.

Dus daar kan het ook mee te maken hebben.

En idd : de buik gaat steeds meer 'in de weg'   zitten.

Groetjes Manda 29.5

even van een andere site,

Het is wel voor 30+ weken maar jouw 17kg is wel onwijs veel:

"De baby is
helemaal af. Het enige wat nog volop in ontwikkeling is, zijn de
hersenen. Deze enorme ontwikkeling gaat nog door tot lang na de
geboorte.

Steeds vaker heeft je baby de hik. Omdat hij nog maar weinig ruimte heeft, zul je die hik veel duidelijker voelen.

Je baarmoeder heeft nu het hoogste punt wel bereikt, als de
baby nog niet is ingedaald. Daardoor zitten je longen flink in de
verdrukking, en kun je het best benauwd hebben. De capaciteit van de
longen kan zelfs 25% minder zijn dan normaal.

Ook je blaas zit aardig in de knel, waardoor je steeds vaker
zal moeten plassen. Urineverlies is normaal tijdens de zwangerschap,
vooral in de laatste weken. De blaas sluit tijdelijk niet meer zo goed
af. Dit verdwijnt vanzelf weer na de bevalling.[...]"

groetjes, Hilal
33w6d

hai

wel heel duidelijk van hilal.
zelf heb ik het ook en heel snel moe gevoel dat ik niet meer kan lopen.

probeer altijd zo recht mogelijk op te zitten om de beeb de ruimte te geven.
ligt nog steeds met ze hoofd boven hier dus is ook niet ingeaald of zo.
nou sterkte

groetjes sabina 4 kidz

Inderdaad: zo recht mogelijk zitten/lopen.
Om je baby en dus jezelf maar zoveel mogelijk ruimte/lucht te geven.

Soms heb ik een heel pijnlijk gevoel boven op mijn buik.
Weet iemand wat dit is/hoe dit komt/hoe het verholpen kan worden?

Groetjes Manda 29.6  

Helaas heb ik hier ook last van. Ik ga morgen dan ook even de verloskundige bellen.
Veel van jullie reacties komen bekend voor.
Vanmorgen stond ik in de keuken kaas in blokjes te snijden, en halverwege was ik al buiten adem.
Heb staand werk, en dat begint nu wel op te breken. Ik ben echt niet de flauwste, maar hoop echt dat de verloskundige morgen zegt dat ik minder  MOET gaan werken. Ik heb er een dubbel gevoel over. Ik hoef nog maar 3 weken(wel 4 a 5 dagen per week) te werken dus vind ik dat ik het nog maar effe vol moet houden. Maar aan de andere kant word het echt te zwaar. Na een paar uur ben ik echt al kapot.

Heeft een van jullie toevallig ook last van steken in je onderrug? Zou dit met het indalen van het kindje te maken kunnen hebben? Of is dit nog te vroeg?

Groetjes

Terug
Bovenaan