Kraambezoek

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd hoe iedereen het aanpakt met kraambezoek. Ik heb hele enthousiaste ouders en schoonouders, maar door wat scheidingen en nieuwe partners zijn dit al 7 personen.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik hier na een bevalling zin in heb.. Wil ook niet gaan ‘kiezen’ tussen ouders..
En hoe deden jullie dit met corona?

Groetjes!
 
Hier mag kraambezoek niet als de kraamzorg er is, dat geeft al rust. Daarna zal je moeten spreiden. Trust me mn man liet al zn broers en zus komen ineens want anders zou t oneerlijk zijn en t was echt veel teveel. 1 huishouden per dag is echt zat. Niet schuldig voelen!
 
Na de geboorte van onze eerste heb ik het over mij heen laten komen. Wel met de afspraak dat mijn partner de visites inplant en maximaal 2 op een dag deed.
Ik vond het best onrustig de eerste 3 weken. Er kwam ook mensen langs die we eigenlijk nooit spreken. Dus ik heb mij voorgenomen dat niet meer te doen.
Onze tweede is geboren afgelopen oktober en dus midden in alle Corona regels. Toen hebben we nadat de kraamhulp weg was mijn ouders en schoonouders een avond laten komen. Verder hebben we niemand binnen gelaten. Heel ongemakkelijk, maar ze wisten allemaal dat ze niet verder kwamen dan de voordeur. Papa deed de deur open voor een kort praatje op afstand en ik stond met de kinderen bij het raam. Pas na 8 weken hebben we mijn opa en oma laten komen, terwijl onze broer en zussen nooit op kraamvisite zijn geweest. (Na 4 weken thuis zijn was ik het zat en hebben we koffie gedronken bij mijn ouder thuis waar mijn zussen waren)
Mensen klagen nu nog steeds: je kind is bijna 6 maand oud en wij hebben haar nog niet gezien... Maar ik vind dat zo’n bullshit! De gezondheid van ons gezin vind ik belangrijker dan iemand die ik amper spreek die mijn baby wil zien en aanraken. Laat je geen schuldgevoel aan praten door wie dan ook. Zolang jullie als ouders je gevoel volgen kun je het niet verkeerd doen. Hooguit zijn mensen het er niet mee eens. Nou die hebben pech.
Mijn schoonmoeder zeurt nog steeds dat ze de kinderen te weinig ziet. Maar dat is echt niet mijn probleem. Mijn meisjes zijn blij en gezond en zien hun opa en oma echt wel. Ik heb gewoon geen behoefte aan wekelijks contact en alle feestdagenverplichtingen.

Bij interesse in jullie als gezin laten mensen wel van zich horen. Maar jij als mama geeft de grenzen aan. (Voor mijn was dat in de kraamperiode dat alle contacten buiten huis via mijn vriend liepen)
 
Wij hebben op het kaartje laten zetten dat ze mogen videobellen als ze m’n kindje willen zien. Ik weet nog niet hoe dat in de praktijk zal uitpakken, maar is wel lekker duidelijk.
Mijn broers en schoonzussen heb ik al laten weten dat het wel even kan duren voordat ze langs mogen komen. Dat het sowieso niet mag in de kraamweek ivm de kraamhulp. Het is eerlijk gezegd een beetje verschuilen achter de regels, want ik vind het stiekem wel héél fijn dat we straks de rust hebben om op te starten.
Tegen die tijd gaat het vast half vanzelf wie wanneer komt van de opa’s en oma’s, dat zijn wat ons betreft de enige uitzonderingen die eerder mogen komen. We hebben het de eerste keer ook zeer rustig aangepakt en over bijna 3 maanden uitgesmeerd wat bezoek betreft en dat vond ik echt helemaal prima.
 
Afhankelijk waar mijn oudste kinderen zijn (co-ouderschap) mogen ze eerst in alle rust hun broertje komen bewonderen. Ouders en schoonouders mogen de eerste dag komen, niet tegelijk. Die eerste dag ben je meestal nog vol adrenaline en kan ik dat wel hebben. Ze hoeven niet uren te blijven maar wel even een half uurtje. Zonder corona zouden broers en zussen ook de eerste dag mogen komen. Dat zal nu anders zijn. Ik heb maar besloten dat niet vast te leggen voor mezelf en af te wachten wat de kraamzorg hierin adviseert en wat mijn gevoel dan is.
 
De eerste dagen ging ik goed op adrenaline en kon ik best wat hebben, erna ging het mij steeds meer tegenstaan en zeker toen de kraamzorg weg was en je zelf je huis netjes wilt maken etc. Al vrij snel ben ik overgestapt op de baby elders bekijken. Goede vrienden hebben hun dochter in november gehad, we waren daar niet welkom, maar wisten wel dat ze haar graag aan ons wilden laten zien. Samen met een ander stel hebben we een cadeau gekocht en taart gebakken, feestmutsjes op en op (onaangekondigde) raamvisite. Ze lagen precies op bed, maar baby was wakker en zat met kraamzorg in de kamer. Die heeft ons gefilmd en alles in ontvangst genomen. Iedereen blij (niet op hoeven blijven voor visite, niet ongemakkelijk dat we niet naar binnen mochten en toch even baby gezien en laten weten hoe fantastisch mooi ze was). Twee weken later voelde de moeder zich goed genoeg en hebben we een rondje gewandeld in het park. Buiten afgesproken, wat lekkers en bordjes mee bij de auto en alles mooi op afstand. Beviel ook iedereen goed, zo hebben zij later meer mensen ontvangen.
 
Terug
Bovenaan