kraampakket en checklist???

A

Anoniem

Guest
Hoidiehoi allemaal

Ik heb eens even een paar vraagjes.......
Ik besprak gisteren een paar dingen met mijn moeder. Over luiers en dat
soort dingen. Ze zei me dat we dat het beste nu al kunnen gaan kopen om
de ergste kosten te spreiden. Ik vond dit persoonlijk wel een goed idee....
Maar goed, ze vroeg ineens: Heb je niet een checklist ofzo van wat je allemaal
nodig hebt?? En ineens bedacht ik me dat ik dat ook wel nodig heb! Het is
tenslotte onze eerste, dus we hebben geen idee wat we allemaal nodig (gaan)
hebben. Bovendien heb ik er (ja weet het hahahaha) nu al nachtmerries over
dat ik sommige dingen tekort ga komen!!!!! Maar nu dus de vraag:
Is er een checklist en zo ja, hoe kom ik eraan?????

En dan nog een ander vraagje wat er trouwens wel mee te maken heeft......
Wat zit er allemaal in het kraampakket van het Zilveren Kruis? Als ik dat namelijk
weet en ik heb straks (hoop ik dan....hihi) een checklist, dan kan ik gaan strepen.....
Hoop dat jullie het al weten......

Dankjewel alvast!!!!
Liefs Annet
17w4d

Ik heb deze lijst van de site gehaald waar ik me kraamzorg heb.
succes ermee misschien heb je er wat aan, en in je kraampakket van je verzekering zitten ook aardig wat dingetjes.
Groetjes Desiree 37w5d

De bevalling

Thuis bevallen
Wat u nodig heeft bij de thuisbevalling:

1 navelklem

ruim zittend T-shirt dat vuil mag worden

10 grote steriele gazen 10/10

2 kraammatrassen (grootste maat)

zekeringen

1 extra lamp (75 watt, niet gekleurd)

zaklamp en batterijen

eventueel een strijkplank om materialen op te zetten

2 vuilniszakken

een 'vluchtkoffertje', met daarin de verzekeringspapieren, bloedgroepkaart, toiletartikelen en eventueel foto- en filmapparatuur voor het geval u toch nog onverwacht naar het ziekenhuis moet. (zie ook ziekenhuisbevalling)
Ziekenhuisbevalling
Als u in het ziekenhuis wilt of moet bevallen laat dan ruim vóór de uitgerekende datum een ponskaartje maken (als u dat nog niet heeft). Ook is het verstandig al een lijstje te maken met contactpersonen met hun adressen. Het belangrijkste is de bereikbaarheid van uw partner en als u die niet heeft, van een andere dierbare.
Vaak is het mogelijk om de afdeling en/of verloskamers vooraf te bezoeken. Veel ziekenhuizen hebben regelmatig informatie-avonden, maar vaak bent u ook buiten deze tijden welkom, mits u het van te voren even meldt. Het kan namelijk druk zijn en dan is er wellicht onvoldoende gelegenheid u de afdeling te laten zien.
Zorg dat u ruimschoots op tijd uw tas met ziekenhuisbenodigdheden heeft gepakt. Waar moet u dan aan denken:

Zwangerschapskaart

Ziekenfonds- of verzekeringspasje

Legitimatiebewijs

Eventueel uw bloedgroepkaartje

Indien van toepassing: dieetvoorschriften en medicijnen

Toiletartikelen

Voldoende nachthemden en ruim ondergoed (denk ook aan goed passende (voedings bh's)

Ochtendjas en pantoffels

Fototoestel of videocamera

Babykleertjes

Neem zo weinig mogelijk geld, sierraden of waardepapieren mee.
Bent u opgenomen in het ziekenhuis aarzel dan niet uw wensen of eventuele beperkingen aan te geven. Verpleegkundigen willen u het zo comfortabel mogelijk maken, maar weten pas wat u wenst als u dat aangeeft.

