koude handjes en voetjes..toch maar sokjes aan in bed?!?

Hallo moeders,
Mijn zoontje van 3 maanden heeft regelmatig (eigenlijk altijd wel) koude handjes maar vooral koude voetjes. Uiteraard kleed ik hem warm genoeg aan, maar nu vraag ik me toch af of ik hem 's nachts beter de sokjes aan kan laten houden. 's Nachts slaapt hij in een rompertje en pyjama in een zomerslaapzak en daar over om toe te dekken een dun lakentje met fleece deken. Hij heeft het in principe warm genoeg want zijn nekje voelt altijd aangenaam warm aan. Ik vind die aaneengesloten babypakjes compleet met voetjes niet handig want dan wurmt hij zichzelf omhoog en dan komen de voetjes in de knel en gaan niet zo gemakkelijk weer terug in de voetjes van het pakje.
Heeft iemand tips voor mij? En is het wel goed om hem sokjes aan te laten houden of is dat niet goed voor zijn circulatie?????
Groetjes en alvast bedankt voor de reacties
Tash moeder van Tom

Hoi Tash,

Koude handjes is absoluut niet erg bij kleintjes. Dat schijnen ze allemaal te hebben. Koude voetjes weet ik eigenlijk niet. Maar als hij niet van de kou wakker wordt, lijkt het me geen probleem. Al zouden wij zelf waarschijnlijk niet eens in slaap vallen met koude voeten.
Waarom doe je eigenlijk ook nog een lakentje en dekentje bij de slaapzak? Doordat hij een slaapzak aan heeft kan hij zich niet loswurmen  en het koud krijgen. En een slaapzak gebruik je juist om geen lakentje en dekentje te hoeven gebruiken. Straks kruipt hij er onder...
Mijn oudste dochters hebben altijd in een slaapzak gelegen tot vlak voordat ze in een groter bed gingen. Toen heb ik er een dekentje bij gedaan om aan te wennen.

Groetjes,
Marianne

Hoi.
Ik heb een zoontje van ruim 2,5 jaar en een van 8,5 week. Bij mijn oudste heb ik het nooit gedaan terwijl die in de winter is geboren. De jongste is van juli en die ligt wel met sokjes aan in bed. Die komt 2x op een nacht voor een voeding en viel eigenlijk nooit meer (gelijk) in slaap, maar bleef huilen. Toen heb ik ergens gelezen dat je moet zorgen dat de voetjes warm zijn (logisch want ik val ook niet in slaap met koude voeten), en sinds ik dat doe komt ie 2x per nacht voor een voeding en valt daarna heerljk weer in slaap. Hij ligt verder in een slaapzakje en onder een dun lakentje, en heeft een romper en truitje (en dus sokjes) aan. Geen broekje dus..
Gr. Anne-Marie

Mijn kinderen zijn allebei van november en als ze koude voetjes hebben heb ik ze altijd gewoon sokjes aan gedaan.
Hier trouwens ook bij kouder weer een dekentje over het slaapzakje heen, dat is helemaal niet zo gek, heel veel mensen doen dat.
Gewoon even uitproberen, maar als hij er niet wakker van wordt, heeft hij er waarschijnlijk geen last van.
Sil

Hoi Hoi

Mijn zoontje haaft vanaf dag 1 sokjes aangehad in bed en zolang ze niet knellen is er niets aan de hand.

Enne over die slaapzak mijn zoontje heeft ook een slaapzak aan en een dekentje over.

Dank jullie wel, nu ben ik weer gerustgesteld!
Wat betreft extra dekentje: een zomerslaapzakje is zo ontzettend dun en het wordt best koud in zijn kamertje 's nachts en ik merk dat hij het prettiger vindt met dekentje omdat zijn lichaampje dan lekker op temperatuur komt (natuurlijk niet te warm)
Als hij straks zijn winterslaapzakje krijgt, dan natuurlijk zonder dekentje en zonder broekje. Zo, nu ga ik mijn mannetje zijn avondflesje geven. Voor straks, trusten allemaal!
Groetjes Tash

Terug
Bovenaan