Kraamfeest

Hoi meiden,

Bij onze oudste vonden we de kraamvisite erg gezellig maar ook vermoeiend en veel, daarom zijn we van plan om dit keer een kraamfeest te geven. We plannen de datum zodra de baby geboren is en geven het feest dan lekker bij mijn ouders thuis.
Nou vroeg ik me af of iemand al eens een kraamfeest gegeven heeft en nog handige tips heeft.

liefs Juul
 
Goed idee, een kraamfeest! Hadden wij bij nr3 ook in gedachte, maar ons huis in Nl is net verkocht en daar hadden we het willen geven. Nu mag iedereen lekker deze kant op komen ;-). Wat ik om mij heen hoor van mensen die een kraamfeest hebben gegeven: plan het feest niet te lang na de geboorte, anders ga je alsnog verzoekjes krijgen van mensen die alvast langs willen komen en heb je toch meer kraamvisite dan je wilde en minder gasten op het kraamfeest.
 
Wij hebben bij de 1e gewoon kraambezoek ontvangen. Heel vervelend om wekenlang, wat zeg ik; maandenlang visite te krijgen. Ik had een zware en langdurige bevalling en was blij dat we even geen visite hadden.
Bij de 2e hadden we ook kraamvisite, maar dat was geen succes. Onze oudste was net 2 geworden en al die visite kost daarna voor z'n zusje deed hem geen goed. Hij werd er erg vervelend van en we kenden hem bijna niet terug!

Bij de 3e besloten we het anders te doen; een kraamfeest. Ik was 18 juli (2010 :)) uitgerekend en ik had zelf alvast de uitnodigingen gemaakt die we in dezelfde envelop verstuurden als het geboortekaartje. Wij hielden het in 2x bij ons thuis, op 14 en 21 augustus (beetje lastig i.v.m. vakantie). Onze kleine meid is pas 29 juli geboren, dus er zat 2 en 3 weken tussen. Achteraf gezien ideaal.
Nu zitten de uitnodigingen weer in de enveloppen. Deze keer ben ik 8 augustus uitgerekend en staat het kraamfeest op 3 en op 10 september gepland (deze keer geen vakantie meer), ook weer bij ons thuis.

Weet niet of je zelf de "catering" verzorgt, maar maak vooraf zoveel mogelijk klaar (soesjes met muisjes kun je makkelijk invriezen).
Wij hadden vrienden gevraagd om voor ons die dag met hapjes en drankjes rond te gaan en mensen te vragen om iets in ons kraambezoekboek te schrijven. Alles is eigenlijk prima verlopen en we doen in september hetzelfde als vorig jaar!

Succes!
 
Hoi,

Bij nummer 1 geen kraamfeest gegeven, maar dan zit je wel een half jaar met kraamvisite. Ik had dat toen wel helemaal gehad.

Met nummer twee hebben we een groot combi feest gehouden thuis, omdat we ook getrouwd waren en een nieuw huis hadden betrokken. Ik zag het ook helemaal niet zitten om met een peuter erbij al die kraamvisite te ontvangen, die dan ook een rondleiding willen in je huis, en dus niet eventjes op kraamvisite komen.

Dit is zo goed bevallen dat we met nummer drie nu ook een kraamfeest gepland hebben. De tip die ik heb (mits de portemonnee het toe laat) is om catering uit te besteden. Dan heb je ook echt je handen vrij om met het bezoek bezig te zijn en sta je geen koffie te schenken.

Tip: Maak duidelijk of en dat je voor en/of na je kraamfeest geen kraamvisite meer wenst. WIj vinden het leuk om kraamvisite ervoor te krijgen, maar niet meer daarna. Dus dat hebben we ook op de kaartjes gezet, ongeveer als volgt:
Kun je niet wachten om kennis te maken met onze zoon, dan ben je natuurlijk eerder van harte welkom na een telefoontje. Na (datum feest) willen wij graag weer rust en regelmaat in huis.
Zo kwamen de beste vrienden en close familie wel van te voren, en de rest op het feest.
Omdat wij veel mensen verwachten hebben wij wel een lange tijd in de planning. Van 14:00 tot 20:00 uur. Dan kan iedereen bijna ltijd wel een bepaald moment van die dag, en is het geen 'staande receptie' waarbij je alleen handjes kunt schudden en weer afscheid kunt nemen. WIj willen lekker kunnen kletsen met de gasten. En voor mijn eigen rust en de baby, kan ik me dan twee keer rustig met baby terugtrekken voor een voeding.

Tip:
Wij hadden bij de geboorte van de tweede geen oppas 'toegewezen' voor de oudste. Die werd natuurlijk door iedereen wel in de gaten gehouden, maar was soms een beetje verloren. Nu we er twee hebben ronddartelen hebben we onze vaste oppas gevraagd deze dag voor de twee kleintjes er te zijn. En dat doet ze, heel fijn.

Tip:
Hopen op mooi weer en lekker naar buiten kunnen :)

Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan