Kraamhulp en vernieuwd takenpakket 2006???????

Hoi allemaal,

In de nieuwste Kinderen las ik bij het stuk over "Je Tweede" dat de taken vd kraamverzorgende vanaf 2006 veranderd zijn: tot haar taken hoort alleen de verzorging van de moeder en de baby. Geen huishoudelijk werk meer en geen zorg voor je oudste kind.

Dat kan toch niet? In dat geval heb ik er vrij weinig aan! Ik weet dat ik a.s. maandag een geplande keizersnede ga krijgen en dat ik daarna 6 weken lang niet mag tillen. Ik heb echter nog een zoontje van 1,5 jaar, die (dus) nog niet uit de luiers is en maar liefst 13 kilo weegt. Hij wordt boven verschoond, maar ik mag hem de trap niet optillen. Verder heeft hij nog hulp nodig met eten, anders houdt hij het na een paar happen al voor gezien. En hoe moet dat met het huishouden? Moet ik zelf de weggerolde muisjes wegzuigen terwijl mijn litteken pijn doet als ik buk en opsta? En wordt voor vrouwen met flinke hechtingen (na b.v. het inscheuren) het sanitair niet meer schoongemaakt?

Wie heeft er in 2006 al ervaring met kraamhulp en deze nieuwe regels? Hield men zich daar echt heel strikt aan, of werden er toch uitzonderingen gemaakt?

Groetjes en bedankt voor jullie reacties!

Hi, belachelijk is dat he! M'n oma zei al, kan je er samen, als jonge moeders niks aan doen. Weet niet of dat kan.. Maar hier bij de buren kregen ze een paar weken geleden een baby en toen kwamen ze van Yunio, die hebben alleen mams en baby verzorgd en idd echt alleen hun was gedaan en kindje van 3 werd helemaal niet verzorgd. Geen eten, niet omkleden. Toen mijn man hun toevallig tegenkwam op straat en t hoorde, schrok ik wel, want wij waren dit keer ook bij Yunio (via onze verzekering toegewezen gekregen)  Ik heb gelijk naar ze gebeld en ze zeiden dat de regels wel veranderd waren, maar dat dit ook niet de bedoeling was. Maar toch ben ik gelijk overgestapt naar Partula, die had ik bij m'n eerste ook. Ik heb die zondag meteen een mailtje gestuurd naar Partula en het verhaal helemaal uitgelegd. Ze belde gelijk de volgende dag terug en binnen drie dagen was alles geregeld. Ze vond het echt belachelijk van die kraamverzorgster en ze waren het totaal niet eens met de nieuwe regels. Ze zei wel dat moeder en baby als eerste aan de beurt zijn qua verzorging, maar dat ze nooit een ander kind in een vieze luier laten lopen of niet aankleden of wat dan ook en dat ze ook echt niet de was gaan omspitten, dat kost alleen maar extra tijd! Maar ik denk ook wel dat het per kwaamverzorgster verschillend is hoor. Ik ben ook nog steeds een beetje huiverig, maar we zullen het zien! Heb ook niet zoveel hulp verder.. dus ben wel enigszins afhankelijk van de kraamhulp. Nou succes ermee! Liefs Jude

Hoi,

Ik ben 6 weken geleden bevallen en heb hier geen last van gehad. Ik heb dan wel geen ander kindje rondlopen maar de nieuwe regels gelden ook bij Evaen kraamzorg. Onze kraanverzorgster was echt helemaal top. De w.c en de badkamer werden netjes schoongemaakt elke ochtend. Ook werd de was gedaan en er werd gezogen boven en beneden. Het is natuurlijk belachelijk dat ze je andere kindje niet zouden helpen. Ik denk persoonlijk dat het er ook aan ligt hoe de kraamverzorgster is die je krijgt.

