Kraamweek; elke dag cadeautje voor 2jarige?!?!

Help...

Wij hebben een peuter(puber)tje van 2 en half jaar.
Onze tweede is opweg, nog 2 weekjes....
Mijn schoonmoeder komt werkelijk noooooit op bezoek,
wel belt ze af en toe eens.
Àls ze op bezoek komt, neem ze altijd koek/ snoep mee voor onze peuter.
Ik hou daar bij voorbaad niet zo van!
Zie het een beetje als omkopen...
Ik zit eerlijk gezegd ook niet op haar bezoek te wachten,
daar ze zich overal altijd mee bemoeid.
Echter; nu de uitgerekende datum begint te naderen
komt ze ineens elke week langs!!

Ze heeft nu laatst een opmerking gemaakt;
ze heeft een hele tas met cadeautjes, koekjes, snoepjes opgespaard
voor hem, voor als straks de baby geboren is, en oma elke ochtend eventjes komt kijken...

Als eerst; liever niet elke dag!!
Ten tweede; elk bezoek een cadeautje????

Hoe ga ik dit aanpakken?
Hoe ga ik vriendelijk zeggen, dat elke ochtend bezoek niet hoeft van ons.

En hoe staan jullie tegenover die snoepjes en koekjes elk bezoek??????

Elke dag op bezoek??! Dat ze dat ook gewoon zo meldt en niet even vraagt.
Ik denk dat je daar maar beter nu al duidelijk in kan zijn dat jullie het leuk vinden als ze komt en dat je zeker snapt dat ze de kleine wil zien, maar dat jullie ook tijd nodig hebben als nieuw gezin en zeker je peutertje ook afentoe nog wat rust nodig heeft om te wennen aan de nieuwe situatie met een broertje/zusje in huis erbij.
Kortom: dat jullie ook een paar dagen rust willen om elkaar te leren kennen.

En die snoeperij elke dag.... zou ik zelf niet waarderen.
Dat er aan de grote broer gedacht wordt is hartstikke leuk. Wij vonden het ook leuk als er iemand aan dacht om een kleinigheidje mee te nemen, maar dat was gelukkig nooit eterij. Keertje een houten jojo (onze oudste is al iets ouder), klein lego doosje en oh ja, 1x toch snoeperij, het was bijna sinterklaas, dus ze kregen allebei van 1 kraamvisite een choco sintje.

Het blijft lastig dat soort dingen....

Ai, heel moeilijk. Ik herken het wel, schoonouders zijn in twee jaar tijd twee keer op visite geweest. En in de kraamtijd van mn dochtertje kwamen ze twee keer in de week. Ik heb hier vaak woorden over gehad met mn vriend, en nog gaan mn haren overeind staan als ze weer eens op de stoep staan. Gelukkig is het nu na 8 mnd afgezwakt naar zo'n 1 keer per maand.  Ennuh, nog bij elk bezoek een kado meenemen he..... Het voelt bij mij ook heel erg als omkoperij. Als ze onverwacht op de stoep staan is het kado ook altijd een stuk groter.......

Maar nu is inmiddels de tweede alweer onderweg... En nu ga ik het wel zeggen, dat ik niet op zoveel bezoek zit te wachten. Het zal best wel even moeilijk zijn, vooral om de juiste woorden te kiezen..... Maar zeker omdat mn dochterje straks pas net 1 jaar is, en dit waarschijnlijk de laatste spruit is, wil ik zoveel mogelijk genieten van die periode. Ik ben echt niet van plan me druk te gaan maken over schoonouders die vaak langskomen....

Succes....

Mijn oudste was 2 jaar en 3 maanden toen onze 2e dochter geboren werd. Na een tijdje werd ze helemaal gek van alle cadeautjes en visite. De slingers hebben we ook vrij snel weggehaald. Het was alsof het elke dag feest was, net als bij een verjaardag. Na haar 2e verjaardag bijv.  was ze helemaal versleten. Maar na de geboorte van haar zus had ze dit dus twee weken lang iedere dag. Dat ging dus echt niet meer.

Ik denk ook dat het wel wat veel is. Niet alleen de cadeautjes, maar wat mijn voorganger zegt: de extra drukte en zo.

Mijn dochter is er ook erg gevoelig voor, die zal ongeveer 2 jaar en 2 maanden zijn als de baby komt. Het is zo'n enorme verandering binnen het gezin. Niet alleen de komst van de baby, maar alles wat er bij komt kijken: mamma ligt ineens in bed, er is een kraamverzorgster, visite, enz.

Ik zit er aan te denken om wel een cadeautje voor haar te kopen namens de baby. Daar heb ik goeie verhalen over gehoord van andere moeders. Maar het is zeker niet de bedoeling om haar te gaan overladen met van alles en nog wat.

