Kraambezoek/raambezoek?

Hoi allemaal,

Morgen ben ik 39 weken zwanger en zit een beetje in dubio over wat te doen met het kraambezoek de eerste week/weken.

We willen uiteraard niet dat ons kindje ziek wordt en corona is best wel weer aanwezig.

Raambezoek vinden we best heftig dus nu hebben we bedacht; bezoek op afstand en niet de baby vasthouden. (Al zal niet iedereen dit tof vinden maarja onze baby en onze gezondheid)

Alleen onze dochter van 3 loopt ook gezellig rond en zij wilt misschien wel even opa/oma knuffelen en met haar neefjes/nichtjes spelen.. dus nu twijfel ik wat te doen, hebben jullie nog tips?

Hoi!

Wij hadden de eerste dagen sowieso geen kraambezoek (alleen onze ouders en zusje), maar dat was omdat ik even in een bubbel wilde én ivm mijn herstel.
Na 5/6 dagen hadden we voor t eerst kraambezoek, we vroegen iedereen bij binnenkomst om zijn/haar handen te wassen (afdrogen met keukenrol). Dit vond iedereen eigenlijk heel logisch.
Verder niemand geknuffeld (behalve onze ouders) en bezoek een beetje op afstand gehouden.
Áls we er toch voor kozen om ons kindje even vast te laten houden (we hadden van te voren samen afgesproken dit zelf aan te geven) dan pakten we haar in een dekentje helemaal in, zodat ze wat meer ‘beschermd’ was.
Deze laatste tip hoorde ik ook later nog van de kraamhulp :), dat ze die tip zelfs standaard geven, ook buiten Corona om.
Ik denk dat je echt in een goede positie bent om voorzichtig aan te geven of ze rekening willen houden met afstand naar jullie en jullie andere dochtertje.

We hadden twee goed bevriende stellen die zelfs vroegen of we het fijn vonden als ze van te voren een zelftest deden, heel lief.

Ik zou zeggen; volg inderdaad toch echt je gevoel. Jullie kindje, jullie gezondheid ?

Wij waren ook heel voorzichtig toen onze dochter in de eerste golf geboren werd, in mei 2020. 
Nu weten we dat corona niet het meest erge is dat een pasgeboren baby op kan lopen. RS virus of kinkhoest ofzo is veel erger. Maar juist omdat er zoveel gevaarlijks rond gaat, gaan we ook met deze baby weer voorzichtig zijn. 

Toen waren de regels dat er pas na 2 weken visite mocht komen, en dan alleen opa en oma's, broer en schoonzus (zonder partners en kinderen). Onze dochter kwam met 35 weken al en ik was behoorlijk gehavend. Dus dat vond ik een hele fijne regel. Pas na een week of 4-6 kwamen de vrienden en verdere familie. 
Ook wilde ik niemand zien die ziek was, of zieke familieleden had (ook geen normale snotneus of koortslip ofzo). Dan werd het verzet. 
Onze baby is van mei. Dus we zaten buiten in de tuin. 
Mensen wasten hun handen na binnenkomst en voor ze de baby vasthielden. De baby lag in een dekentje gewikkeld, en mensen mochten geen kusjes of iets geven, beetje afstand tot je gezicht houden. 

Deze keer zal onze dochter erbij zijn, en die is nog te jong om niet knuffelen te begrijpen. Dus ik wil weer die eerste maand enkel oma's en opa en broer, schoonzus zien. En enkel als er geen zieke in het huishouden is enzo. Ik bekijk even hoe de bevalling gaat, om te weten of ik direct bezoek wil of even 1 of 2 weken cocoonen. 

Die eerste twee weken niemand.... tja dat vonden de beide oma's erg moeilijk. Maar ze begrepen het wel. 

Ik ben bevallen in de eerset corona golf (april 2020) waardoor het kraambezoek waar ik naar uitgekeken had niet kwam. De eerste week mocht niemand komen, enkel raamvisite. Ik vond het vreselijk! Voor mij nooit meer met een raam ertussen. Het deed mij echt verdriet dat mijn ouders pas na een week en mijn schoonouders pas na 3 weken (zij hadden allebei corona) hun kleinzoon konden vasthouden. De rest van het kraambezoek kwam niet. We hebben uiteindelijk na weken zelf mensen uitgenodigd. Ik vond dit echt niet fijn, wilde zo graag mijn kindje aan de wereld laten zien. Het was zo anders dan ik me had voorgesteld.
Ik ben nu weer zwanger en wil heel graag kraambezoek. Met de vraag aan iedereen om handen te ontsmetten en niet te komen bij klachten. 

Ik ben bevallen net voor de eerste golf (begin maar t 2020) en vond het heerlijk dat er zo weinig kraamvisite kwam. In het ziekenhuis de eerste dag nog wel allebei de opa's en oma's en de dag erna nog 3 vrienden, maar zodra we thuis waren mocht er eigenlijk bijna niets meer. En dat vond ik ook wel zo relaxed na de keizersnede, we voelden ons zo gelukkig dat toen de wereld op slot ging en mensen minder mensen mochten zien wij nog een heel nieuw persoon bij ons hadden om te leren kennen (en we geen moeite hoefden te doen om bezoek te vermaken oid). Er zijn wel veel mensen die nog steeds onze zoon niet gezien hebben die ik eigenlijk wel op kraamvisite verwacht had, maar dat is dan maar jammer dan. Raamvisite zou ik niet doen, dat voelt echt als net-niet, zeker als mensen er een eind voor moeten gaan reizen om dan in de kou voor je raam te gaan staan, dan kan je beter videobellen in mijn ogen.
Ik ben nu weer zwanger en nodig deze keer denk ik sowieso alleen het eigen gezin uit en koop niet meer zoveel beschuit met muisjes in. Waarschijnlijk dus geen uitnodiging meer op de geboortekaartjes, ik vond het heerlijk dat we zoveel tijd hadden om rustig zelf te wennen aan ons kindje.

Terug
Bovenaan