Hoi,
Volgens mij veranderen die regels van de kraamzorg zo'n beetje ieder jaar !!!
Bij onze oudste 6 jaar geleden hadden we echt een hele actieve kraamhulp, ze was de hele dag aan't poetsen en kookte elke avond het eten. Tussen de middag smeerde ze zelfs nog de boterhammen voor mijn man!
Soms vond ik het wel een beetje overdreven hoor, bijv. 2x per dag onze slaapkamer stofzuigen. (ik ben zelf helemaal niet zo,n poetser)
Bij onze tweede dochter nu 3 jaar geleden, was de kraamhulp lang niet zo actief in de huishouding. 3 dagen na de bevalling heb ik zelf de woonkamer lopen opruimen, omdat m'n oudste de volgende dag jarig was! (terwijl ik eigenlijk m'n bed niet uit mocht i.v.m. bekkeninstabiliteit)
En m'n moeder moest zelf voor koffie zorgen!
Aan de andere kant besteedde zij wel heel veel aandacht aan onze oudste, en dat was natuurlijk ook wel belangrijk!
Nu heb ik ook alweer de boekjes in huis voor de kraamzorg. In deze boekjes staat inderdaad dat de kraamhulp er is voor moeder en baby en aale dingen die met hun verzorging te maken hebben. Ook de uren zijn veel minder geworden. Alleen hierom zou je al voor borstvoeding kiezen, omdat je dan wel meer uren krijgt!!
Ik ben wel benieuwd hoe het nu in de praktijk gaat werken, omdat we al twee dochters hebben. Zoals het er nu naar uitziet kan mijn man niet de hele kraamtijd vrij krijgen dus ik hoop wel dat de kraamhulp een beetje actief is!
We wachten maar af.
Liefs Annemarie (18 weken en 6 dagen zwanger)
Volgens mij ligt het ook aan de persoon zelf of ze de handen uit de mouwen steken.