Ik heb zelf momenteel ook helemaal geen behoefte aan drukte en visite om me heen en denk dat dit ook zo zal zijn als de baby er eenmaal is. Grote kans dat wij de eerste twee weken bijna geen bezoek zullen ontvangen. Ik begrijp dat de  familie wil langskomen, maar ik bepaal wanneer. Jammer maar helaas voor de rest...

Groetjes, Marisa

Ik ben het helemaal eens met Marisa, ze slaat de spijker op zn kop. Het zijn jouw kraamdagen, het is jullie baby én jullie peuter!

Jullie bepalen zelf hoe die kraamdagen eruit komen te zien en in overleg met jullie kraamhulp kun je ook onverwachts bezoek op een afstandje houden.

Je kan eventueel ook aangeven naar je schoonmoeder dat het niet goed is voor je peutertje al dat snoep en die drukte. Spreek met haar af dat ze eens in de 3 dagen even langskomt op voor jullie gunstige tijden!
Desnoods betrek je het op jezelf dat je de drukte even niet aankunt en gewoon rust aan je hoofd wil.

Peuters lijken al heel groot maar dit soort veranderingen zijn al bijna niet te overzien voor hun, laat staan dat er elke dag een boel visite komt met ook nog allemaal kado's!

Een kado namens je baby is wel een hele leuke, die kan je alvast halen als de baby er nog niet is. Wanneer de baby dan geboren is en je komt thuis dan geef je het kado namens de baby. Zo associeert je peuter de baby met iets leuks!

Tuurlijk is het fijn dat iemand ook aan je peuter denkt maar dat hoeven niet van die "zoet"houdertjes te zijn of omkoperij!

Ik heb nog een idee: hou een kraamfeest, zo heb je alles in één keer gehad. Je laat je ouders en schoonouders 1 of 2 x komen vlak na de geboorte en vervolgens geef je een paar weken later het kraamfeest.

Ik ben zelf nu 17 weken zwanger van de tweede, mijn peuter is 3,5 als de baby geboren zal worden, ik probeer nu al mensen aan te geven hoe ik het wil hebben.

veel succes!

liefs mamajb

Owh, moeilijk dit soort dingen! Ik ben ook helemaal niet van het snoep en heb daar ook met mijn smoeder regelmatig discussie over.

Mijn oudste was 2 jaar en 2 maanden toen de 2de kwam en hij kreeg af en toe ook een cadeautje van de kraamvisite maar nooit snoep eigenlijk en zeker niet elke dag! We kregen wel een kraammand met een cadeautje voor iedere dag (voor de baby) en de oudste mocht daar iedere dag een pakje uitzoeken en opmaken en dan aan de baby geven. Dat was echt geen probleem, vond hij hartstikke leuk!

En ik zou er echt niet aan moeten denken mijn s ouders elke dat op bezoek, zou dat toch echt wat van zeggen. Of als ze komen meteen een duidelijke afspraak maken wanneer ze weer kunnen komen. Zo van: Komen jullie woensdag weer even  kijken? (dan hoef je niet te zeggen dat je ze niet iedere dag wilt zien!)

Hoi dames

Thnx voor de tips
Ben al heeeel blij te horen, dat ik niet de enige ben die anti-elke-dag-snoeperij is..
Ik voel me af en toe zo'n zeurmuts!

Een kraamfeest geven we inderdaad ook!
Dus dat beperkt in elk geval al heel veel in visite.
Maaaaar het kraamfeest geven we pas eind augustus (ivm vakantieperiodes)
en ik ben over 2 weken al uitgerekend. Ben dus
een beetje bang dat er van te voren alsnog visite zal komen.
Maar aan de andere kant, het kraamkaartje is duidelijk,
daar staat op;
Graag stellen wij bezoek nog even uit..
Jullie zijn welkom op het kraamfeest van onze spruit.

Verder vind ik een cadeau geven namens de baby ook een leuk idee!
Zal ik zeker in overweging nemen!

Wat m'n schoonmoeder betreft;
vind het heeeel moeilijk om het voor de zoveelste keer
tegen haar te gaan moeten zeggen.
Maar ik ben wel van plan, nu echt duidelijk te zijn,
en te zeggen dat ze niet dagelijks hoeft te komen.
Misschien wat hard, maar we hebben al een paar
keer aangegeven met ons 4e als gezinnetje te willen genieten,
maar het komt blijkbaar niet aan op die manier.
En dan nog ben ik bang, dat ze alsnog langs komt
en doet of haar neus bloed. Ik kan me er nu al druk en boos
over maken, en moet nog bevallen hahaahahahhaahaa

Nog maals; bedankt voor jullie reacties!!

Terug
Bovenaan