kraambed opmaken..wie weet het?

even een vraagje..Hoe kun je het beste het kraambed opmaken? Weet iemand dit? Ik heb 1 matrasbeschermer, 1 onderlegger, en nog 2 kraammatrassen (plastic ding met soort zacht middenstuk). Geen idee in welke volgorde ik het bed moet opmaken en hoe moet het kraammatras liggen? Met die zachte kant naar boven of juist met de plastic kant. Dit hadden ze van mij wel even mogen uitleggen in het kraamzorgboekje :p

Alvast bedankt!

Jij hoeft het kraambed niet op te maken hoor! Alleen misschien de matrasbeschermer. Het veiligste is om de matrasbeschermer vanaf 37 weken onder je onderlaken te stoppen voor áls je vliezen mochten breken. Het gaat alleen wel heel erg zweten kan ik uit ervaring zeggen.....ik vond het pokkendingen.

Kraammatrassen gebruik je tijdens een thuisbevalling tijdens het laatste stuk. Deze matrasjes zijn niets anders dan vergrootte onderleggers en vangen al het vruchtwater en bloed op dat je verliest bij de daadwerkelijke geboorte. Die legt de kraamhulp of de VK eronder als het nodig is. Hiervoor geldt overigens dat de zachte stoffen kant boven moet. Zie het als een heel groot maandverband.

De onderleggers (vaak krijg je er 10 en zijn kleiner dan de matrasjes) gebruikt je VK tijdens de bevaling, als ze het nodig vindt, of gebruik je na je bevalling/in de kraamweek om op te zitten tegen doorlekken door het vloeien. Dat kan de eerste dagen best flink zijn. Mocht je in het ziekenhuis bevallen zou ik vooraf een onderleggertje in auto leggen voor onder je billen tijdens de autorit erheen. Je weet nooit of je vliezen daar knappen of dat je bloed verliest...just in case dus.

Per saldo is het dus alleen raadzaam de onderlegger onder je laken te leggen en de rest kan je in de kraamdoos laten. Je kan overigens ook een kraammatrasje overdwars onder je laken doen, dat zweet ietsje minder. Alleen als je daar 3-4 weken op ligt gaat het matrasje wel stuk en is het niet bruikbaar tijdens de bevalling.

Tot slot nog een tip. Vaak zit er maar 1 kraammatras in een kraampakket. Voor een thuisbevalling is dat erg weinig. Je kan ze bij de apotheek of drogist zo bijkopen in sets van 2. Je VK zal er erg blij mee zijn!

Als je de matrasbeschermer te zweterig vindt kan je ook bij de Hema een waterdichte molton kopen. Die kan je op je matras leggen, is niet zo zweterig, blijft ook beter liggen. En als je kindje in een groot bed gaat slapen kan je hem weer gebruiken als matrasbeschermer voor als ze net 's nachts zindelijk zijn.
Ik zou er trouwens wel iets opleggen. Mijn vliezen braken spontaan toen ik in bed lag, en het was een flinke golf vruchtwater!

wij hebben dit keer niks gedaan... alleen klossen!

Dat plastic zweetding hoeven we niet meer en ik moet toch in het zkh bevallen.

De vliezen zijn bij de 1ste gebroken door de vk, bij de 2de spontaan halverwege de bevalling, dus nu een gokje dat ze niet in bed breken....
maar we hebben wel een dikke molton over ons matras en een anti-allergie hoes(voor mijn man) die ook praktisch waterdicht is. Dus dat matras overleeft het wel!

Groetjes,

bedankt voor de tips!

Ik wil graag thuis bevallen en omdat ons eigen bed niet geschikt is om op klossen te zetten (en ook op een te hoge verdieping staat) heb ik een ziekenhuisbed gehuurd. Heb dus 2 bedden opgemaakt. onder mn eigen bed ook een zeiltje omdat mn vliezen daar ook kunnen breken natuurlijk.
Ik heb nu op het kraambed een matrasbeschermer en kraammatrasje liggen. Nouja we zien wel. Als het niet goed ligt zal ze dat wel zeggen :)

in ieder geval bedankt!

Terug
Bovenaan