Korte slaapjes overdag

Onze dochter is 10 weken oud. Sinds anderhalve week lukt het haar overdag en 's avonds niet meer om langere slaapjes te doen. Daarvoor deed ze dat wel en kon ze rustig 3-4 uur slapen tussen de voedingen door.
Sinds 1,5 week lukt dit haar dus niet meer. Meestal is ze na een uur weer wakker. Echt uitgerust is ze dan niet want ze blijft gapen.
In die eerste dagen dat het haar niet lukte werkte het om even over haar bolletje te aaien en dan sliep ze weer verder, maar dat werkt niet meer.
Ondertussen raakt ze steeds meer oververmoeid omdat ze steeds zo lang wakker is, wat weer leidt tot huilen en helemaal niet meer in slaap kunnen komen.
Iemand tips om haar langer te laten slapen?

Helaas kan ik je niet helpen (mijn zoontje van 10 weken slaapt maximaal 45 minuten per slaapje) maar lees graag mee om te kijken of iemand bruikbare tips heeft. Succes in ieder geval! En onthoud, het komt altijd weer goed!

Hoi hoi,

hier een bijna 16 weken oude meisje die ook max half uur tot drie kwartier slaapt. 
Het schijnt dat ze rond deze tijd langer en dieper zou moeten slapen... zie er nog niks van maar het heeft te maken met de oppervlakkige slaap die ze hebben wanneer ze klein zijn.
ik heb het maar geaccepteerd en laat haar zo nu en dan een slaapje op me borst doen en dan kan mevrouw het wel 2 uur?
schijnt er dus wel allemaal een beetje bij te horen, wel hielp het bij mij savond inbakkenen wat ik nu nog steeds doe..
Succes 

Mjn zoontje was ook zo korte slaapjes, wat ik toen deed was hem op zijn buik leggen zo sliep hij wel paar uurtjes en kwam aan zn rust. Ik bleef er wel bij ondanks dat hij zn hoofd goed kon optillen vond ik het toch eng. Hij is inmiddels bijna 6 maanden het lijkt iets beter te gaan met zn slaapjes. 

Hoi,
Volgens het CB moet je je kindje in bed leggen bij de eerste tekenen van vermoeidheid. Maar bij ons zoontje was dat te vroeg. Hij sliep dan ook maar kort. Door iets langer te wachten, sliep hij veel langer. Maar goed, bij mijn dochter werkt iets langer wachten juist averechts... Maar je zou het kunnen proberen.
Mijn dochter sliep vaak wel weer verder als ik haar op haar zij legde en dan heel stevig instopte. Wel goed opletten dat ze niet op haar buikje rolt. Sinds een tijdje werkt het overigens niet meer.
Tenslotte nog de vraag of het honger kan zijn. Dat hebben we ook gehad. Het leek niet op honger (na de borst tevreden, geen hongersignalen, alleen kort slapen). Maar iemand gaf de tip om een flesje gekolfde melk te geven na de borst. Ze sliep daarna als een roosje. 
Succes

Hier was hij de eerste maanden ook geen lange slaper overdag. De nachten gingen wel goed. Naarmate hij ouder werd werden de slaapjes overdag ook beter. Ik dacht het is even een fase en soms viel hij bij mij op de borst in slaap. Ook goed en vond het stiekem wel fijn. Ze zijn zo snel groot. Met een 1e baby kan dat dan ook nog. 

Een ritme in de dag kan ook helpen. Slapen, voeden, spelen, slapen. Vast ritueel met naar bed gegaan werkte hier goed. Moesten het wel allebei op dezelfde manier doen.

Nu is hij al weer 10 maanden oud en een goede slaper.

Onze meid is nu 11 weken en wordt overdag ook bijna standaard na 45 a 60 min wakker, ik laat haar dan liggen in bed zolang het jengelen is en dan meestal valt ze na 10-15 minuutjes weer in slaap. Als het echt hard huilen is wacht ik altijd even 5 minuutjes en dan ga ik naar haar toe en wrijf over haar buikje en maak ik een sussend geluid tot ze weer rustig is of in slaap is gevallen, ik zorg dan dat ik geen oogcontact maak en meestal slaapt ze dan ook weer na 10 minuutjes.
Het CB vertelde mij dat ze wakker wordt omdat ze dan haar 1ste slaapcyclus heeft afgerond en het beter is om haar weer in slaap te krijgen voor nog een aantal slaapcycli omdat ze anders een slaaptekort zou opbouwen. Voor ons werkt deze tactiek prima.

Een swaddle of inbakerdoek geprobeerd? Daarin ligt je kindje ook heerlijk knus en misschien helpt dat om fijner en langer te slapen.

Mijn zoontje bleek (toen hij zelf kon gaan rollen) een buikslaper en sliep sindsdien (op zijn buik) ook veel beter. Daar is jouw kindje wel klein voor, maar misschien kun je het overdag proberen en erbij blijven?

Terug
Bovenaan