Korte nachtjes :)

Hoi allemaal,

Mijn dochtertje is nu bijna 4 maanden. Ze krijgt 's avonds om half 11 de laatste fles en slaapt dan tot 5 uur. Dat gaat al een hele tijd zo.  Bij uitzondering slaapt ze tot zes uur.  Ik moet straks weer aan het werk en ben aardig gebroken van die korte nachten.
De laatste fles geef ik Friso 1 extra (nachtvoeding), maar ze slaapt er niet langer door.
's Avonds in bad doen heb ik geprobeerd. Ik kreeg ook nog als advies om het te negeren als ze wakker is, maar dan gaat ze brullen.
Ik weet dat je langer slapen niet kan afdwingen maar misschien heeft iemand tips?

Alvast bedankt.

De beste tip wil je niet horen, ben ik bang...... Gewoon maar accepteren dat je kind haar eigen ritme heeft. Ooit gaat het over......!
Geef je haar 's ochtends ook een fles als ze wakker wordt? Of een flesje diksap o.i.d.? Zodat ze daarna weer verder kan bijtanken? Of is ze helemaal klaar voor de dag?
Onze Leah is ruim een jaar oud en tot 11-12 maanden kwam ze zeker een aantal keren in de nacht, maar zelfs ook 5-6x per nacht. Met een gezin met nog 3 schoolgaande kids ben je daar natuurlijk niet altijd blij mee. Maar voor mij werkte het het best om gewoon te accepteren dat het nu eenmaal zo is, mee te gaan in het ritme van je kind en gek genoeg voelde ik me nog niet eens zo moe overdag dan.
Succes met de korte nachtjes, hopelijk wordt het snel wat beter.
Overigens: sinds kort slaapt Leah over het algemeen de nachten door, heel soms wordt ze nog wel eens om 5 of 6 uur wakker, maar vaak is het ook pas 7 uur. Heerlijk!

Hoi Hannah,
Als ik om 5 uur de fles heb gegeven slaapt ze, als ik haar niet wakker maak om aan te kleden, gewoon door tot een uur of half 10.
Ik heb begrepen dat je met 4 maanden mag beginnen met een papfles???? Misschien dat dat iets helpt straks.  En inderdaad, ik weet dat ik het eigenlijk gewoon moet accepteren, maar ben stiekem zooooo jaloers op mensen waarvan de baby gewoon doorslaapt tot 7 uur!
Groetjes

Vanaf 4 maanden kun je rijstebloem aan de voeding toevoegen. Misschien dat een voller gevoelt helpt om langere nachten te krijgen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, omdat de oudste al met 9 weken van 23.00 tot 07.00 sliep en de jongste mag het nog niet hebben. Maar een vriendin van me heeft er goede ervaringen mee. Succes!

Van half elf tot 5 uur vind ik eigenlijk nog niet eens zo slecht klinken...
Maar mijn belangrijkste tip: verdeel de laatste en eerste voeding onder elkaar, mijn man deed bijvoorbeeld altijd de laatste voeding (en ik ging dan om 21:30 plat) en ik deed dan rond 5:00 uur de eerste voeding en dan bleef hij weer liggen. Met flesjes heb je die optie gelukkig! (moet je natuurlijk wel een partner hebben, dat weet ik natuurlijk niet...)

Ik denk dat ze echt te jong is om te laten huilen of te 'corrigeren', ze heeft blijkbaar honger, niet? Dan zit er niets anders op dan eten geven en accepteren dat dit het ritme van je kindje is. Sommige kindjes zijn nu ook eenmaal vroege vogels. Het wordt vanzelf beter.

Enne... ik ben nog steeds jaloers op kindjes die doorslapen tot 7:00, want mijn 2-jarige is nooit langer gaan slapen dan tot 6:00 uur in de ochtend. Bij ons begint iedere dag rond die tijd en ik denk met weemoed terug aan de tijd dat hij na een fles weer in slaap viel tot 7:30-8:00 uur... ;-) Maar ach, het went. Hoe minder ik me er over opwind, hoe minder last ik er van heb.

Veel succes! (en ik maakte me ook druk met werken enzo, maar je lijf kan veel meer aan dan je denkt, als je maar plezier in je werk en je kind hebt, dan valt met chronisch slaapgebrek best te leven...)

Groetjes, Karin
M v Christian (2007) en Eveline (febr 2009)

Hoi,

Ik had als tip eens gehoord om de laatste avondfles te vervroegen.

Vaak juist omdat ze dan niet goed in een vast slaapje kunnen komen. Wij begonnen hiermee toen onze dochter 3 maanden was en binnen 3 weken zijn we van 23.00u naar 20.00u gegaan en slipe ze door!!
Dus steeds een half uurtje eerder fles geven en als ze dat accepteerd, weer half uur eerder.

Succes

Reneke

Terug
Bovenaan