hallo,

Ik ben 17 augustus bevallen.
Mijn oudste was 1,5 jaar. Mijn kraamverzorgster hield zich precies aan de regels.
En deed dus alleen de kraamwas. Verzorging moeder en kind. En sanitair.
En stofzuigen. ene dag boven andere dag beneden.
Heb dus helemaal niks aan. Mijn kind kan ik zelf wel in bad doen. Ik kan   mezelf ook temperaturen en douchen gaat ook prima. Alleen koken en de verzorging en vermaken van mijn andere kindje gaat niet.
Ik heb vante voren geregeld dat mijn moeder standby was en mijn man had vakantie.
Gelukkig maar. Het was hard nodig.
Tip: regel zelf wat.
wij zijn bij vgz verzekerd en hadden kraamzorg zuid- gelderland.
Ik weet dat het per kraamverzorgster scheeld, maar je kunt het natuurlijk niet gokken.
Succes

Ook ik heb een geplande keizersnee gehad.
Na 4 dagen kwam ik thuis en hoefde de kraamhulp mij eigenlijk niet meer te helpen met mijn persoonlijke verzorging:  douchen, toilet, etc., kon ik zelf en ook had ik de borstvoeding goed op gang. De eerste dag heeft de kraamhulp met ons doorgenomen wat wij graag wilden dat zij ging doen. Zij had het wel over de vernieuwde regels, maar gaf daarbij aan dat het geen "automatisme" meer is, maar als dat je wensen zijn, dat gewoon nog gedaan  wordt.
Mijn kraamhulp heeft juist veel was gedaan, zelfs gestreken, gestofzuigd, samen met mij de baby in bad gedaan (ging mij toch nog wel zwaar, zo lang staan) en ze zette zelfs het eten al klaar, zodat mijn man dat kon opzetten als hij thuiskwam. We hebben geen andere kinderen, maar ze vertelde me wel dat ze daar bij andere gezinnen ook vaak voor zorgt... Ik vond het helemaal perfect! Als ik wakker werd en in de verte de wasmachine hoorde, de droogtrommel hoorde en zij met schoon wasgoed de slaapkamer op kwam lopen...
Ik had iemand van de verpleegkundige thuiszorg in Emst, PERFECT!!!

Misschien is het een idee om om een wat oudere kraamverzorgende te vragen. Die weten meestal wel van aanpakken, en houden zich niet zo strak aan regeltjes (want zij weten het nl wel hoe het werkt).
Ik had een Rust, Regelmaat, Reinheid, Relatie -type en ze was helemaal geweldig. Zij legde uit dat die regel van 'alleen moeder en kind verzorgen' juist ook betekende dat ze de moeder werk uit handen nam zodat ze weer op krachten kan komen en tijd heeft om haar kind te (leren) verzorgen. Dus zij zorgde inderdaad voor de was, strijk, eten, afstoffen en zuigen, zelfs een paar boodschapjes.
Als je trouwens meerdere dagen niet mag tillen enzo en het is inderdaad erg zwaar, kun je misschien een beroep doen op de thuiszorg.
En anders kun je natuurlijk altijd zelf nog een werkster inhuren. Want een kraamverzorgster is inderdaad geen huishoudster. En de kraamverzorgster is er toch maar 1 week, dus hoe moet je het dan daarna doen als je 4 weken niet mag tillen.
Succes ermee, ik hoop dat je een goede kraamverzorgster treft!
Liefs Phira

Erg vreemd. Bij Yunio staat dat ze niet de volledige verzorging op zich nemen van evt ander kinderen in het gezin. Dus ze doen wel wat of niks??? Onduidelijk hoor. Volgens het kraamzorg indicatieprotocol vakt verzorging en opvang van andere kinderen binnen het gezin gewoon tot de taken van de kraamhulp, en ondersteuning/of tijdelijk overnemen van extra huishoudelijke taken ook gewoon erbij. Tenzij je het basisverzorgingspakket krijgt. Nou lekker dan, zo heb ik er ook niet veel aan, ik heb er al 2, dus bij de 3de weet ik qua zorg en borstvoeding echt wel hoe het moet. Juist dan is de ondersteuning van het gezin voor mij belangrijk, zodat ik en manlief daarvoor ook tijd hebben! Ik moet dit maar eens gaan navragen bij de verzekering en/of yunio.

Terug
Bovenaan