korte slaapjes

Mijn dochtertje van bijna 5 maanden slaapt erg veel en korte stukjes op de dag.
Ik voed om de vier uur, en binnen die vier uur slaapt ze twee keer een uur. Niet aaneen. Ze wordt wakker na een uurtje, ligt te lachen en te brabbelen in haar bedje en is niet meer van plan om te slapen. Ze gaat dan mee naar beneden, speelt wat in de box en is na een half uur weer moe. Dan slaapt ze weer een uur. Dan gaat de hele dag door, tot zeven uur 's avonds. Dan slaapt ze tot ongeveer twee uur in de nacht, voeding en dan pas weer rond zes uur in de ochtend. Maar, als het tegenzit wil ze 's nachts ook nog extra drinken. Ik weet niet hoe ik haar overdag langer kan laten slapen, en slaapt ze niet teveel? Wie heeft dit ook met de kleine?
groetjes Eva
 
Ik denk niet dat je bang moet zijn dat je kindje "teveel" slaapt, dat kunnen ze helemaal niet op deze leeftijd! Sommige kindjes hebben nu eenmaal veel en andere weinig slaap nodig, net als volwassenen. Mijn zoontje (5,5 maand) slaapt totaal ongeveer 5-6 uur overdag verdeeld over 4 slaapjes en 9-10 uur in de nacht. De ene keer is hij binnen 45 minuten na eten al moe, de andere keer (meestal) wordt hij na 1,5-2 uur (na de fles) moe. Dan leg ik hem in bed en de ene keer slaapt hij 30 minuten, de andere keer 3 uur. Dat is altijd weer een verrassing, ik kan het van te voren nooit voorspellen!

Ik kijk gewoon wat hij aangeeft en handel ernaar. Het gemiddelde uren slaap op deze leeftijd is 15 uur geloof ik. En het is heel simpel, moe = moe, honger = honger...

(wel jammer dat je kleintje niet doorslaapt! Christian wordt ook vaak in de nacht wakker en heeft dan zijn speentje nodig. Komt hier precies overeen met de sprongetjes uit "Oei, ik groei"... Zucht. Na 2 weken doorslapen zitten wij nu alweer in het volgende sprongetje... en zijn mijn nachten weer gebroken)

Groetjes, Karin
Mama van Christian (23 weken)
 
met mijn dochtertje heb ik heel lang hetzelfde gehad,
 ze sliep precies 45 minuten ik kon er bijna de klok op gelijk zetten.
Later sliep ze vanzelf wat langer en was ze tussendoor wat langer wakker.
Ik vond het ook weleens jammer hoor dat ze zoveel sliep, maar ja altijd nog beter dan helemaal niet toch.....
Ze heeft gewoon die slaap nodig, later zal ze vast langer slapen en langer wakker zijn net als bij veel kinderen.
Geniet lekker van je meisje, groeten Martine
 
Hoi!
Hier ook een kindje van 5,5 maanden die erg onregelmatig slaapt.. Het lijkt wel of ze haar ritme helemaal kwijt is!
Ik ben alleen erg benieuwd; mijn dochter is erg moe, maar krijst de hele straat bij elkaar als ze in bed ligt!! Iemand daar ervaring mee  en/ of tips voor? Hoort dat ook bij zo'n sprongetje?

Succes iedereen
 
Hoi Brendaatje,

Bij ons hoort dat wel bij een sprongetje hoor! Christian heeft het niet iedere dag, maar als hij een echt slechte dag heeft tijdens een sprongetje, dan krijst hij ook de hele boel bij elkaar, terwijl hij eigenlijk uitgeput is. Het enige wat bij ons dan werkt is in slaap wiegen. Ik neem hem dan heel stevig in de armen, zodat hij niet te veel kan spartelen (terug naar baarmoeder gevoel) en wieg hem rustig heen en weer, terwijl ik hem zachtjes sus en lieve woordjes fluister. En dan geldt: de aanhouder wint. Soms moet ik dit   30-45 minuten doen voordat ik een slapend kind in bed kan leggen. Vaak lijkt hij in slaap gevallen te zijn, maar als ik dan beweeg, hem anders vastpak (om in bedje te leggen) dan gaan ploep, de oogjes weer open en moeten we helemaal opnieuw beginnen. Vergt dus aardig wat tijd en energie, maar is het enige wat werkt. Laten huilen kan ik niet. Ik wil hem de troost bieden die hij blijkbaar nodig heeft.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (5,5 maand)
 
Ja, doe ik ook, is het enige wat werkt.. Wel fijn om te horen dat het er dus bij hoort, mijn kleine meid was nl. ook ziek en ik was bang dat ze nog ergens anders last van had, iets wat ik over het hoofd zag! Toch bedankt voor de tip!

groetjes
 
Terug
Bovenaan