Niet vergeten
Kraamzorg Delfland geeft u algemene richtlijnen voor de minimale benodigdheden voor, tijdens en na de kraamtijd. Per regio kunnen er verschillen zijn. Dit heeft te maken met het feit dat er per regio andere verloskundigen c.q. huisartsen werken. Zijn er specifieke zaken nodig, dan hoort u die van uw eigen verloskundige of huisarts. Wij adviseren om de volgende artikelen rond de 7e zwangerschapsmaand in huis te hebben. Sommige zorgverzekeraars verstrekken een kraampakket, wij raden u aan om het pakket te controleren op volledigheid.
Wat heeft u nodig?
Voor u zelf

maandverband (2x)

kraamverband (2x, bij thuisbevallen 3x)

10 celstofmatjes

1 pakje boterham/diepvrieszakjes (om verband in weg te gooien)

1 maatkan

1 thermometer (geen oorthermometer)

1 (pompje vloeibare) zeep (Unicura)
Voor de verzorging van uw baby

250 gram zigzagwatten

2 pakken steriele gaasjes 16/16

50 cc alcohol 70%

Bij gebruik katoenen luiers:1 kaart veiligheidsspelden beveiligd of 1 rolletje tape, 1 pak luier inlegdoekjes

24 luiers (12 hydrofiel en 12 oogjes)

Bij gebruik wegwerpluiers: 12 hydrofiel luiers (worden gebruikt voor afdrogen van de baby)

babyzeep en babyzalf (indien gewenst)

6 hemdjes en/of rompertjes (in 2 maten)

6 truitjes

6 spuugdoekjes

6 katoenen washandjes

2 babycapes

1 katoenen mutsje

1 kruikenzak van katoen, badstof of flanel

borsteltje en kammetje (indien gewenst)

1 emmer met deksel (bij gebruik katoenen luiers)

1 afvalemmer

babybad met bijpassende standaard en een emmer om te vullen of een tummytub

3 onderlakentjes

3 bovenlakentjes

2 dekentjes (waarvan 1 wol of katoen, liever geen synthetische deken of dekbedje)

1 naadloze metalen goedgekeurde kruik (bij een thuisbevalling bij voorkeur 2)
Bij borstvoeding

Een babyweegschaal (in overleg met uw verloskundige). Deze kan na de bevalling worden gehuurd bij een drogisterij of thuiszorgwinkel (soms ook bij de verloskundige).
Bij flesvoeding

2 flessen en 2 spenen van hetzelfde merk

1 flessenrager

1 afsluitbare maatkan om klaargemaakte voeding in te bewaren
Wij raden u aan om alle babyartikelen, voor gebruik, zonder wasverzachter te wassen, omdat wasverzachter de babyhuid kan irriteren.
Bij uw thuiszorgorganisatie leent u (ongeveer drie weken voor uw uitgerekende datum) ook als u in het ziekenhuis gaat bevallen:

1 ondersteek

bedverhogers

bedzeil (wordt verkocht)

hoi annet
er staat ook zo'n lijstje op babyinfo.nl,bij verzorging.en ik had een site gevonden waar je een checklist kon samenstellen,aan  de ene kant gaven ze daar een lijstje met noodzakelijke dingen en aan de andere kant kon je dingen aanvinken die je zelf graag wil hebben.dat is inclusief kinderwagen ed.maar ik ben effe kwijt waar dat was.als ik het weer weet meld ik het.
groetjes kari

Hai,
Bij de meeste zorgverzekeraarzit die checklist in het kraampakket! Dus dan heb je na ontvangst nog een week of 8 a 10 om alles in huis te halen.

Groetjes Lillian

gevonden!!op prenatal.nl
desiree had de belangrijkste dingen al genoemd,maar op deze site kan je een persoonlijke checklist samenstellen met echt ALLES.en het is veel!
ik ga alvast beginnen met hier en daar wat kopen,anders kom ik tijd tekort.en inderdaad,kosten spreiden.elke maand iets ofzo.en ik doe ook wat extra sparen,voor de zekerheid.
groetjes kari

Terug
Bovenaan