Kraamvisitie (schoon)ouders na vakantie Europa?

<p>Dag allemaal! </p><p>Het duurt nog even, maar ik zit met een dilemma; ik ben begin september uitgerekend van ons eerste kindje. Het is aan beide kanten het eerste kleinkind, dus alle toekomstige opa's, oma's, ooms en tantes zijn dolenthousiast; ze kunnen niet wachten :) </p><p>Ivm corona hou ik stiekem al rekening met een rustigere kraamweek qua visite; ik was echter wel van plan mijn directe familie te laten komen (evt op afstand). Nu twijfel ik toch omdat ze, doordat alle grenzen weer open zijn, beiden wel op zomervakantie gaan in Europa. <br /><br />Mijn ouders komen half augustus terug uit Noorwegen waar de besmettingen nihil zijn (mogen er heen omdat we daar familie hebben wonen). Zij hebben zelf al aangeboden in quarantaine te gaan na hun vakantie, maar ik verwacht niet veel te vroeg te bevallen, bovendien heb ik er wel vertrouwen in dat het tegen die tijd nog beter is in Scandinavië.<br />Mijn schoonouders komen echter 30 augustus terug uit Italië; zij verblijven in drie van de meest getroffen regio's. Dat is een paar dagen voor mijn uitgerekende datum.</p><p>Is het erg onredelijk als ik mijn schoonouders vraag om de eerste 14 dagen niet bij ons langs te komen ivm besmetting, ook als dat betekent dat ze hun kleinkind niet direct 'live' kunnen zien? En moet ik mijn ouders (om het eerlijk te houden) hetzelfde vragen, ook al maak ik me daar minder zorgen om?<br /><br />Het idee dat ik of mijn man besmet raken vlak voor de bevalling (of veel erger nog, ons kindje na de geboorte) houdt me steeds meer bezig :( </p><p>Benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt! </p>

Vind dat niet onredelijk, zij zoeken een risico op wat ze zelf moeten weten maar daar wil en hoef jij jezelf en jullie kleintje niet aan bloot te stellen. Lijkt me wel lastig om te zeggen dus zou het persoonlijk aan mijn vriend laten. Zijn ouders zijn problemen ?

Ik zou het onredelijk vinden als zij besluiten op visite te komen terwijl ze net uit zo'n regio komen. En ontzettend egoïstisch ook. Ze worden voor t eerst opa en oma. Als ze dat willen missen door hun eigen vakantie prima. Maar dan mogen ze niet zichzelf aan juie opdringen. Dan moeten ze ook hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik vind dat ze zelf ervoor kiezen om naar die gebieden te gaan en snap dat je dan niet zit te springen om ze er na snel te zien. 
Misschien kan je zeggen dat je met zowel je eigen ouders als schoonouders afspreekt dat ze na de vakantie jullie hetzelfde aantal weken niet zien ivm evt besmetting. Jij kan er niks aan doen dat je ouders eerder gaan en daardoor wel op kraamvisite kunnen. Sowieso is de kans er ook dat de baby geboren wordt tijdens de vakantie in Italië. 
Alleen zou wel oppassen of schoonouders dan ook niet langs gaan bij broers of zussen en die vervolgens wel langs willen komen. Als ik je schoonouders was zou ik sowieso in quarantaine gaan na zo'n vakantie..
Wij blijven dit jaar gewoon in NL al had ik ook best naar het buitenland willen gaan. Maar het voelt niet goed voor mij om dat alsnog te doen. En de kans dat je ergens strandt lijkt me ook niks.

Ik zou het ook onredelijk van ze vinden als ze uit zo een regio terugkomen en dan verwachten langs te mogen komen. 

Heb je het er al met je man/vriend over gehad? 

Nee ik vind het niet onredelijk hoor. Ze weten zelf wanneer je bent uitgerekend en ook wanneer zij op vakantie gaan én naar welk gebied.
Ook vind ik niet dat je daarvoor jouw ouders ook de eerste 14 dagen moet 'ontzeggen'. Ik vind het altijd zo'n onzin dat alles precies eerlijk zou moeten. Zij zijn zelf met vakantie, rond de periode dat je bent uitgerekend. De baby kan ook komen tijdens de vakantie en zelfs tijdens de vakantie van je ouders, zoiets is niet te plannen.
Misschien kun je, om het eerlijk te houden, met allebei de grootouders een termijn afspreken waarop ze na hun vakantie langs mogen komen, mocht de baby er al zijn. Dus bij je ouders sowieso 14 dagen na terugkomst uit Noorwegen (al is de baby er dan hoogstwaarschijnlijk nog niet, dat zou evt wel kunnen), bij je schoonouders 14 dagen na terugkomst uit Italië. De kans bij een eerste kind is ook heel groot dat je later bevalt dan de uitgerekende datum, dus wellicht ligt op deze manier de dag dat beide opa's en oma's het kindje kunnen zien niet eens zo ver uit elkaar.
Overigens zou ik verder niet teveel nadenken over kraamvisite nog. Ik dacht altijd dat ik het ontzettend leuk zou vinden visite te hebben, maar die eerste weken moest ik er niets van weten. Wilde wennen aan mijn zoontje, focussen op mezelf en op mijn partner etc. Had helemaal geen zin in een overload aan overenthousiaste babybezoekers, dus we hebben de opa's en oma's (ook beetje uit beleefdheid, maar moet zeggen dat mijn schoonmoeder niet helemaal de persoon was die ik nou perse naast het bed wilde direct) en een paar goede vrienden gezien. De rest heeft onze zoon ergens tussen de 1 en 2 maanden pas voor het eerst gezien.

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Fijn om te lezen dat mijn reactie niet direct onredelijk is :) Merk dat er in mijn omgeving steeds meer mensen zijn die de epidemie niet zo serieus meer nemen, daar word je toch onzeker van.
Ik heb het er inderdaad ook al met mijn vriend over gehad; hij staat er wat relaxter in en wil liever nog even afwachten hoe eea zich ontwikkelt voordat we een definitieve keuze maken, maar geeft ook duidelijk aan dat we alleen doen waar ik me goed bij voel. 
Ik ben het rationeel gezien met hem eens (over dat afwachten), maar wil aan de andere kant ook vast duidelijkheid hebben, voor mijn ouders, schoonouders en voor onszelf. 
Ik denk inderdaad dat ik iedereen vraag om de eerste 14 dagen na de vakantie niet langs te komen, voor de zekerheid. Op die manier scheelt het tussen ouders en schoonouders niet te veel, en kunnen ze bewust kiezen om wel/niet/korter op vakantie te gaan. 

Terug
Bovenaan