Kraamhulp wat wel en wat niet??????

A

Anoniem

Guest
ik wilde vragen of er iemand hier een antwoord op heeft
mijn buurvrouw is van de week bevallen en ze heeft nu kraamhulp
maar zij doet heel weinig nog geen eens boodschappen laat staan koken voor je
haar man is de hele dag aan het werk en nu moet ze zelf koken
ze zegt dat ze voor moeder en kind is   maar ik weet het nu niet meer wat
nou wel en wat nou niet hoef ????
groetjes witte   16wkn

Bij mij werd vertelt dat de kraamhulp wel een klein boodschapje mag doen, maar niet alle boodschappen.

Wat de kraamhulp doet is mede afhankelijk van de hoeveelheid uren die de kraamhulp komt. Belangrijkste is dat ze de omgeving van moeder en kind schoonhoudt, en moeder en kind verzorgt.

Ik heb zelf een boekje gekregen wat wel en wat niet gedaan wordt bij welke hoeveelhied uren, vraag er eens naar bij je kraaminstelling, kan best zijn dat sommige kraamhulpen vanwege de ondoorzichtigheid ook zeggen dat ze dingen niet hoeven te doen, terwijl dat wel tot hun taak behoort.

Miep

Hoi,

Volgens mij veranderen die regels van de kraamzorg zo'n beetje ieder jaar !!!
Bij onze oudste 6 jaar geleden hadden we echt een hele actieve kraamhulp, ze was de hele dag aan't poetsen en kookte elke avond het eten. Tussen de middag smeerde ze zelfs nog de boterhammen voor mijn man!
Soms vond ik het wel een beetje overdreven hoor, bijv. 2x per dag onze slaapkamer stofzuigen. (ik ben zelf helemaal niet zo,n poetser)

Bij onze tweede dochter nu 3 jaar geleden, was de kraamhulp lang niet zo actief in de huishouding. 3 dagen na de bevalling heb ik zelf de woonkamer lopen opruimen, omdat m'n oudste de volgende dag jarig was! (terwijl ik eigenlijk m'n bed niet uit mocht i.v.m. bekkeninstabiliteit)
En m'n moeder moest zelf voor koffie zorgen!
Aan de andere kant besteedde zij wel heel veel aandacht aan onze oudste, en dat was natuurlijk ook wel belangrijk!

Nu heb ik ook alweer de boekjes in huis voor de kraamzorg. In deze boekjes staat inderdaad dat de kraamhulp er is voor moeder en baby en aale dingen die met hun verzorging te maken hebben. Ook de uren zijn veel minder geworden. Alleen hierom zou je al voor borstvoeding kiezen, omdat je dan wel meer uren krijgt!!
Ik ben wel benieuwd hoe het nu in de praktijk gaat werken, omdat we al twee dochters hebben. Zoals het er nu naar uitziet kan mijn man niet de hele kraamtijd vrij krijgen dus ik hoop wel dat de kraamhulp een beetje actief is!
We wachten maar af.

Liefs Annemarie (18 weken en 6 dagen zwanger)

Volgens mij ligt het ook aan de persoon zelf of ze de handen uit de mouwen steken.

Hallo Witte !
Onze kraamhulp, nu twee jaar geleden, deed erg veel. Hier hebben we het misschien wel erg mee getroffen. Ze kookt ook voor ons, b.v. de saus voor de macaroni was al klaar alleen de macaroni moest nog gekookt worden. Aardappelen en groente stonden al kant en klaar in het water, alleen nog koken. Ze hield ons huis mooi schoon en zorgde goed voor onze kraamvisite. Vaak ging ze later weg dan dat ze werken moest. Hierdoor heb ik erg genoten van mijn kraamtijd. Wat een kraamverzorgster wel en niet mag weet ik niet. Ligt er inderdaad, denk ik aan hoe makkelijk ze zelf zijn.
Groeten van Miena.

Sinds 1 januari is alles echt heel erg veranderd. Het aantal uren is al enorm naar beneden toe bijgesteld. Je krijgt nu ook standaard de vraag/ opdracht om zelf voor mantelzorg te zorgen. De reden dat alles zo is bijgesteld is omdat verzekeraars niet meer willen betalen voor ongeschoold werk dat wordt gedaan door de kraamzorg. Dat houdt dus in de huishoudelijke taken.
Maar je moet het gewoon vragen bij het intake gesprek wat de kraamzorg nu wel en niet doet. Want elk bureau had er toch een beetje zijn eigen regeltjes op na.

groetjes,
Wietske

meiden bedankt
ik ga het het vragen bij mijn kraam
allemaal nog een fijne zw schap
groetjes witte

Hoi,

Ik heb net een gesprek gehad met iemand van Icare Kraamzorg. Deze vertelde dat de kraamzorg de WC en Badkamer schoon hoort te maken. Tevens stofzuigen boven en beneden en dweilen van de badkamer. Boodschappen deed ze niet. En eventueel zou ze koken. Ligt natuurlijk ook hoelaat ze begint. Ik krijg namelijk maar 6 uur per dag. Mijn vriend is ook gewoon thuis en dat was geen probleem. Hij zou dan alleen de boodschappen en de honden te hoeven doen.

Ik had het erger verwacht en had al met mijn moeder afgesproken dat zij mijn huishouden zou doen, maar dat hoeft dus niet.

hoi

ik ben ook heel benieuwd naar de kraamzorg.
bij mijn vorige kraamtijd woonde ik nog thuis en toen kreeg ik alleen 2 x per dag controle verder niks.
van mijn moeder werd verwacht dat ze voor mij en de baby zorgde. wat ik op zich gewoon belachelijk vond. omdat zij slecht ter been is. en ik altijd veel meehielp terwijl ik daar woonde

dus nu ben ik inderdaad ook benieuwd wat zo'n kraamhulp mag en kan doen op een dag voor mij.

ben van plan de verzekering te bellen hoeveel uren ze vergoeden en dan gewoon de zorginstellingen afgaan, wat ze kunnen bieden

we hebben een grote hond, en die moet natuurlijk ook naar buiten. en ik begrijp ook wel dat dat een probleem kan zijn.
mijn dochtertje moet naar school gebracht 20 min lopen.

daar zit ik op het moment het meest mee

en als ik meer last van mijn bekken krijg valt dat dan onder kraamzorg het gewone huishouden, of moet je dan gezinshulp/thuiszorg aanvragen?

groetjes Renske

Terug
Bovenaan